G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voedingssupplementen

PCOS supplementen om symptomen en klachten te verminderen

Delen
PCOS supplementen

PCOS supplementen helpen zoals de naam doet vermoeden om klachten gerelateerd aan polycysteus ovariumsyndroom te verminderen. Maar wat is PCOS? En hoe moet je leven met PCOS? Tot slot, hoe helpen supplementen de klachten hiervan te verminderen? In dit artikel kom je alles te weten over supplementen voor PCOS en het gebruik ervan. Supplementen voor vrouwen zitten nou eenmaal anders in elkaar dan vaak wordt gedacht.

Wat is PCOS?

Voordat we dieper in gaan op de supplementen om PCOS gerelateerde klachten te verminderen, is het belangrijk om te weten wat PCOS is. Kort gezegd is het polycysteus ovariumsyndroom een stoornis gerelateerd aan de stofwisseling. Ook wel een stofwisselingsstoornis genoemd. Deze stoornis kan een flinke lijst met hormonale klachten tot gevolg hebben. Vaak wordt er tegen vrouwen gezegd dat het bij het vrouw zijn hoort, maar deze klachten maken het leven er niet makkelijker en leuker op. In Nederland heeft gemiddeld 1 op de 10 vrouwen last van PCOS gerelateerde klachten, waarmee het een belangrijk onderwerp is.

Op PCOS gerelateerde klachten op te lossen, ligt de focus vaak op voeding en beweging. Je voedingspatroon en hoeveelheid beweging aanpassen zijn de meest duurzame oplossingen om klachten op te lossen. Na slechts een maand zijn er vaak al de eerste verbeteringen merkbaar die het leven weer een stuk aantrekkelijker maken.

Afvallen met PCOS speelt hier ook een rol in. Zo zijn er talloze supplementen om af te vallen, wist je bijvoorbeeld dat aminozuren en afvallen verbonden zijn met elkaar? Aangezien aminozuren dat zijn, verbaasd het je niet dat ook eiwitten en afvallen een belangrijk onderwerp is. Kort gezegd komt dit door het feit dat eiwitten meer en langer verzadigen in vergelijking met koolhydraten. Door het eten van meer eiwitrijke voeding raak je dus sneller en langer verzadigd. Afvallen met PCOS is dus belangrijk om klachten te verminderen.

PCOS-supplementen-wat-zijn-dat
Voedingssupplementen voor PCOS klachten.

Symptomen van PCOS

Om te weten of je daadwerkelijk last hebt van het polycysteus ovariumsyndroom, moet je weten aan welke klachten en symptomen je het kunt herkennen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het is helaas lastig te herkennen. Dit omdat je er je hele leven last van kunt hebben. Klachten gerelateerd aan de overgang zijn wat dat betreft een stuk makkelijker te herkennen. Wist je dat er ook supplementen voor de overgang zijn?

Veelvoorkomende PCOS klachten zijn onder andere:

  • Verlies van haar
  • Onvruchtbaarheid
  • Geen of onregelmatige menstruatie (ongesteldheid)
  • Insulineresistentie
  • Hoog testosteron
  • PMS

Een flink aantal vervelende klachten, maar niet allemaal even gemakkelijk te herkennen. Heb jij last van PMS? Weet dat er ook PMS supplementen te vinden zijn om de klachten te verminderen.

PCOS supplementen

Nu je weet wat PCOS is, is het belangrijk om te weten welke supplementen voor PCOS geschikt zijn. Concreet: wat zijn het? Om hier antwoord op te geven, gaan we er per supplement dieper op in. Kort gezegd, helpen onder andere:

  • Omega vetzuren (omega 3)
  • Vitamine D
  • Magnesium
  • Zink
  • Chroom
  • Inositol
  • Foliumzuur (vitamine B11)
  • Vitex
  • N-Acetyl Cysteïne

Een hele lijst met voedingssupplementen. Lees snel verder om er achter te komen wat elk supplement precies doet!

Inositol

Heb je ooit al eens eerder van inositol gehoord? De kans dat je het nog niet kent is er groot. Toch is het wat betreft PCOS supplementen, misschien wel het allerbelangrijkste supplement wat er momenteel te vinden is. Zodra je je gaat verdiepen in wat inositol is, kom je al snel te weten dat er 9 verschillende vormen van zijn. Om het overzichtelijk te houden, behandelen we hier slechts diegene welke belangrijk is bij het verlichten en verminderen van PCOS gerelateerde klachten.

Uit onderzoek blijkt dat een 40:1 verhouding van inositol het beste werkt. De 40:1 verhouding betekend van myo-inositol tot D-chiro inositol. Deze verhouding blijkt dus het beste te werken tegen de klachten en symptomen van PCOS.  

Voor PCOS gerelateerde klachten, is een inname van 1 tot 4 gram per dag wenselijk. Dit komt overeen met de adviesdosering per dag. Voor het verlichten van PCOS klachten hoef je deze dagdosering dus niet te overschrijden.

Omega 3

Omega vetzuren zijn ontzettend belangrijk bij het verlichten van PCOS gerelateerde klachten door middel van supplementen. Dit komt doordat de ontstekingen die ontstaan als gevolg van het polycysteus ovariumsyndroom, geremd kunnen worden door omega 3. Maar allereerst, wil je zeker weten dat je van dit soort ontstekingen last hebt? Maak dan gebruik van een CRP-test om er achter te komen of je hier inderdaad last van hebt. Uit een studie is namelijk gebleken dat een PCOS patiënt en verhoogde CRP-waarde heeft in vergelijk met vrouwen die geen last hebben van PCOS.

Maar waarom is juist omega 3 nou ontzettend belangrijk hierbij? Dat komt vanwege het feit dat omega 3 van nature een ontstekingsremmende werking heeft. Wanneer er dus infecties en ontstekingen in het lichaam zitten, helpt omega 3 om deze te verhelpen en verzachten. Vandaar dat omega 3 kan helpen bij het verlichten van klachten middels PCOS supplementen.

Vitamine D

Insulineresistentie is één van de omschreven symptomen waar je last van kunt hebben als je PCOS-gerelateerde klachten ervaart. En laat vitamine D belangrijk bij zijn. Vitamine D zorgt er namelijk onder andere voor dat je minder gevoelig bent voor wat betreft insulineresistentie. Daarnaast helpt het ook nog eens om de klachten en symptomen van PCOS te verminderen. Kortom, een echt PCOS supplement dus!

Vitamine D is dus erg belangrijk bij PCOS. Niet alleen verlicht het bepaalde klachten, het is bij veel meer processen betrokken. Dit zijn bijvoorbeeld de ovulatie, voortplanting en bij de werking van insuline. Kortom, onmisbaar dus!

Zink

Naast vitamine D is zink ook erg belangrijk voor een gezond lichaam en leven. Aangezien zink nadrukkelijk betrokken is bij de vruchtbaarheid, heeft het ook een aandeel in PCOS. Dit omdat vrouwen met PCOS vaak problemen ervaren met de vruchtbaarheid. Dit benadrukt het belang van zink uit voeding. Als er sprake is van een zink tekort, dan is zink uit supplementen een goede toevoeging. Zodra je de zink inname verhoogt, is het lichaam vele malen beter in staat om eicellen in een gezonde staat te ontwikkelen en af te leveren. Zowel vitamine D als zink behoren dus tot de PCOS supplementen.

Supplementen-voor-PCOS
Supplementen voor PCOS.

Voeding bij PCOS

Kun je PCOS natuurlijk behandelen? Natuurlijk! Voeding speelt eigenlijk bij alles wat er zich afspeelt in ons lichaam een belangrijke rol. Zo kun je in sommige situaties bepaalde voeding beter vermijden. We weten allemaal dat tijdens de zwangerschap bepaalde voeding zoals rauw vlees vermeden moet worden. Maar welke voeding je bij PCOS moe vermijden, weten vrij weinig vrouwen.

Allereerst, suikers. Wat is de relatie tussen PCOS en suiker? Net als bij het verlagen van cortisol, is het vermijden van suiker enorm belangrijk. Suiker helemaal vermijden gaat niet lukken, maar minderen is een belangrijke eerste stap. Ook het eten van bewerkte koolhydraten en producten met veel kunstmatige toevoegingen is niet aan te bevelen. Probeer bij PCOS zo veel mogelijk puur en natuurlijk te eten.

Toch behoefte om even een lekker tussendoortje te nemen zo nu en dan? Geen enkel probleem, dit kan namelijk ook op een verantwoorde manier. Zo hebben we een artikel over allerlei soorten gezonde snacks en tussendoortjes.

Koolhydraatarm dieet

Aangezien bewerkte koolhydraten en suikers beperkt dienen te worden bij PCOS, zou het logisch zijn om te denken aan een koolhydraatarm dieet. Maar is dat de oplossing? Voor PCOS gerelateerde klachten niet perse, aangezien het lichaam nog steeds energie nodig heeft en dit voor een groot gedeelte haalt uit koolhydraten.

Tot slot

PCOS supplementen kunnen dus inderdaad helpen om klachten en symptomen te verminderen of verhelpen, maar voeding is nóg belangrijker. Hier valt of staat namelijk alles mee. Zodra je voeding niet op orde is, zal er zelfs met het gebruik van supplementen niet drastisch veel veranderen. Zie supplementen voor PCOS daarom ook niet als de basis, maar als een aanvulling op gezonde voeding.

Wil je nog meer weten over supplementen? Verdiep je bijvoorbeeld eens in de verschillen in supplementen tussen man en vrouw.

Tags

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *