G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Overig

Vitamine E, wat is het en waar zit het in?

Delen
Vitamine E komt voor in voeding en daarnaast in olie en creme

Vitamine E is een sterke antioxidant. Dat wil zeggen dat het je lichaam beschermt tegen schadelijke stoffen. Hij doet dit door een verbinding aan te gaan met de schadelijke stof en deze vervolgens af te breken. Het vervult dus min of meer de rol van politieagent in je lichaam die schadelijke invloeden uitschakelt.

Naast deze zeer nuttige taak helpt vitamine E ook bij het regelen van de stofwisseling in je lichaamscellen. Hierbij ondersteunt vitamine E de werking van andere vitaminen en mineralen die bij dit proces betrokken zijn. Zonder vitamine E kan je lichaam niet gezond zijn en je lichaam kan vitamine E niet zelf aanmaken. Dergelijke vitaminen worden essentiële vitaminen genoemd en je moet ze via voeding of voedingssupplementen binnen krijgen.

Waar is het goed voor?

Het is belangrijk dat je zorgt voor een goede vitamine E status. Dagelijks voldoende vitamine E innemen kent een aantal gezondheidsvoordelen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Stimuleert de aanmaak van nieuwe (huid)cellen
  • Verstevigt het collageen, eiwit in bindweefsel en celwanden
  • Beschermt je cellen tegen schade door luchtvervuiling en Uv-straling

Vitamine E heeft een positief effect op de lichaamsprocessen die jou gezond houden.

Vitamine E olie

Olie van vitamine E is verkrijgbaar als supplement om in te nemen. Er is echter ook vitamine E huidolie op de markt. Deze olie is bedoeld voor uitwendig gebruik en kan huidveroudering tegen gaan en sommige fabrikanten beweren dat het genezend kan zijn voor littekens. Hoewel dit wetenschappelijk niet echt wordt onderbouwd, is er ook geen bewijs dat vitamine E geen positieve bijdrage levert aan littekenherstel.

Vitamine E olie voor oraal gebruik kan een goede oplossing zijn als je het lastig vindt om tabletten, capsules of pillen in te nemen. Ook wordt vitamine E in olie sneller opgenomen in je lichaam. Je kunt dan het aantal aanbevolen druppels vitamine E olie toevoegen aan vruchtensap of zuivel.

Vitamine E crème

Er zijn veel crèmes te koop die vitamine E bevatten. Juist omdat vitamine E beschermt tegen schadelijke stoffen van buitenaf, is dit een waardevolle toevoeging aan crèmes en lotions. Uiteraard is de UV-beschermde factor een belangrijke reden waarom vitamine E aan dagcrèmes wordt toegevoegd.

Hoewel vitamine E jouw gezichtscrème of bodylotion net even wat meer bijzonder en heilzaam maakt, zorgt het er ook voor dat je het potje of flesje met zorg moet bewaren. Vitamine E toegevoegd aan cosmetica maakt deze namelijk kwetsbaarder. Langdurige blootstelling aan licht, waterdamp en zuurstof maakt het vitamine E component in de crème minder krachtig en werkzaam. Sluit potjes en flesjes dus altijd goed en bewaar ze bij voorkeur in het donker. Een medicijnkastje of plank in een donkere badkamerruimte is prima.

Wat is tocoferol?

Vitamine E bestaat in principe uit 8 verbindingen die samen het vitamine E-complex vormen. Die 8 vitamine E verbindingen zijn zowel in synthetische (in een laboratorium gemaakt) vorm als in natuurlijke vorm toegevoegd of als supplement verkrijgbaar. Tocoferol is de wetenschappelijke naam voor de natuurlijke vorm van vitamine E. En deze vorm heeft de voorkeur omdat het beter wordt opgenomen dan de synthetische vorm, tocopherylacetaat. Deze laatst genoemde wordt veel gebruikt in cosmetische producten. Dit omdat de synthetische vitamine E stabieler is en de aanwezige vitamine E dan minder gevoelig is voor zuurstof.

Tocoferol heeft als actief component a-tocoferol. Deze vind je vaak terug in supplementen met als aanduiding: a-TE. Als je dit op het etiket ziet staan, dan weet je dus dat het om natuurlijke vitamine E gaat. De hoeveelheid kan in milligram (mg) worden aangeduid of in IE. IE staat voor Internationale Eenheid. 1 IE staat gelijk aan 0,67 mg.

Vitamine E komt voor in voeding, een tekort kan opgelost worden met supplementen.
Vitamine E supplementen.

Hoeveel heb ik nodig?

De European Food Safety Association (EFSA) heeft Europese normen opgesteld voor de dagelijkse inname van vitamine E. Hoewel de normen verschillen per leeftijd en geslacht, is globaal te stellen dat volwassen mannen dagelijks 13 mg vitamine E nodig hebben en volwassen vrouwen 11 mg per dag. Vrouwen de zwanger zijn hebben volgens de gestelde normen 10 mg per dag nodig om gezond te blijven. Voor andere leeftijden gelden de volgende normen voor een adequate inname van vitamine E:

Tot 1 jaar3 mg
1 jaar4 mg
Van 2 tot 6 jaar5 mg
Van 6 tot 10 jaar6 mg
Meisjes van 10 tot 14 jaar7 mg
Jongens van 10 tot 14 jaar8 mg
Meisjes van 14 tot 18 jaar8 mg
Jongens van 14 tot 18 jaar10 mg
Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Vitamine E.

Ondanks dat er geen schadelijke gevolgen zijn van een te hoge inname van vitamine E, is er door de gezondheidsraden toch een aanvaardbare bovengrens vastgesteld. Deze ligt voor volwassenen op 300 mg. Voor kinderen varieert deze van 100 tot 300 mg. Er is dus een groot verschil tussen het aantal mg dat je per dag nodig hebt en de dagelijkse hoeveelheid die nog steeds als een veilige inname wordt gezien. Een over-suppletie van vitamine E ligt dan ook niet voor de hand.

In welke voeding zit vitamine E?

Als je een redelijk afwisselend en gezond eetpatroon hebt, dan zal je niet snel vitamine E tekort ontwikkelen. Dit komt in Nederland dan ook vrijwel niet voor. Alleen als er sprake is van een ernstige onderliggende, medische aandoening dan kan een vitamine E tekort ontstaan. Het gaat hierbij om aandoeningen die ervoor zorgen dat je lichaam geen of moeilijk voedingsstoffen kan absorberen. Langdurig te weinig vitamine E in je lichaam kan leiden tot neurologische problemen, spierzwakte en bloedarmoede. Echter, een gezond lichaam is uitstekend in staat om voldoende vitamine E uit voedsel op te nemen. Hieronder een overzicht met de 10 voedingsmiddelen waar per 100 mg het meeste vitamine E in te vinden is:

  • Tarwekiemolie – 149 mg
  • Margarine – 70 mg
  • Zonnebloempitten – 37,4 mg
  • Hazelnoten – 25 mg
  • Pijnboompitten – 24 mg
  • Amandelen – 21,8 mg
  • Garnalen – 5,1 mg
  • Eieren – 4,2 mg
  • Spinazie – 3,5 mg
  • Kiwi – 1,4 mg

In noten bevatten vrij veel vitamine E. Met 100 gram gemengde (ongezouten) noten per dag zit je dus eigenlijk altijd safe en kom je aan je dagelijkse vitamine E behoefte.

Wat zijn de bijwerkingen?

Het ligt niet voor de hand dat je bijwerkingen krijgt als je vitamine E supplementen neemt. Vitamine E in crèmes, huidolie en lotions kan in sommige gevallen voor uitslag zorgen. Probeer een crème, olie of lotion dan ook altijd eerst in mindere mate uit voordat je deze op je gezicht of grote delen van je lichaam smeert.

Wat doet vitamine E voor mijn huid?

Als je geen allergische reactie ontwikkelt, dan kun je vitamine E gerust op je huid smeren. Huidverzorging met toegevoegde vitamine E geeft je huid extra bescherming tegen schadelijke stoffen. Het beschermt je tegen uitlaatgassen en andere luchtvervuilende stoffen. Ook kan je huid beter tegen de effecten van Uv-straling dus je zult minder snel zonverbrand raken. Welke vitamines nog meer goed zijn voor je huid lees je hier.

Tags