G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voedingssupplementen

Supplementen voor soepele spieren en gewrichten

Delen
Voedingssupplementen-voor-soepele-spieren-en-gewrichten

Supplementen voor soepele spieren en gewrichten, dat klinkt goed! Het soepel houden van zowel spieren als gewrichten is van groot belang voor elke leefstijl. Of je nou wel of niet sport, je dient altijd goed te zorgen voor je spieren en gewrichten. Daar valt ook onder dat je goed luistert naar het lichaam en doet wat goed is voor je spieren. Lees verder om te weten te komen welke supplementen voor gewrichten en spieren er zijn en hoe ze werken.

Beweging

Beweging blijft de voornaamste manier om spieren en gewrichten soepel te houden. Om duidelijkheid te verschaffen over hoeveel beweging je nodig hebt, heeft de Gezondheidsraad de nodige informatie op een rijtje gezet. Zo heeft de raad bewegingsrichtlijnen vastgesteld. Lees hier wat de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad zijn.

Steeds meer mensen hebben tegenwoordig een kantoorbaan waarbij we veel achter een computer zitten. Dit kan veel klachten veroorzaken. Probeer daarom gedurende de dag zoveel mogelijk (rustig) te bewegen. Hoe meer je eraan gewend raakt om de hele dag door te zitten, hoe minder je ook daadwerkelijk gaat bewegen. Sta daarom minimaal 1 keer per half uur op om even een rondje te lopen om de doorbloeding weer op gang te brengen. Je zult merken dat je daarmee je energieniveau beter op peil houdt, want je werkt op deze manier aan het behoud van je spiermassa. De meest voorkomende klachten verdwijnen meestal snel zodra je hier beter op gaat letten.

Een-zittende-leefstijl-is-niet-goed-voor-de-spieren-en-gewrichten
Een zittende leefstijl is niet goed voor de spieren.

Eet gezond

Je lichaam, en dus ook je botten en spieren, hebben voldoende vitamines en mineralen nodig om sterk en gezond te blijven. Daarom blijft het binnenkrijgen van gezonde voeding uiterst belangrijk om gezonde spieren en sterke botten te bevorderen. Met name voedingsmiddelen die voldoende calcium, kalium, magnesium, vitamine D en eiwitten bevatten houden je botten gezond en zijn essentieel voor sterke spieren.

Hoewel er natuurlijk voedingssupplementen zijn die al deze vitamines en mineralen bevatten, heeft ‘gewoon’ gezond eten vele voordelen voor het lichaam ten opzichte van kunstmatige producten. Vitamines en mineralen uit gezonde voeding worden namelijk vaak beter opgenomen door het lichaam. Bovendien bevatten gezonde voedingsmiddelen vaak nog allerlei andere voedingsstoffen die bijdragen aan een goede werking van het lichaam. Door gezond te eten voorkom je tevens overgewicht, en door overgewicht kan je lichaam niet optimaal functioneren. 

Zoals gezegd is er tevens een ruim assortiment aan vitamines en mineralen te vinden bij verschillende (online) drogisterijen en apotheken. Houd altijd in gedachten dat geen enkel supplement een gebrek aan beweging kan opvangen, en dat vitamines en mineralen in de vorm van capsules niet de basis mogen vormen van je voedingspatroon. Echter kunnen ze soms nodig zijn om je lichaam en spierweefsel te ondersteunen. Lees verder om te weten te komen hoe voedingssupplementen voor soepele gewrichten en spieren werken en welke er allemaal precies zijn.

Vooral-ouderen-kunnen-last-krijgen-van-stijve-spieren-en-gewrichten
Vooral ouderen kunnen last krijgen van stijve spieren.

Voedingssupplementen voor spieren en gewrichten

Spieren relateren we vaak direct aan sporten, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Wanneer je een gezond spierstelsel wilt ondersteunen, gaat dat verder dan sporten en bewegen. Spieren vormen een essentieel onderdeel van onze algemene fitheid. Als we er last van hebben, is het lastig om fit te worden en te blijven. Luister daarom altijd goed naar je lichaam als je (weer) begint met bewegen. Voor wie hier een extra zetje in de rug bij kan gebruiken, kunnen voedingssupplementen helpen. 

Eiwitten en aminozuren

Aminozuren zijn, zoals je misschien al wist, de bouwstenen van eiwitten. Ze zijn essentieel voor de goede werking van allerlei belangrijke functies in het lichaam, waaronder het herstel en behoud van gezonde spieren. Door voldoende eiwitten binnen te krijgen krijg je dus ook voldoende aminozuren binnen, waarmee je bijdraagt aan een normale werking van je spieren. Eiwitten en aminozuren kun je ook in supplementvorm krijgen. Zo zijn er speciale eiwit supplementen en eiwit pillen waarmee je je dagelijkse inname kunt verhogen.

Voedingssupplementen-voor-soepele-spieren-gewrichten-pezen

MSM

MSM, doorgaans ook wel beter bekend als Methylsulfonylmethaan (DMSO2), is een soort van oplosmiddel dat ervoor zorgt dat chemische middelen door het lichaam getransporteerd kunnen worden. Producten die MSM bevatten kunnen zorgen voor soepele gewrichten en spieren, en daarom worden ze veel ingezet om het bewegingsapparaat bij ouderen en sporters te ondersteunen. MSM is verkrijgbaar bij verschillende drogisterijen in Nederland. Niet alleen in Nederland, maar ook internationaal geniet MSM tegenwoordig steeds meer aandacht. Dit middel zit onder andere in pleisters. 

Magnesium

Naast aminozuren en eiwitten, is magnesium erg belangrijk voor soepele gewrichten en spieren. Dit mineraal zorgt er namelijk voor dat we goed ontspannen, waardoor de spieren minder stijf aanvoelen. En laat ontspanning nou net een wondermiddel zijn voor om stijve gewrichten en spieren te voorkomen! Magnesium is overigens ook belangrijk voor sterke tanden. Meer weten over magnesium? Lees dan verder over magnesium tabletten en over magnesium olie.

Vitamine D

Onder invloed van zonlicht maakt je lichaam zelf vitamine D aan. In Nederland hebben veel mensen een tekort aan vitamine D, vooral tijdens de wintermaanden. Sommige voedingsmiddelen bevatten vitamine D, zoals makreel, zalm, en eidooier. Ook wordt het soms toegevoegd aan bak- en braadproducten. Het is echter bijna onmogelijk om via je voeding voldoende vitamine D binnen te krijgen, en daarom kan bij een tekort wat extra vitamine D uitkomst bieden.

Supplementen-voor-soepele-spieren-en-gewrichten
Supplementen voor soepele spieren en gewrichten.

Calcium

De meeste mensen krijgen voldoende calcium binnen via melk- en zuivelproducten. Mocht het je niet lukken om voldoende calcium binnen te krijgen via je normale voeding, dan kan extra calcium een goede aanvulling zijn om gezonde botten, sterke spieren te bevorderen. Voor het opnemen van calcium is overigens ook voldoende vitamine D nodig.

Kalium

Kalium is erg belangrijk voor een goede werking van de spieren en het zenuwstelsel. Dit mineraal zorgt er onder andere voor dat de spieren zich samentrekken. Hoewel een kaliumtekort vrijwel niet voorkomt, kan kalium in de vorm van capsules soms nodig zijn om aan de dagelijkse behoefte te voldoen.

Sterke botten en spieren

Kortom, zorg ten eerste voor een goede basis, oftewel: beweeg regelmatig, zorg voor voldoende ontspanning, en eet gezond. Een voedingspatroon dat voldoende groente, fruit, volkoren graanproducten, zuivel, peulvruchten, gevogelte, vlees (en / of vleesvervangers) en vis bevat kan wonderen doen voor je spierstelsel.

Doe je dit allemaal al en zoek je een aanvulling op je dagelijkse leefpatroon? Dan kun je altijd nog een voedingssupplement overwegen. Lees ook meer over de adequate inname (AI) en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), het kopen van voedingssupplementen of hoe je het etiket van voedingssupplementen moet lezen.

Tags

2 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *