G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voeding

Wat is een koolhydraatarm dieet en wat mag wel en niet?

Delen
Wat-is-een-koolhydraatarm-dieet

Wat is een koolhydraatarm dieet? Een koolhydraat arm is een dieet waarbij je zo min mogelijk koolhydraten eet en drinkt. Je vindt koolhydraten vooral terug in producten waar veel suiker en zetmeel in zitten. Het eten van aardappels, brood en fruit wordt daarom tot het minimum beperkt. Waarom geen koolhydraten eten? Omdat je lichaam dan eerder en sneller de vetcellen afbreekt. Daardoor kun je snel afvallen met een koolhydraatarm dieet. Lees verder over de gezondheidsvoordelen en risico’s en leer alles over wat een koolhydraatarm dieet is.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

De vraag bij dit artikel die centraal staat: wat is een koolhydraatarm dieet? Bij een koolhydraatarm dieet haal je jouw calorieën voornamelijk uit eiwitten en vetten. Gemiddeld gebruikt een vrouw per dag 210 gram koolhydraten. Dat is ongeveer 40% van alle voedingsstoffen die je binnenkrijgt via jouw eten en drinken. Hoeveel koolhydraten mag je eten bij een koolhydraatarm dieet? Gemiddeld eet en drink je 50 tot 130 gram koolhydraten per dag. Een dieet dat minder dan 50 gram koolhydraten per dag voorschrijft is een ketogeen dieet.

Koolhydraten komen in heel veel producten voor. Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige en meervoudige koolhydraten. Enkelvoudige koolhydraten zitten in (wit) brood, snoep, koek en frisdrank. Meervoudige koolhydraten vind je bijvoorbeeld terug in groente. Het is altijd goed om het aantal gram enkelvoudige koolhydraten op een dag zoveel mogelijk te beperken, want deze verhogen de kans op overgewicht en diabetes type 2. Daarom is koolhydraatarm eten gezond.

Voorbeeld-van-koolhydraatarm-dieet-is-ketogeen-dieet
Voorbeeld van koolhydraatarm dieet: een ketogeen dieet.

Doel van een koolhydraatarm dieet

Waarom koolhydraatarm eten? Een koolhydraatarm dieet kan verschillende doelen hebben. Ten eerste wordt een koolhydraten dieet vaak gevolgd om af te vallen. Als je ook daadwerkelijk minder calorieën eet dan je verbrandt, zal je ook zeker afvallen met een koolhydraatarm dieet. Hoe snel val je af met koolhydraatarm dieet en hoeveel kilo val je af met koolhydraatarm dieet? Dat is afhankelijk van verschillende factoren zoals je huidige gewicht en calorie inname.

Een ander doel dat bereikt kan worden is een stabilisatie van de bloedsuikerspiegel. Dat is ook de reden dat veel mensen met diabetes type 2 een koolhydraatarm dieet krijgen voorgeschreven door een diëtist.

Heb je diabetes type 2 en overgewicht, dan komen deze twee doelen mooi samen. Doordat je afvalt én de bloedsuikerspiegel in balans brengt, word je gezonder. In veel gevallen kan je met een koolhydraatarm dieet de gezondheid sterk verbeteren en zelfs genezen van diabetes type 2.

Voorbeelden

Afvallen met koolhydraatarm dieet? Dan kun je kiezen uit verschillende varianten. Bekende voorbeelden van een koolhydraatarm dieet zijn Dr. Frank, Atkins en Dukan. Daarnaast zijn er diverse diëten waarbij je relatief weinig koolhydraten binnenkrijgt. Dit zijn bijvoorbeeld het Mayo Dieet, Scarsdale, het Total Well Being Dieet, South Beach en het 17 dagen dieet. Dit zijn allemaal diëten waarbij je afvalt doordat je het aantal koolhydraten én calorieën per dag beperkt. Hoeveel koolhydraten je mag, is afhankelijk van het dieet dat je volgt. Het bekende Paleodieet is met name gericht op het vermijden van productgroepen met koolhydraten, omdat dit een gunstige invloed op de gezondheid zou hebben. Dit dieet heeft dus niet alleen afvallen als doel.

Denk je nu: zoveel keuze, hoe begin ik aan een koolhydraatarm dieet? Het belangrijkste is dat je weet welke producten je wel en niet mag eten. Bovendien is het goed om te weten hoeveel gram koolhydraten elk product bevat. Hoeveel koolhydraten bij een koolhydraatarm dieet gegeten mogen worden is verschillend, maar ligt meestal tussen de 50 en 130 gram.

Lijst van voeding

Hoe ziet een koolhydraatarm dieet eruit en hoe eet ik koolhydraatarm? Bij een koolhydraten dieet worden producten met koolhydraten tot een minimum beperkt. De producten die je wel mag eten zijn meestal eiwitrijk of rijk aan vetten. Probeer zo vaak mogelijk te kiezen voor plantaardige vetten vanwege het gunstige effect op de gezondheid. In principe wordt er bij dit dieet alleen gekeken naar het aantal koolhydraten dat je gebruikt. Het verschilt per dieet of je ook rekening moet houden met bepaalde hoeveelheden vetten en eiwitten.

Om af te vallen moet je in ieder geval het aantal calorieën dat je dagelijks binnenkrijgt beperken. Producten die je mag eten binnen een koolhydraatarm dieet zijn:

  • Eieren
  • Zuivelproducten
  • Vlees
  • Vis
  • Vleesvervangers
  • Groenten
  • Noten
  • Zaden
  • Koffie en thee (geen suiker toevoegen)
  • Water

Wat mag niet?

Een koolhydratendieet sluit producten die suiker en zetmeel bevatten zoveel mogelijk uit. Bij een dieet laat je echter al snel producten waar suiker aan toegevoegd is staan. Je eet bijvoorbeeld geen snoep en koek en drinkt geen suikerrijke frisdranken. Koolhydraten komen echter ook van nature in grote hoeveelheden voor in producten waar je het niet snel van verwacht.

Binnen een koolhydraatarm dieet eet je bijvoorbeeld geen of zo weinig mogelijk fruit, aardappelen, peulvruchten en brood. Voor wie toch brood wil eten – vanwege de vezels en/of het toegevoegde jodium – is er koolhydraatarm brood te koop. Hoeveel koolhydraten zitten er in koolhydraatarm brood? Koolhydraatarm brood bevat 15 tot 30 gram koolhydraten per 100 gram. Niet toegestane producten zijn:

  • Suiker
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Zetmeel en zetmeelrijke producten
  • Producten met toegevoegde suikers (bijvoorbeeld frisdrank, koek en snoep)
  • Alcohol

Ketogeen

Een ketogeen dieet is een dieet waarbij je extreem weinig koolhydraten binnenkrijgt door middel van voeding. Een koolhydraatarm dieet kan een ketogeen dieet zijn wanneer je minder dan 50 gram koolhydraten per dag uit de voeding haalt. Waarom geen koolhydraten eten? Dit dieet kan ervoor zorgen dat je veel gewicht verliest, doordat je lichaam minder glucose aanmaakt. De vetverbranding gaat hierdoor omhoog.

Vraag jij je af: hoe snel val je af met koolhydraatarm dieet? Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Om af te vallen moet je meer energie verbruiken dan je binnenkrijgt via voeding. Daarnaast maakt het ook uit hoeveel calorieën je normaal gesproken binnenkrijgt en of je overgewicht hebt.

Is het gezond?

Is een extreem koolhydraatarm dieet gevaarlijk of juist gezond? Dat verschilt per persoon en per dieet. Doordat het lichaam heel weinig glucose aanmaakt tijdens een ketogeen dieet, spreekt het de vetzuren aan. Bij het verbranden van vetzuren ontstaat er een andere stof: ketonen. De zuurtegraad van je bloed stijgt en er wordt gesproken over een lichaam in ketose. Ben je verder gezond? Dan kan je lichaam een hogere zuurgraad goed aan. Anders kan een ketogeen dieet mogelijk tot gezondheidsklachten leiden.

De gezondheidseffecten zijn nog onvoldoende onderzocht om een antwoord te geven op de vraag of een ketogeen dieet gezond is. De effecten voor de lange termijn zijn ook onbekend. Hoe lang mag je een koolhydraatarm dieet volgen? Er wordt meestal aangeraden dit dieet voor een beperkte tijd te volgen. Daarna kun je het gewichtsverlies en andere gezondheidsvoordelen behouden door over te stappen op een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Voordelen

Het grootste voordeel van een koolhydraatarm dieet, is dat je veel eiwitten binnenkrijgt. Eiwitten zorgen ervoor dat je sneller een vol gevoel hebt. Je hebt deze verzadiging ook langere tijd, je hebt dus geen hongergevoel zoals bij veel andere diëten. Doordat je geen last hebt van een hongergevoel, is dit dieet makkelijk vol te houden. De kans is dus groter dat jij je doel zal bereiken. Of dit doel nu afvallen of het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel is bij diabetes type 2.

Daarnaast hebben eiwitten een positief effect op de spieren. Terwijl er bij andere diëten spierafbraak op kan treden, is dit bij een koolhydraatarm dieet meestal niet het geval. Je behoudt je spiermassa, zeker wanneer je een koolhydraatarm dieet combineert met krachttraining en/of cardio.

  • Geen hongergevoel
  • Spiermassa blijft behouden

Nadelen

Wie een koolhydraatarm dieet volgt, krijgt vaak veel vetten binnen. Bestaan deze vetten grotendeels uit verzadigde vetten, dan verhoog je de kans op hart- en vaatziekten. Om dit te voorkomen gebruik je bij een koolhydraatarm dieet bij voorkeur onverzadigde vetten. Deze zitten bijvoorbeeld in vis, noten en olijfolie. De gezonde vetten noemen we de omega vetzuren.

Als je hele productgroepen uitsluit zoals bij een koolhydraatarm dieet, kan je een tekort krijgen van bepaalde voedingsstoffen. Doordat je geen brood eet, kan je bijvoorbeeld een tekort aan jodium krijgen. Er ontstaan ook snel tekorten aan voedingsvezels en B-vitamines.

Tot slot leer je door het volgen van een koolhydraatarm dieet geen gezond voedingspatroon aan. De kans op terugval is hierdoor ook groter. Bovendien komt er na het stoppen met een dieet vaak meer gewicht bij, dan er verloren was.

  • Veel onverzadigde vetten
  • Tekorten jodium, voedingsvezels en B-vitamines
  • Onvoldoende variatie in voedingspatroon

Vertrouw je iets niet helemaal over voedingssupplementen of een bepaald dieet zoals een koolhydraatarm dieet? Raadpleeg in dat geval de Gezondheidsraad. Van een koolhydraatarm dieet is namelijk nog niet bekend wat het op de lange termijn doet, blijkt uit dit onderzoek van Brouns.

Tags

3 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *