De beste eiwitshakes en eiwitpoeders van 2022

Dat eiwitten ontzettend belangrijk zijn voor iedereen in het algemeen en voor sporters in het bijzonder, is algemeen bekend. Eiwitten bevatten namelijk essentiële aminozuren. Je kan eiwitten prima binnen krijgen uit normale voeding, maar de beste eiwitshakes kunnen dit een stukje gemakkelijker maken. Zeker voor mensen die veel en vaak aan krachtsport doen, is dit heel handig. Hierdoor kan je sneller en beter herstellen na een training. Om spieren op te bouwen, heeft je lichaam de eiwitten ook nodig. Voeding met veel eiwitten is onder andere vlees, vis en zuivel.

Daarnaast zijn proteïne shakes een hele makkelijke en snelle bron van eiwit. Dit kan je dagelijkse inname perfectioneren. Het is een van de meest gebruikte supplementen ter wereld, en daarom zijn er ook ontzettend veel aanbieders. Om je te helpen bij het kiezen van een goede variant, hebben wij de beste geselecteerd en de belangrijkste informatie op een rijtje gezet.

30+

Producten bekeken

80+

Bronnen onderzocht

190+

Reviews gelezen

25+

Uren besteed

De top 5 beste eiwitshakes

Eiwitpoeder is ideaal voor sporters en mensen die niet voldoende eiwit binnenkrijgen uit normale voeding. Omdat het aanbod ontzettend groot is, hebben we hieronder de 5 beste opties geselecteerd. Deze 5 zijn allemaal van goede kwaliteit en worden door betrouwbare merken aangeboden. We hebben gekeken naar de prijs, het merk, de certificatie, het eiwitgehalte, het aminozuurprofiel, smaak en resultaten uit het lab. Zie hieronder de top 5 beste eiwitshakes op basis van onze eigen vergelijking en ervaringen:

MerkSupplementPrijsServingsPer servingVorm
1. Body & FitWhey Perfection€10,1910€1,02Poeder
2. XXL NutritionPerfect Whey Protein€21,9518€1,22Poeder
3. MyProteinImpact Whey Protein€10,9910€1,10Poeder
4. FoodspringWhey Protein€32,9925€1,32Poeder
5. PureSupreme Whey€22,9026€0,88Poeder

1. Body & Fit - Whey Perfection

Deze whey perfection van Body & Fit is eigenlijk de beste eiwitshake. Het begint al met de smaken. De Whey Perfection shake is verkrijgbaar in maar liefst 20 smaken. Dat wil zeggen dat er voor iedereen voldoende te kiezen is, en er altijd iets lekkers tussen zit. Er is ook een natuurlijke optie van whey perfection, voor als je een niet-gearomatiseerde shake wil maken of ergens aan wil toevoegen. Je kan dit eiwitpoeder zowel mengen met melk of vruchtensap als water. Het lost makkelijk op en er blijven geen klonten achter. De populairste smaken zijn banaan, aardbei, chocolade, stracciatella en vanille.

Naast al deze fijne bijkomstigheden, is ook de basis meer dan in orde. Daar gaat het natuurlijk uiteindelijk vooral om bij de beste eiwitshake. Eiwit draagt bij aan het herstel en de opbouw van spieren, maar is ook belangrijk voor gezonde botten. Daarom is voldoende eiwit binnenkrijgen zo belangrijk. Een dosering van dit poeder geeft je 22 gram kwalitatieve eiwitten. Whey perfection is ideaal om na een training je eiwitvoorraad aan te vullen, of om tussendoor even snel wat eiwitten tot je te nemen. Je kan makkelijk 1 of 2 scoops per dag nemen. Het is ook te mengen in pannenkoekenmix, baksels of door je smoothie.

Voordelen

Nadelen

2. XXL Nutrition - Perfect Whey Protein

Ook deze whey protein van XXL Nutrition is een zeer goede optie en hoort daarom thuis in de top 5 beste eiwitshakes. Deze blinkt uit qua smaak en prijs/kwaliteit verhouding. Er zijn absoluut goedkopere opties op de markt, maar als je dan goed kijkt zie je dat de samenstelling van deze proteïne shakes minder is. Er zitten vaak minder eiwitten in, en meer onnodige toevoegingen. Bij deze variant krijg je waar voor je geld. Het eiwitgehalte is met 79,3% zeer hoog, en voor gekke opvullingen hoef je niet bang te zijn. Puur en zuiver, dat is wat ze willen bieden en dat lukt.

Als je op zoek bent naar een kwalitatief sterk eiwit supplement van een hoge kwaliteit met voldoende eiwitten, dan is dit een zeer goede optie. Het is gemaakt van de meest zuivere vorm Perfect Whey Protein concentraat. Dit wordt op innovatieve wijze geproduceerd, waardoor enkel de meeste zuivere vorm van whey concentraat over zal blijven. Dit zorgt ervoor dat het eiwit optimaal door het lichaam kan worden opgenomen. Deze shake is onafhankelijk getest en als zeer goed uit de bus gekomen. Er zit zelfs wat meer eiwit in dat aangegeven, zo is gebleken. Een zeer goede optie.

Voordelen

Nadelen

3. MyProtein - Impact Whey Protein

De derde variant die we zeker kunnen aanbevelen is van een andere grote naam in Nederland en daarbuiten, MyProtein. Ook de whey die zij op de markt hebben gebracht, is van zeer goede kwaliteit. Per portie krijg je 21 gram eiwit binnen, uit een hoogwaardige bron. Het grote voordeel van deze variant is dat het verkrijgbaar is in maar liefst 40 verschillende smaken. De favoriete smaken van veel mensen zijn vanille, banaan en chocolate brownie.

Deze whey is bovendien gecertificeerd door Informed Choice. Dit is een wereldwijde norm voor de kwaliteit van sportvoeding. Deze houdt toezicht op de handel in supplementen. Wanneer zij iets goedkeuren, kan je ervan uitgaan dat de kwaliteit in orde is en er geen onnodige toevoegingen worden gebruikt. Er zitten ook geen verboden stoffen in. Dit maakt dat dit supplement zeer betrouwbaar is, en daarmee ook weer een hele goede keuze.

Voordelen

Nadelen

4. Foodspring - Whey Protein

Deze whey protein van Foodspring is een bijzondere. Foodspring maakt namelijk producten met bijzondere aandacht voor de afkomst hiervan. Deze whey protein is afkomstig van grasgevoerde koeien die het hele jaar door buiten hebben kunnen grazen in de wei. Dit merk je aan de kwaliteit. Mede hierom is deze whey protein in bijna 40 landen al miljoenen keren verkocht. Er zitten weinig ingrediënten in, en vooral gewoon eiwitten van goede kwaliteit. Het bestaat voor het grootste deel uit wei-eiwitconcentraat, wat als de standaard onder de eiwitpoeders wordt gezien. Daarnaast zit er nog zo’n 30 procent wei-eiwitisolaat in. Dit is de meest pure vorm van eiwitpoeder. Dit maakt van deze variant een ideale optie voor mensen die op zoek zijn naar kwaliteit met zorg voor de bron.

Voordelen

Nadelen

5. Pure - Supreme Whey

De laatste optie uit onze lijst is de Supreme Whey van Pure. Deze kan je ook meer dan uitstekend voorzien van de beste eiwitten. Deze shake bestaat uit 100 procent volledig werkzame en onbeschadigde eiwitten. Veel andere, vaak goedkopere, varianten bevatten beschadigde eiwitten. Dit maakt de opname van eiwitten minder. Bij deze shake hoef je hier niet mee bezig te zijn, waardoor je jouw spieren optimaal kunt blijven voeden. Door een zeer goed productieproces blijven er geen klonten achter, en is het poeder zeer gemakkelijk oplosbaar. Dat maakt dit samen met de hoge kwaliteit, een van de beste opties wanneer jij op zoekt bent naar extra eiwitten uit een supplement.

Voordelen

Nadelen

Wat is de beste eiwitshake?

Er zijn zoveel verschillende soorten eiwitshakes, dat het lastig is om te bepalen wat nou de beste eiwitshake is. We geven je daarom ook nog wat algemene tips mee, die je kunnen helpen bij het kopen van een goede proteïne shake. Whey concentraat is vaak de beste optie. Dat is een meer voordelige optie dan isolaat of hydrolisaat. Wanneer je een topsporter bent of lactose minder goed kunt verdragen, dan kan je gaan voor whey isolaat of whey hydrolisaat. Je kan ook nog kiezen voor een micellar casein eiwitshake, als vervanging voor kwark. Deze soort bevat trage eiwitten, die perfect zijn voor het slapen. 

Wat de beste eiwitshake is hangt dus van een aantal zaken af. De Whey Perfection van Body & Fit is de beste eiwitshake volgens onze test, maar dit kan anders zijn als je bijvoorbeeld lactose intolerant bent. Over het algemeen is een goede whey concentraat echter meer dan prima. Niet elke proteïne shake bevat evenveel gram proteïne, dus dat maakt het vergelijken soms ook lastig. Let er wel op dat er niet teveel gram suiker in een shake zit. Dit is vanzelfsprekend niet gezond.

Isolaat en concentraat

We zeiden het al even, er is een verschil tussen vormen van whey eiwit. Dit maakt het ook lastig te bepalen wat in alle gevallen de beste eiwitshake is. Whey is namelijk het hoofdbestanddeel van eiwitpoeder. Whey eiwit ontstaat wanneer je melk door een filter perst en laat opdrogen. Whey proteïne bestaat voornamelijk uit eiwit, maar ook deels uit vet en een bepaalde hoeveelheid gram koolhydraten. Wat is dan het verschil tussen whey concentraat en whey isolaat? Bij whey isolaat vindt er een extra bewerking plaats. Wanneer je het hebt over gezondheid, is whey isolaat de betere optie. Het bevat minder lactose en meer bioactieve peptides, waardoor het beter is voor je immuunsysteem, spijsvertering en zenuwstelsel. Vandaar dat je tegenwoordig ook veel meer whey isolaat eiwitshakes op de markt ziet verschijnen. Ook plantaardige eiwitshakes zijn er steeds meer te vinden!

Hoe vind ik de beste eiwitshake?

Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten als je op zoek bent naar de beste eiwitshakes. Ten eerste is het belangrijk om te kijken naar de kwaliteit van de eiwitten in de shake. Kies voor shakes met eiwitten van hoge kwaliteit, zoals wei eiwit bijvoorbeeld. Het is ook belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid eiwitten per shake, en ervoor te zorgen dat de shake voldoende eiwitten bevat om je doelen te behalen. Verder is het aan te raden om te kijken naar de smaak en makkelijk je de shake mixt, zodat je zeker weet dat je een shake kiest die je lekker vindt en goed te drinken is.

Voordelen van eiwitshakes

Eiwitshakes zijn eigenlijk niet meer weg te denken uit zowel de supplementen als de sportwereld. Heel veel mensen staan hier volledig achter, van succesvolle atleten en personal trainers tot voedingscoaches. Maar waarom is dat nou eigenlijk? En wat kan je het beste nemen per trainingsdoel?

Eiwitten zijn simpelweg de bouwblokken van het lichaam, en spelen bij iedereen een belangrijke rol bij een optimaal voedingspatroon. Wanneer je regelmatig aan lichaamsbeweging doet, heb je ongeveer 1,8 tot 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Dat je eiwitbehoefte wordt gedekt, is zeer belangrijk. Het nemen van een proteïne shake is hiervoor een van de makkelijkste manier, en dat is direct ook het grootste voordeel. Je krijgt snel een flinke hoeveelheid gram eiwitten binnen. Een shake levert je gemakkelijk zo’n 20 tot 30 gram eiwit. Je ondersteunt het lichaam daarmee bij het opbouwen en behouden van spiermassa, en bij het herstel na een training. 

Daarnaast kan het nemen van eiwitshakes helpen bij het tegengaan van plotselinge eetbuien. Het geeft je daarnaast een zeer snelle en goede toevoer van essentiële aminozuren, en het is een caloriearme snack. Eiwitsupplementen kunnen ook bijdragen aan gewichtsverlies, omdat eiwit zorgt voor een hogere mate van verzadiging. De voordelen van eiwitpoeder zijn dus groot.

Met eiwitshakes afvallen

Afvallen is natuurlijk een veelvoorkomend doel onder sporters. Iedereen weet dat het hard werken is om dit te bereiken, maar mensen zijn daarnaast altijd op zoek naar dingen die hierbij een klein beetje kunnen helpen. Een veel gestelde vraag hieromtrent is of het nemen van eiwitshakes kan bijdragen aan het afvallen. Allereerst geldt nog steeds dat je een negatieve energiebalans zal moeten creëren om af te kunnen vallen. Er moeten dus meer calorieën uit dan dat er binnenkomen. Zolang dat niet in orde is, gaat geen supplement helpen bij het afvallen.

Eiwitshakes gaan er ook niet op magische wijze voor zorgen dat je zal afvallen. Toch kunnen ze wel degelijk bijdragen aan het afvallen. Eiwitten zorgen namelijk voor een vol gevoel, waardoor je minder snel zal overeten. Daarnaast is het belangrijk om tijdens het afvallen zoveel mogelijk spiermassa te behouden. Je wil namelijk vetmassa afvallen, geen spiermassa. Hiervoor is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen, en eiwitshakes kunnen je hierbij helpen.

Dagelijkse hoeveelheid

Eiwitshakes zijn dus goed voor je, of dat kunnen ze in elk geval zijn. Maar hoeveel shakes moet je nou per dag nemen? Het antwoord hierop is helaas niet zo eenzijdig, omdat het voor iedereen en elke situatie anders is. Je kan je voorstellen dat een bodybuilder van meer dan 100 kilo wat meer eiwit nodig heeft dan iemand van 75 kilo die een paar keer per week traint. De algemene regel is dat je per kilo lichaamsgewicht 1,8 tot 2,4 gram eiwit zou moeten binnenkrijgen. Dit zegt echter natuurlijk nog niets over de hoeveelheid proteïne shakes.

Toch raden we aan om maximaal 2 eiwitshakes per dag te nemen. Het is namelijk goed om zoveel mogelijk eiwit uit volwaardige voedingsbronnen binnen te krijgen. Ook voor dit supplement geldt dat het een aanvulling is op een goed voedingspatroon, niet de basis. Probeer daarom om minimaal 75 procent van je dagelijkse eiwitten uit gewone voeding te halen. De rest kan je dan aanvullen met supplementen, zoals eiwitshakes. Zo zorg je voor een goede basis. Het is overigens niet erg hier bij nood af en toe van af te wijken, het is niet zo dat meer eiwitshakes kwaad kunnen.

Wanneer kan ik het beste een eiwitshake nemen?

Een andere veel gestelde vraag is; wanneer moet ik mijn shake nemen? Het is een logische vraag, met een antwoord dat ook weer van verschillende factoren afhankelijk is. Je moet jezelf twee vragen stellen. Allereerst, wat voor soort supplement neem je? Daarnaast moet je nagaan waarom je dit supplement gebruikt. Het type is belangrijk omdat een whey supplement een andere werking heeft dan een caseïne supplement. Caseïne zijn de langzame eiwitten. Deze werken heel goed net voor het slapen gaan, maar direct na de training zijn ze wat minder goed. Whey eiwitten zijn namelijk de snel opneembare eiwitten. Deze wil je het liefst na de training snel binnen krijgen.

Ook waarom je een eiwitshake neemt is dus van belang voor het bepalen van het beste moment. Wanneer je een eiwitshake gebruikt voor herstel en spieropbouw, zou je ze redelijk snel na de training binnen moeten krijgen. Het is overigens niet zo dat je direct na je training naar de koelkast moet rennen voor je eiwitten, maar je wil ze dan wel binnen 2 uur binnen krijgen. Wanneer je shakes echter gebruikt om honger tegen te gaan of simpelweg om wat extra whey eiwit binnen te krijgen, maakt het moment van innemen niet zoveel uit.

Veelgestelde vragen over eiwitshakes

Er zijn veel vragen die vaak worden gesteld. Wij hebben hieronder een aantal belangrijke nog op een rijtje gezet.

Hoeveel eiwitten heb ik dagelijks nodig?

Ieder mens heeft 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig, volgens het Voedingscentrum. Dan hebben we het echter wel over vrij inactieve mensen. Wanneer je intensief sport en graag spiermassa wil opbouwen, zou je moeten mikken op 1,4 tot 2,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.

Zijn shakes gezond?

Een eiwitshake is zeker gezond. Het is hierbij wel belangrijk om te kijken naar de ingrediënten van een supplement. Er worden vaak allerlei onnodige toevoegingen gebruikt om bijvoorbeeld de smaak te verbeteren. Let ook goed op bij plantaardige eiwitshakes, wat er allemaal precies in zit. Dit zorgt ervoor dat een shake niet meer gezond is. Als de ingrediënten goed zijn, is een eiwitshake een prima aanvulling op een gezond voedingspatroon. Wel is het zo dat we niet aanraden om heel veel shakes per dag te gaan drinken. Het is gezond als aanvulling op een goed voedingspatroon, maar als het de basis is kunnen we dat niet als gezond zien.

Wat zijn goedkope eiwitshakes?

Eiwitshakes zijn over het algemeen niet het duurste supplement, maar toch kan de prijs vrij veel verschillen. Dit is voor sommige mensen natuurlijk wel belangrijk. Je moet overigens wel goed bedenken dat je de prijs moet vergelijken op basis van een dosering, niet van een pot. Het verschil in prijs komt deels ook door een verschil in kwaliteit, en dat wil je ook voorkomen. Wanneer je op zoek gaat naar een goedkope eiwitshake, is het extra belangrijk om te kijken naar de ingrediënten. Je wilt geen rare toevoegingen en moet zoeken naar eiwitten van goede kwaliteit. Als dat in orde is, dan zijn goedkope shakes ook prima.

Meer weten over eiwitten?

Geschreven door Yannick

Over mij – Ik ben zelf dagelijks in de sportschool te vinden en eet elke dag (zoveel mogelijk) gezond. Daarnaast slik ik ook verschillende supplementen om elke dag het maximale er uit te halen. Uit deze passie voor gezondheid is VetGezond.nl ontstaan. Een gezond leven is voor iedereen haalbaar, en met VetGezond.nl bieden wij jou de handvatten voor een vet gezond leven. Wat mijn favoriete supplementen zijn? Aminozuren (BCAA’s), vitamine D en magnesium. Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact op via het contactformulier.