G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Vitamines en mineralen

Calcium, wat is het en waar zit het in?

Delen
Calcium zit van nature in een aantal verschillende producten, waardoor een tekort niet snel zal ontstaan.

Calcium is een ontzettend belangrijk mineraal wat we allemaal nodig hebben. Een mineraal kan je niet zelf aanmaken maar je hebt het wel heel hard nodig. Het is een mineraal wat helpt bij het aanmaken van bot bij kinderen, het behoud van een sterk gebit en het is goed voor het zenuwstelsel en de spieren. De vraag is alleen, waar zit calcium in en wat is de hoeveelheid die jij nodig hebt?

Waar zit calcium in?

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat dit calciumrijke voeding is. Zo zit er bijvoorbeeld in melk een grote hoeveelheid calcium maar ook in kaas. Dat is eigenlijk heel logisch omdat calcium eigenlijk kalk is. Dus dat dit in de meeste melkproducten zit is zo gek nog niet. Gelukkig zit er ook genoeg calcium in groente. Dit is wel heel fijn, zeker voor mensen die veganistisch of vegetarisch eten. Je kunt dan het beste boerenkool, paksoi, groene kool en broccoli nemen. Daar zit het meeste calcium in. Sperziebonen en sojabonen zijn ook een bron van calcium en vallen ook onder de calciumrijke voeding. Of het nog niet genoeg is kun je ook calcium halen uit diverse zaden en noten. Je kunt bijvoorbeeld chiazaad door je yoghurt doen. In chiazaad zit ook veel calcium.

Calciumtekort

Dat calcium een belangrijk mineraal is wat je echt nodig hebt dan wisten we al. Hoe een calcium tekort ontstaat wisten we nog niet dus dat gaan we nu bespreken. Eigenlijk is het zo dat een tekort aan calcium vaak samenhangt met andere tekorten van bepaalde vitaminen of gezondheidsklachten zoals een traag werkende bijschildklier, onvoldoende werking van de nieren of een vitamine D te kort.

Gevolgen calciumtekort

Hier volgen enkele symptomen waar je last van kunt hebben bij een calciumtekort. Dit zijn symptomen die zeker heel serieus genomen moeten worden en waarbij verder onderzoek zeer zeker op zijn plaats is. Blijf er dus niet te lang mee rondlopen! Een calciumtekort kan namelijk best eenvoudig opgelost worden maar kan wel grote schade aanrichten.

  • Tintelingen in je vingers en/of tenen
  • Spieren die onwillekeurig samentrekken rond je mond
  • Algemene spierspasmen
  • Kramp in het strottenhoofd wat ademen belemmerd
  • Hartritmestoornissen

Heb jij last van deze klachten laat er dan zeker naar kijken door een arts. Geef je vermoedens aan. Een tekort is heel simpel aan te tonen door middel van onderzoek. Dit gaat het beste door een bloedonderzoek te doen waarin je calcium gemeten wordt en ook door de nierfunctie te controleren. De hoeveelheid calcium kan ook gemeten worden in je urine. In een lichamelijk onderzoek is ook vast te stellen of dat jij een calcium tekort hebt of niet. Door simpele handelingen kan er al een vermoeden ontstaan van een calciumtekort.

Hoe ontstaat een overschot?

Een teveel aan calcium kan ontstaan door een overdosis aan vitamine D of door een calciumstofwisselingsstoornis. Je kunt een overschot aan calcium krijgen door onderstaande oorzaken.

  • Botkanker of uitzaaiingen naar de botten. Ook kunnen tumoren met een calcium verhogende factor een oorzaak zijn
  • De ziekte van Besnier-Boeck
  • De ziekte van Kahler
  • Het Burnette Syndroom

Bij een te hoog aan calcium kun je van de volgende dingen last hebben. Misselijkheid, obstipatie, dorst, diarree, braken, veel plassen en sufheid. Houd dit dus allemaal in de gaten en laat ernaar kijken wanneer je dit met regelmaat hebt. Je kunt beter een keer te veel langs de huisarts zijn geweest dan dat het te laat is.

Calcium opname

Dat calcium opgenomen wordt door het lichaam dat wisten we maar nog niet de manier waarop dat dit gebeurd. Magnesium is een mineraal wat veel samenwerkte met calcium. Dat is dan ook de rede dat de kalktabletten die er tegenwoordig zijn ook een hoeveelheid aan magnesium bevatten. Calcium wordt alleen opgenomen door het lichaam vanuit supplementen of vanuit voeding waarin calcium zit.

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per dag is 800 mg. Dit is een richtlijn die algemeen is. Wanneer je bijvoorbeeld zwanger bent dan verdient het de aanbeveling om ca 1000 mg per dag in te nemen.  Dit komt omdat de baby ook calcium nodig heeft en dit bij jou zal wegnemen. Draag er dus extra zorg voor dat je voldoende calcium inneemt.

Calcium-rijke voedingsmiddelen zoals eieren, kaas en melk.
Voeding rijk aan calcium

Vormen van calcium

We gaan nog even wat dieper in op de opname van calcium. Er zijn namelijk verschillende vormen van calcium. Het mineraal kom in supplementen en voeding in een gebonden toestand voor. De wijze waarop het opgenomen wordt is voor een groot deel afhankelijk van de mineraalverbinding welke het supplement bevat. Je kunt een onderscheid maken tussen een lichaamsvreemde verbinding en een lichaamseigen verbinding. Lichaamsvreemde verbindingen zoals calciumcarbonaat, calciumoxide of calciumsulfaat hebben een lage opneembaarheid waardoor ze minder efficiënt worden opgenomen. De lichaamseigen verbinding zoals calcium citraat, calcium aspartaat of calcium gluconaat worden een stuk sneller opgenomen door het lichaam. Veel voedingssupplementen bevatten dan ook calcium carbonaat omdat deze mineraalverbinding een stuk compacter is. Het innemen van dit supplement is wel afhankelijk van genoeg en goed maagsap. Mensen die bijvoorbeeld last hebben van een spijsverteringsstoornis kunnen beter kiezen voor calcium citraat.

Calcium en vitamine D

Een voldoende hoeveelheid van vitamine D zorgt er ook voor dat er genoeg calcium opgenomen kan worden door je lichaam. Natuurlijk zijn er ook dingen die tegenwerken. Heb je bijvoorbeeld een hoge inname aan fytinezuur of oxaalzuur dan remt dat juist weer de opname van calcium af. Ook het gebruiken van koffie en thee remmen de opname van calcium sterk af. Dit zijn dus dingen waar je zelf al rekening mee kunt houden wanneer je merkt of weet dat je een calcium tekort hebt.  

Supplementen

Er zijn verschillende voedingssupplementen te vinden waarin calcium zit. Ze zitten vaak in multivitaminen maar er zijn zeker ook supplementen die alleen uit de combinatie calcium met magnesium bestaan. Deze twee gaan zoals eerder gezegd heel goed samen. Je kunt bijvoorbeeld gaan voor calcium kauwtabletten, calcium nitraat of calcium tabletten. Een calcium supplement is er dus in verschillende soorten te verkrijgen. Wel is het zaak dat wanneer je een calcium tekort hebt dat je er wat mee doet. Vaak gebeurd dat niet meer op doktersrecept omdat de meeste middelen vrij te verkrijgen zij bij de drogisterij.

Gezondheidsvoordelen

De inname van calcium kent veel voordelen. Het kan samenhangen met een aantal factoren op het gebied van gezondheid. Het ondersteunt je botten, helpt het sterk houden van kiezen en tanden, helpt je bij het stollen van je bloed en het bevordert de energiestofwisseling. Daarbij is het ook nog goed voor de spieren, het zenuwstelsel en de spijsvertering. Het draagt ook bij aan het aanmaken van weefsels en cellen. Dit zijn er heel wat vind je niet? Daarom is het ook zo belangrijk om je calciumgehalte op peil te hebben en te houden. Het is dus echt niet raar om dat een keer in de zoveel tijd te laten checken.

Krijg je van calcium sterke botten?

Kort maar krachtig?! Ja! Wanneer je voldoende aan calcium hebt in jouw lichaam dan zorgt dat er zeker voor dat je sterke botten hebt. Het is namelijk zo dat wanneer jij niet genoeg calcium hebt dat dat dan uit je botten wordt gehaald. Wanneer dit gebeurt neemt de botdichtheid af en dat kan zorgen voor problemen. Je zult dan sneller wat breken omdat je botten broos worden.

Tags