G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen voor vrouwen, bestaan ze echt?

Delen
Voedingssupplementen voor vrouwen bieden een betere ondersteuning

Voedingssupplementen voor vrouwen, je ziet ze tegenwoordig steeds vaker. Het vrouwenlichaam zit anders in elkaar dan een mannenlichaam. Geen mens zal dat tegenspreken. Maar waarom klinken er nog wel steeds vragende klanken zodra het over vrouwen-vitaminesupplementen gaat? Voedingssupplementen die speciaal voor vrouwen gemaakt zijn. Is dat echt zo’n raar idee?

Eigenlijk zou het vreemder zijn als er geen voedingssupplementen zouden bestaan die het vrouwenlijf ondersteunen. Immers, een vrouwenlichaam ondergaat specifieke en unieke fases: menstruatiefase, zwangerschapsfase en overgangsfase. Iedere fase heeft een eigen, kenmerkende behoefte aan extra vitamines en mineralen. Iedere fase heeft eigen, ideale voedingssupplementen.

Welke voedingssupplementen voor vrouwen zijn er?

Zowel mannen als vrouwen kunnen baat hebben bij voedingssupplementen en extra vitamines. Zo blijken veel mensen, dus mannen én vrouwen, een tekort aan Omega-3 vetzuren te hebben. Onverzadigde vetzuren als Omega-3 worden vaak niet toegevoegd aan multivitaminen en dienen apart te worden ingenomen.

Er zijn ook specifieke vitamines en mineralen die voor vrouwen extra belangrijk zijn. Uiteraard spelen leveranciers hier slim op in. Zij bieden samengestelde voedingssupplementen aan met verschillende combinaties aan vitamines en mineralen. Deze combinaties worden dan speciaal samengesteld voor vrouwen en ondersteunen specifieke “vrouwen-issues”.

In multivitaminen speciaal voor vrouwen treft je bijvoorbeeld hogere doseringen vitamine B11 (foliumzuur) en D3 aan. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van deze vitamines ligt gemiddeld hoger dan de ADH voor mannen. Ook het calcium- en ijzergehalte ligt hoger in de multivitaminen voor vrouwen dan in die voor mannen. Dit heeft er alles mee te maken dat vrouwen, zeker naar mate de leeftijd vordert, meer behoefte hebben aan deze mineralen.

Voedingssupplementen voor vrouwen zijn specifiek afgestemd op de lichaamsbehoefte van de vrouw. Hierdoor zijn deze beter voor vrouwen.
Voedingssupplementen voor vrouwen.

Welke voedingssupplementen voor vrouwen zijn extra belangrijk?

Er zijn bepaalde vitamines en mineralen die extra belangrijk zijn voor vrouwen. Deze kunnen per leeftijdscategorie verschillen, per levensfase en uiteraard per individu. Voordat je aan de slag gaat met suppleren (extra vitaminesupplementen innemen), is het wijs om een vitaminestatus te laten bepalen. Een vitaminebepaling wordt via bloedonderzoek gedaan en kan worden aangevraagd bij je (huis)arts. Zoals met alles: meten is weten.

Hieronder een overzicht van vitamines en mineralen die voor vrouwen extra belangrijk zijn. Regelmatig ontstaat van deze stoffen een tekort en wellicht zouden deze gesuppleerd moeten worden. Achter de stof staat de ADH die voor volwassen vrouwen in de menstruatiefase (tot aan menopauze) wordt geadviseerd.

Deze hoeveelheden gelden voor gezonde vrouwen die niet zwanger zijn en geen borstvoeding geven.

Verschilt het per levensfase?

Het leven van een volwassen vrouw is globaal in te delen in drie of vier levensfasen. Er is een menstruatiefase, een overgangsfase en een postmenopauze. En uiteraard is er voor veel vrouwen een fase waarin zij zwanger zijn of borstvoeding geven. Per levensfase is de behoefte aan voedingssupplementen verschillend.

Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben meestal specifieke afwijkende behoeftes aan voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Voor sommige stoffen geldt dat de aanbevolen hoeveelheid hoger ligt, maar soms is terughoudendheid geboden. Laat je altijd informeren door een professional en ga niet klakkeloos suppleren. Lees verder over voedingssupplementen tijdens de zwangerschap.

Zodra vrouwen in de overgangsfase zitten, dan zullen zij meer behoefte hebben aan vitamines en mineralen die goed zijn voor botten en haren. Onder andere vitamines uit de B-groep zijn hier belangrijk voor. Ook vitamine A, C, D3, E, calcium en magnesium kunnen helpen tijdens de overgangsfase.

Ben je eenmaal overgegaan en zijn de overgangsklachten verdwenen, dan blijven calcium en magnesium onverminderd belangrijk. Ook vitamines uit de B-groep voor huid, haar en botten moet je goed in de gaten houden. Vitamine D3 wordt zelfs nog belangrijker in de postmenopauze. De vitamine D3 behoefte voor vrouwen tussen 50-70 jaar is 25 microgram (mcg) per dag. Vrouwen ouder dan 70 jaar wordt 35 mmcg per dag aanbevolen. Volg daarnaast ook altijd de adviezen van de Gezondheidsraad op.

Voedingssupplementen voor sportende vrouwen

Vrouwen die sporten raken sneller door hun vitamine- en voedingsstoffenvoorraad heen. Om een fit en gezond lichaam te houden, is het van belang om vitaminewaardes goed in kaart te brengen en op peil te houden. Ook verdient eiwit inname extra aandacht als je intensief sport.

Tags

4 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *