G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Vitamines en mineralen

Zit er veel vitamine C in een paprika?

Delen
In-paprika-zit-veel-vitamine-C

Vitamine C zit in veel voedingsmiddelen, waaronder paprika. Vitamine C is misschien wel de bekendste vitamine waarvan iedereen eigenlijk wel weet dat je hem nodig hebt. En je lichaam kan vitamine C niet zelf aanmaken of er een voorraad van opslaan. Daarom is dagelijkse toevoer van vitamine C belangrijk.

Als je hiervoor een rode paprika gebruikt dan zit je op de juiste koers. Per 100 gram rode paprika vind je namelijk 183,5 milligram vitamine C. Dit is het meeste vitamine C van alle paprika’s. Andere kleuren zijn ook vitamine C bommetjes, maar toch minder dan de rode variant. In groene paprika zit bijvoorbeeld het minst, te weten 71 mg.

Vitamine C in een paprika

Paprika is, net als tomaat en komkommer, een populaire groente. Rauw of bereid in gerechten. Gebakken, gegrild of als ingrediënt in soepen, groenteschotels of koud in salades. Met name in landen rondom de Middellandse Zee wordt veel paprika gegeten. De vruchtgroente komt hier ook oorspronkelijk vandaan.

De lekkere smaak van paprika is niet de enige reden waarvoor hij vaak in bereide voeding zit. Paprika’s behoren tot de categorie groenten en fruit waarin veel vitamine C zit. Wist je bijvoorbeeld dat zowel mandarijnen als sinaasappels van nature rijk zijn aan vitamine C? Overigens, omdat vitamine C gevoelig is voor verhitting en zonlicht, heeft een rauwe toepassing de voorkeur.

Onderstaande groente en fruit producten bevatten per 100 gram zoveel vitamine C dat je na het eten direct je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid binnen hebt gekregen:

  • Guave (de kleine pitjes zijn eetbaar en samen met de vrucht vol vit. C)
  • Zwarte bessen (wordt ook cassisbes genoemd en behoort tot krachtige antioxidanten)
  • Spruitjes (bij roerbakken blijft meer vit. C over dan bij gekookte spruitjes)
  • Peterselie (in dit kruid zit vitamine C en gaat goed samen met aardappelen in een stamppot)
  • Boerenkool (ook andere koolsoorten zijn rijk aan vitamine C)
  • Groene kool (ook savooiekool genoemd)
  • Kiwi (in combinatie met yoghurt minder geslaagd omdat kiwi eiwitten afbreekt)
  • Aardbeien (een schaaltje aardbeien bevat ongeveer 100 gram en ongeveer 60 mg vit. C)

Uiteraard mag de sinaasappel niet ontbreken in deze opsomming. Maar hoewel de sinaasappel bekend staat als een vitamine C rijke vrucht, is de hoeveelheid vitamine C slechts 50 mg. Maar de sinaasappel heeft nog gezondheidsvoordelen dan een bijdrage aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen. Hij is ook zeer rijk aan vezels en mineralen.

In-rode-paprika-zit-de-meeste-vitamine-C

Gezondheidsvoordelen

Paprika laat zich uitstekend eten als gezond tussendoortje. Het heeft een frisse smaak en knabbelt prima weg. Omdat hij zeer weinig calorieën bevat, kun je hem ook vrijwel onbeperkt eten. Dit geldt niet alleen voor de rode maar ook voor de groene variant. Let wel op dat je niet teveel vitamine C binnenkrijg hierdoor.

Ook barsten paprika’s van vezels en, omdat ze veel mg vitamine C bevatten, ondersteunen ze de opname van ijzer en andere mineralen. Vitamine C is overigens een belangrijke ondersteuner voor je gezondheid. Het is een sterke antioxidant, helpt het collageen (bindweefsel) van je cellen gezond te houden en helpt bij het in stand houden van je immuunsysteem.

Als je wilt weten waar vitamine C nog meer goed voor is, hebben we dit vast voor je uitgezocht.

Hoeveelheid

De gezondheidsraad heeft vastgesteld dat volwassenen ongeveer 75 mg. vitamine C per dag moeten binnenkrijgen om gezond te blijven. Hiervoor zou je, volgens het voedingscentrum, minimaal 250 gram groente moeten eten. Dit is aan de lage kant. Je eet immers niet iedere dag hetzelfde en de ene keer bevat je groentemaaltijd meer vitamine C dan de andere keer.

Wij adviseren dus méér dan 250 gram per dag aan groenten en vooral veel afwisseling. Dus neem bijvoorbeeld voldoende gram boerenkool. Bij voorkeur nadat het gevroren heeft zodat het aanwezige zetmeel omgezet in suikers. Dit komt de smaak ten goede. En wissel dit af met andere voedingsmiddelen als broccoli, aardappelen, groene kool of andere koolsoorten.

Tags

4 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *