G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Overig

Wat is kalium en in welke voeding zit het?

Delen
Kalium zit in met name in fruit, groenten en zoete aardappels.

Wat is kalium? Kalium zorgt samen met natrium en chloride voor de vochtbalans in je lichaam. Het mineraal heeft een gunstig effect op je bloeddruk. Kalium werkt namelijk het bloeddruk verhogende effect van natrium tegen. Het zorgt eveneens ervoor dat zenuwprikkels goed geleid worden en dat spieren zich samentrekken. Daarnaast is het mineraal ook nodig voor de aanmaak van glycogeen. Dit hebben we nodig als energieopslag. Ook helpt kalium bij de aanmaak van eiwitten.

In welke voeding zit kalium?

Kalium zit in bijna alle voedingsmiddelen maar het is vooral in groente, aarsappelen, fruit, vis, vlees, brood en melkproducten te vinden. Gelukkig eten we over het algemeen wel voldoende van deze voedingsmiddelen per dag. De kans op een kalium te kort wordt daarmee verkleind. Er zijn een aantal voedingsmiddelen die wat meer kalium bevatten dan het gemiddelde.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar een avocado dan zit daar ongeveer 975 milligram aan kalium in. Een grote banaan bevat ongeveer 584 milligram. Spinazie is ook rijk aan kalium en bevat ongeveer 515 milligram per portie van 100 gram. 1 Middelgrote aardappel zit op ongeveer 515 milligram. Wist je dat een deel van het kalium wat er in de voeding radioactief is? Maar maak je geen zorgen! De straling die ervan af komt is zo ontzettend laag dat het absoluut geen gevaar vormt.

Kalium tekort

Wanneer je last hebt van een tekort aan kalium dan noemt men dat hypokaliëmie. Alhoewel het weinig voorkomt gebeurt het wel eens. Er zijn een aantal oorzaken te noemen waardoor een kalium te kort kan ontstaan. Bij het gebruik van bepaalde geneesmiddelen, onder andere plaspillen en laxeermiddelen of luchtwegverwijders. Bij diarree of braken, bij het hebben van een eetstoornis, bij het eten van een grote hoeveelheid aan zoethout, wanneer men last heeft van langdurige ondervoeding en bij een verhoogde aanmaak van aldosterone.

De symptomen van een tekort aan kalium zijn onder andere:

  • Vermoeidheid
  • Obstipatie
  • Zwakke spieren
  • Eetlust verlies
  • Veel en vaak plassen.

Wanneer er een plotseling groot tekort is aan kalium kunnen er zelfs verlammingsverschijnselen optreden of hartritmestoornissen. Een kalium te kort is alleen vast te stellen door middel van een bloedonderzoek of onderzoek van de urine.

Kalium, wie vaak bananen eet hoeft zich geen zorgen te maken over een tekort.
Kalium zit van nature in bananen.

Mensen die last hebben van een verstoorde suikerspiegel of aan diabetes lijden hebben een verhoogd risico op een kalium te kort. Voor deze groep mensen is het dus verstandig om de waarde van het kalium in het bloed in de gaten te houden. Vaak worden deze mensen minimaal 1 keer per jaar door de “molen” gehaald. Vervolgens worden alle waardes van het bloed gecontroleerd zodat ze goed kunnen bekijken of dat die nog allemaal in orde zijn.

Een kalium tekort kan je voorkomen door kaliumrijke voeding te eten. Zoals we net al hebben besproken zijn er bepaalde voedingsmiddelen waar een verhoogd kalium in zitten. Voordat je aan een kalium supplement gaat beginnen is het misschien handig om te beginnen met kalium voeding te gaan eten. Zo kom je op een natuurlijke manier aan je kalium. Daarnaast hoef je dan verder niets extra te slikken om het allemaal weer binnen de waarde te krijgen.

Kalium overschot

Een teveel aan kalium is vrijwel onmogelijk om dit te hebben. De nieren zorgen er namelijk voor dat je een teveel uit plast. Wanneer de nierfunctie niet normaal is dan kan er wel een kalium overschot ontstaan. Voor zover als bekend komt bij gezonde mensen een kalium overschot niet voor. Wanneer er wel een overschot is dan kan het negatieve effecten hebben voor de hartfunctie. Om dit te krijgen moet je wel ontzettend je best doen en dit gebeurd ook niet zomaar van de een op de andere dag.

Normaalwaarde

Net zoals voor andere mineralen geld er ook voor kalium een dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Deze ligt voor zowel mannen als voor vrouwen op 3500 milligram per dag. Voor kinderen ligt deze waarde vanzelfsprekend wat lager. Kinderen vanaf 6 maanden tot 11 maanden mogen per dag ongeveer 1100 milligram per dag. Kinderen tussen de 1 en 2 jaar mogen 1400 milligram per dag. Daarnaast mogen kinderen van 2 tot 5 jaar 1800 milligram per dag. Tot slot is het aan te raden voor kinderen van 6 tot 9 jaar om 2000 milligram per dag binnen te krijgen.  De kalium normaalwaarde ligt tussen de 3,5 en de 5,1 millimol per liter bloed.

Supplementen

Kalium is er ook te verkrijgen als voedingssupplement. Dit kun je slikken wanneer je een tekort hebt aan kalium en dit aan wilt vullen zonder dat je er moeite voor wil doen door kaliumrijke voeding te consumeren. Dit zou namelijk de makkelijkste en meest veilige manier zijn om een eventueel kalium te kort op te vangen. De verschillende supplementen die er zijn hebben vaak ook een verschillende hoeveelheid kalium per tablet.

Het is dus heel goed om te kijken naar welke hoeveelheid jij nodig hebt en welke kaliumtabletten je daarvoor aan gaat schaffen. Kalium zit ook in een supplement waar al meerdere vitamines en mineralen in zitten. Dit noemen we een multivitamine. Wanneer je deze slikt is het aan te raden om te kijken hoeveel kalium deze bevat.

Soms is het helemaal niet nodig om daar extra kalium aan toe te voegen. Ga een supplement nooit zomaar slikken maar overleg dit met je arts of diëtist. Zij kunnen je helpen met de juiste keuze te maken en eventueel een bloedonderzoek aanvragen om uit te sluiten of je wel of geen kalium te kort hebt. Het is raadzaam om dit eerst te doen voordat je kalium kopen gaat.

Alle supplementen moeten bij kamertemperatuur bewaard blijven en buiten het bereik van kinderen. Dit geld niet alleen voor kalium maar dit geld eigenlijk voor alle medicijnen en supplementen. Zorg er dus voor dat dit allemaal op een veilige plek staat bij jou thuis. Je moet met het gebruik van supplementen altijd de referentie inname (RI) en aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) aanhouden. Voor meer informatie kun je terecht bij de Gezondheidsraad.

Tags