G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Creatine

De bijwerkingen van creatine om in de gaten houden

Delen
Bijwerkingen-van-creatine

Weet jij wat de bijwerkingen van creatine zijn? Creatine, een supplement waar je ongetwijfeld wel eens van hebt gehoord. Het is een van de meest onderzochte en best werkende legale voedingssupplementen die er bestaat. Tegelijkertijd is het ook een van de supplementen waar misschien wel de meeste spookverhalen over zijn te vinden. Met name over creatine en bijwerkingen hoor je van alles en nog wat. We gaan daarom even kort kijken wat creatine ook alweer is, en kijken daarna naar de bijwerkingen van creatine gebruik die jij in de gaten moet houden als je eraan begint.

Wat is creatine ook alweer?

We beginnen even met de basis als opfrisser. Creatine is een legaal supplement dat je op vele plekken kunt kopen. De beste en meest verkochte vorm is creatine monohydraat. Creatine is een lichaamseigen stof, die bijvoorbeeld ook in vlees zit. Wanneer je echter geen supplementen neemt zal je nooit tot een optimale voorraad creatine komen. En dat is jammer, want er zitten behoorlijk wat voordelen aan. Met name voor fanatieke sporters is creatine heel belangrijk. Het voorziet je spieren de eerste 6 tot 8 seconden van een inspanning van energie.

Daarom kan creatine er voor zorgen dat jij tijdens krachttraining net iets meer gewicht kan tillen, of er net iets meer herhalingen uit kan persen. Ook sprinters bijvoorbeeld zullen merken dat ze net dat beetje extra kunnen geven. Voor alle sporten met korte inspanningen is creatine een ideaal supplement. Maar het gaat dan al snel over de eventuele bijwerkingen van creatine. Wil jij creatine kopen? Doe dat eenvoudig online!

Creatine-bijwerkingen
Creatine bijwerkingen

Creatine en bijwerkingen

De bijwerkingen van creatine gebruik vallen voor de gemiddelde persoon heel erg mee. Een van de meest voorkomende bijwerkingen van creatine is dat je ervan aankomt. Dit komt simpelweg doordat je lichaam meer vocht vasthoudt. En het mooie is, dat is vooral in de spieren. Die lijken hierdoor wat voller. Je komt een halve tot 2 kilo aan ongeveer, maar het kan ook zijn dat je gewicht helemaal niet veranderd. Belangrijk hierbij is om voldoende te drinken.

Daarnaast kun je van creatine maag- en darmklachten krijgen. Diarree komt bijvoorbeeld regelmatig voor. De meeste mensen wennen hier na een tijdje aan, maar bij sommigen blijft dit. Overigens heeft creatine bij 30 procent van de mensen helemaal geen effect.

Het enige waar men goed op moet letten is dat je geen nier- of leverproblemen hebt. Dan kan creatine namelijk wel potentieel gevaarlijk zijn. Als je dit hebt, of je vermoedt problemen op dit gebied, neem dan eerst contact op met een specialist en ga nooit zomaar creatine gebruiken.

Nog niet uitgelezen? Lees verder over onder andere aminozuren, BCAA’s en in welke voeding creatine zit.

Tags

3 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *