G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Delen

Voedingssupplementen voor sporters, je leest hier wat je nodig hebt. Mensen met een actieve levensstijl kunnen andere behoeftes hebben dan mensen die niet zo actief zijn. Best logisch eigenlijk, aangezien hoe meer je beweegt des te meer je lichaam nodig heeft qua voedingsstoffen. Dit wilt echter niet zomaar zeggen dat sporters gebruik moeten gaan maken van voedingssupplementen bij een actieve levensstijl. Voedingssupplementen zijn in essentie producten bedoeld om je te helpen je lichaam te voorzien van bepaalde voedingsstoffen.

Wanneer je veel sport of tot een bepaalde risicogroep behoort zoals zwangere vrouwen en ouderen, is het verstandig om bij het gebruik ervan je bewust te zijn van een afwijkende behoefte. Zodra je begint met het slikken van supplementen kun je in eerste instantie overweldigd raken van het grote aanbod. Zodra je een voedingssupplementen winkel inloopt, weet je niet wat je ziet.

Of het nou gaat om vitamines, mineralen of omega-vetzuren zoals omega 3 6 en 9, het gebruik van voedingssupplementen door sporters vereist aandacht. Daarnaast ook zorgvuldigheid. Het aanbod van voedingssupplementen in Nederland groeit met de dag. Bepaal daarom voor jezelf wat je wel en niet nodig hebt of wilt gebruiken.

 

Wat zijn sportsupplementen?

Sportsupplementen zijn supplementen welke er specifiek op gericht zijn om prestaties van sporters te verbeteren. Prestaties specifiek gericht op sport. Voor top sporters moet hier meteen een opmerking bij worden gemaakt. In de top sport is namelijk niet alles toegestaan. Controleer daarom zelf altijd goed of een supplement op de lijst met verboden middelen staat.

Om het antwoord kort samen te vatten bevorderen sportsupplementen je prestaties met betrekking tot sport. Hieronder vallen dus ook eiwitten, creatine, BCAA’s en andere vormen van supplementen. Daarnaast bestaan er ook supplementen specifiek gericht op hardlopen. Hier komen we later nog op terug.

 

Onderzoek

Uit onderzoek naar voedingssupplementen en het gebruik ervan in Nederland blijkt dat vrouwen vaker supplementen nemen. Daarnaast blijkt ook dat maar liefst 28,6% van de ondervraagden aangeeft voedingssupplementen te slikken omdat ze niet genoeg via voeding binnenkrijgen. Als je daarnaast nog eens intensief sport, is het de moeite waard om de behoeftes van je lichaam eens goed te onderzoeken.

 

Voedingssupplementen voor sporters

Wanneer je veel sport, af wilt vallen, hardloopt of je gezondheid een boost wilt geven, is het belangrijk te onderzoeken welke supplementen je hierbij kunnen helpen. Een willekeurig supplement beginnen te slikken omdat je denkt dat het wel zal werken is nooit een goed idee. Daarnaast dienen voedingssupplementen uitsluitend als aanvulling op je voedingspatroon en niet als een vervanging van voedingsmiddelen of maaltijden.

Voedingssupplementen-voor-sporters

Als je veel sport, vraag je je wellicht af welke supplementen je kunnen helpen bij het opbouwen van spiermassa, het herstellen of juist het aankomen in gewicht. Je lichaam vraagt bij veel beweging om specifieke voedingsstoffen.

Hier onder lees je alles over voedingssupplementen in combinatie met:

 

  • Krachttraining
  • Spieropbouw
  • Afvallen
  • Hardlopen

 

Welke voedingssupplementen kan ik het beste nemen bij krachttraining en spieropbouw?

Wanneer je meer van je lichaam gaat vragen, zul je het lichaam ook van je juiste bouwstoffen moeten voorzien. Welke bouwstenen wanneer het beste werken, hangt af van het type sport dat je beoefent. Zoals doorgaans goed bekend is, verschillen de behoeftes significant van een sporter die hardloopt en van sporters die aan intensieve krachttrainingen doen.

 

Eiwitten

Voor het opbouwen en onderhouden van spiermassa heeft je lichaam een hogere behoefte aan eiwitten. Je spieren gebruiken deze namelijk voor zowel het opbouwen van spiermassa als het herstellen na een intensieve training. Voedingsmiddelen welke van nature veel eiwitten bevatten zijn kip, verschillende soorten vis, noten en zaden. Ook al hebben sporters veel van deze voedingsmiddelen verwerkt in hun dagelijkse voedingsschema, kan het zijn dat je alsnog niet voldoende eiwitten binnen krijgt. Eiwitten zorgen er voor dat je spieren herstellen en in staat zijn om te groeien. Een tekort aan eiwitten is daarom niet wenselijk wanneer sporters meerdere malen per week kracht trainen.

Zodra sporters meerdere malen per week op reguliere basis aan intensieve krachttrainingen doen, groeit je eiwitbehoefte tot wel 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Dit betekent dat wanneer je 80 kilo weegt, je maximale eiwitbehoefte 160 gram per dag is. Wanneer dit niet lukt, kan een eiwitshake een ideale aanvulling vormen op je voedingspatroon. Door het nemen van een eiwitshake, verhogen sporters eenvoudig en snel hun eiwitinname en kun je makkelijker aan je eiwitbehoefte voldoen.

 

Creatine

Naast eiwitten kan creatine ook een aanvulling vormen. Creatine zorgt er namelijk voor dat je oefeningen die veel van je kracht vragen ‘gemakkelijker’ kunt uitvoeren. Het  zorgt er voor dat een sporter in staat is om in een relatief korte periode snel je kracht te ontwikkelen. Het is verkrijgbaar in zowel pillen als poedervorm.

 

Welke supplementen kan ik het beste nemen om af te vallen?

Als afvallen je doel is, zijn er weer andere supplementen welke je kunnen helpen bij het bereiken van je doel. Hierbij dien je er wel rekening mee te houden dat voeding hier het belangrijkst bij is. Voedingssupplementen kunnen simpelweg niet opwegen tegen het belang van goede en gezonde voeding. Er bestaan echter wel supplementen die eventueel kunnen helpen bij het afvallen. Zo kan het drinken van groene thee worden gelinkt aan afvallen. Dit komt doordat groene thee twee werkzame stoffen bevat. Deze werkzame stoffen dragen bij aan gewichtsverlies. Dit zijn cafeïne en epigallocatechinegallaat.

Daarnaast is CLA, een natuurlijk voorkomende omega-6 vetzuur bevorderlijk bij afvallen. Tenslotte kun je L Carnitine suppleren als je afvallen als doel hebt, wat er voor zorgt dat de stofwisseling beter op gang komt. L Carnitine is een aminozuur wat voor ongeveer 80% wordt geproduceerd door het lichaam zelf. De overige 20% halen we uit voeding.

 

Welke supplementen kan ik het beste nemen bij hardlopen?

In tegenstelling tot krachttraining, spreek je bij het hardlopen een andere functie van je spieren aan. Wanneer sporters gaan voor een rondje van 10 kilometer of een halve marathon, verlies je doorgaans veel water. Het is daarom van groot belang om er te allen tijde voor te zorgen dat sporters genoeg vocht binnen krijgen. Zoals omschreven in onze blog over mineralen, zorgen calcium, kalium en natrium voor de vochtbalans en dit is de reden dat je zweet zout proeft. Bij het proces van transpireren verlaten deze mineralen het lichaam. Dit creëert de zoute smaak van zweet.

Wanneer je veel en intensief hardloopt, is een goede weerstand belangrijk. Om deze weerstand te onderhouden, kan een multivitaminen de uitkomst bieden. Je kunt je weerstand ook echter op een andere manier preventief verhogen. Zo draagt vitamine C ook bij aan een verbeterde weerstand. Daarnaast zijn omega 3 vetzuren enorm belangrijk voor een goede zuurstofvoorziening van het lichaam. Dit is wel zo prettig is als je flinke afstanden te voet aflegt. Daarnaast heb je als sporter of hardloper baat bij soepele gewrichten, sterke spieren en stevige botten. Voedingsstoffen die je hierbij zouden kunnen helpen zijn vitamine D en magnesium.

Samenvattend

Wanneer je sport wilt dat niet meteen zeggen dat je jezelf flink moet onderdompelen in de voedingssupplementen. Ook wanneer je denkt voedingssupplementen nodig te hebben, is het altijd aan te raden om sporters te laten adviseren door een expert. Slik nooit meer dan de voorgeschreven ADH, RI of AI en slik uitsluitend voedingssupplementen waarvan is vastgesteld dat je ze nodig hebt.

 

Tags