G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voeding

Welke muesli is wel gezond en welke niet?

Delen
Welke-muesli-gezond-is-hangt-af-van-de-ingrediënten

Vraag jij je ook wel eens af welke muesli nu wel en welke niet gezond is? Er zijn ook zoveel verschillende soorten! Muesli is een klassiek Europees ontbijt dat veel voedingsstoffen bevat. Dit ontbijtproduct is vaak ook laag in suiker en het bevat meer vezels en eiwitten dan andere ontbijtgranen. Muesli is namelijk vaak minder bewerkt en completer. Maar welke muesli is nu eigenlijk gezond? We zetten muesli tegenover andere ontbijtgranen.

Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van je dag, dat weet je ondertussen wel. Een goed ontbijt verbetert je cognitieve functies en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Veel mensen ontbijten met gezonde ontbijtgranen, zoals granola en muesli. Wat voor muesli is goed voor je en welke juist helemaal niet?

Wat is muesli?

Muesli is een vezel- en eiwitrijk ontbijtgraan op basis van rauwe volkoren havervlokken, volkoren tarwemeel en andere gevarieerde ontbijtingrediënten. Het begon ooit als een droog graanproduct met geroosterde haver, noten en tarwevlokken, is tegenwoordig een uitgebreid ontbijtproduct geworden. Muesli bestaat vandaag de dag uit volkoren granen, vers of gedroogd fruit, zaden, en noten. De volkoren granen zitten vol vitamines en mineralen, ijzer en magnesium. Je kunt het mengen met melk, yoghurt of vruchtensap.

Door-fruit-toe-te-voegen-wordt-muesli-extra-gezond
Meng je muesli met yoghurt en fruit voor een gezond ontbijt.

Is muesli gezond?

Muesli wordt vaak vergeleken met granola, maar het is meestal een meer natuurlijke optie met minder toegevoegde suikers, waardoor het de gezondere optie van de twee is. Je moet wel opletten dat je muesli pakt met volkoren granen. Muesli is een graangewas op basis van haver, dat vaak bestaat uit een combinatie van haver, gedroogde vruchten, noten en zaden. Het bevat over het algemeen meer gezonde vezels, eiwitten en vetten dan andere granen en is vaak ook minder bewerkt. Behalve dat het lekker smaakt, zijn er tal van gezondheidsbewuste redenen om muesli te eten.

Hoewel muesli een flinke hoeveelheid toegevoegde suiker kan bevatten door het toevoegen van veel gedroogd fruit, bevat het ook veel gezonde vezels en gezonde vetten (en ook enkele mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen). De belangrijkste bestanddelen van muesli bevatten enkele belangrijke voedingsvoordelen:

  • Haver: Haver bevat beta-glucan, een voedingsstof die kan helpen om het cholesterolgehalte te verlagen en de gezondheid van het hart te verbeteren, en daarnaast stimuleert het de gezondheid van je immuunstyeem. Haver is ook een bron van vezels en mineralen zoals calcium, magnesium, en ijzer – belangrijk voor de gezondheid van hersenen, spieren en botten.
  • Honing: Honing is van nature antibacterieel en antiviraal, en het bevat op planten gebaseerde flavanoïden die ontstekingsremmend en immuunversterkend werken. Wist je dat het kopen van honing uit je regio kan helpen met het remmen van allergieën? Let wel op: honing is ook suiker en je moet niet overdrijven.
  • Amandelen en walnoten: Amandelen en walnoten worden vaak in muesli gebruikt (meestal een van de twee) en beide bevatten enkelvoudig onverzadigde vetten die goed zijn voor je hart en ontstekingsremmend werken; beide bevatten ook veel mineralen zoals ijzer, calcium, magnesium, en mangaan. Ook andere noten kunnen een gezonde aanvulling zijn.
  • Gedroogd fruit: Wanneer je fruit in je muesli wilt doen is het verstandig om voor de gedroogde variant te gaan, aangezien deze minder suiker bevat dan vers fruit. Gedroogd fruit is een goede bron van kalium. In muesli vind je vaak zure kersen, deze zijn een bron van antioxidanten en kunnen ook helpen bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte.
  • Chiazaden: Als je je eigen muesli maakt, kun je er zaden naar keuze aan toevoegen. Chiazaden hebben een hoog gehalte aan omega-3 vetten, vezels, calcium, schildklier-gezond selenium, en magnesium. Je kunt ook kiezen voor pepita’s, lijnzaad, of zonnebloempitten.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van muesli?

In vergelijking met andere ontbijten komt muesli als beste uit de bus omdat het onbewerkt is, boordevol vezels en voedingsstoffen zit, en volledig plantaardig is. Veel mensen die van krokante ontbijtgranen houden kiezen dan ook voor muesli. Dit zijn een aantal gezondheidsvoordelen van muesli:

Het is gezonder dan andere granen

Suikerrijke krokante ontbijtgranen en lekkernijen uit je plaatselijke snoepwinkel zijn misschien verleidelijk, maar er zit een grote hoeveelheid suiker toegevoegd, en wie weet wat voor troep er nog meer in zit. Muesli bevat vaak minder suiker en minder calorieën dan brood en ontbijtbroodjes. En omdat je zelf de samenstelling bepaalt, kun je ervoor zorgen dat niets bewerkt of vol suiker in je lichaam terechtkomt.

Muesli-is-gezonder-dan-veel-andere-ontbijtgranen
Muesli is gezonder dan veel andere kant-en-klare ontbijtgranen.

Het bevat veel vezels en volkoren granen

Hoewel het moeilijk is om precies te meten hoeveel vezels er in muesli zitten omdat er zoveel verschillende combinaties zijn die je kunt maken, is het meestal rijk aan vezels en volkoren granen – die beide goed zijn voor je spijsverteringsstelsel. Vezels en volle granen kunnen je spijsverteringskanaal reguleren.

Je hebt langer een verzadigd gevoel

Niet alleen helpen vezels en volle granen je buik in toom te houden, ze zijn ook nog eens vullend. Na het eten zul je niet snel de neiging hebben te gaan snacken. Bovendien bevat rauwe haver een hele lading aan resistent zetmeel, waardoor muesli goed vult en lang nodig heeft om te verteren. Terwijl het resistente zetmeel in je maag wordt afgebroken, komen spijsverteringszuren vrij die je eetlust onderdrukken en je stofwisseling versnelt, zodat je meer calorieën in minder tijd verbrandt.

Het is goed voor je hart

Muesli bevat haverzemelen, waarin een havervezel zit die beta-glucan heet. Volgens studies kan bèta-glucaan helpen het cholesterolgehalte met wel 10 procent te verlagen! Door regelmatig muesli te eten, verbeter je je hartgezondheid drastisch. Doe je hart ook nog eens een plezier en voeg citroensap aan je muesli toe. Toevoeging van vitamine C kan ook helpen je cholesterolgehalte te verlagen, wat extra goed is voor je hart.

Je krijgt meer voedingsstoffen binnen

Je kunt je muesli een nacht laten weken, waardoor voedingsstoffen meer tijd hebben om opgenomen te worden. Alle “antinutriënten” die de spijsverteringsenzymen hinderen of de opname van mineralen belemmeren, verliezen zo hun werking. Hoewel het koken van voedsel een vergelijkbaar effect kan hebben op deze antinutriënten, maakt het weken van je voedsel het nog gemakkelijker te verteren.

Het geeft voldoening

Herinner je je bèta-glucaan? Nou, dat kan dus meer dan alleen je cholesterol verlagen. Het zit niet alleen vol vezels, maar door bèta-glucaan toe te voegen aan je baksels, zoals muffins, cakes, pasta, noedels, of granola, kun je eigenschappen, zoals verdikkingsvermogen, textuur, en uiterlijk beïnvloeden. Studies hebben ontdekt dat bèta-glucaan, behalve dat het bijdraagt aan de eigenschappen en voedingswaarde van een product, ook de sensorische en smakelijke eigenschappen van sommige producten kan verbeteren.

Wat is gezonder: granola of muesli?

Naast muesli, cruesli en havermout bestaat er ook nog granola. Granola is ook een tarwe product en bestaat uit noten en zaden, volkoren haver, en zoetstoffen zoals honing of bruine suiker, dat gebakken wordt tot de haver knapperig wordt en goudbruin van kleur wordt. Het mengsel wordt tijdens het bakken voortdurend geroerd, zodat het zijn losse consistentie behoudt. Granola kan tal van ingrediënten bevatten, zoals gepofte rijst, noten, havervlokken en fruit. Je hebt varianten met pompoenpitten, hazelnoten en andere noten.

Granola is knapperiger dan muesli.

Het grote verschil tussen muesli en granola is dat, terwijl granola gebakken wordt met olie en zoetstoffen, muesli in wezen rauw is. Maar beide zijn mengsels van haver, en noten en zaden. Granola heeft waarschijnlijk clusters of brokken van tarwe en noten die door het bakproces aan elkaar geplakt zijn. Muesli heeft de neiging veel losser, en droog, van consistentie te zijn. Van granola is ook bekend dat het meer calorieën bevat dan muesli, door de toevoeging van vet (olie/boter) en zoetstoffen. Maar het is niet zo zwart-wit, er zijn namelijk ook muesli’s die vol zitten met toegevoegde suikers en granola die gezonder is.

Waar moet je opletten als je muesli koopt?

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten wanneer je in de supermarkt voor het mueslischap staat. Al die mooie verpakkingen van merken zoals eat natural en holie granola zien er misschien verleidelijk uit, maar het gaat erom wat er in de producten zit. Kijk daarom goed naar de ingrediënten:

Toegevoegde suikers

Hoewel een deel van de suiker in muesli van nature uit gedroogd fruit komt, moet je altijd de etiketten lezen en kijken naar suikers, die in de vorm van honing, ahornsiroop of rijstmoutstroop kunnen voorkomen. Kijk goed naar hoeveel gram suiker per 100 gram de verpakking vermeldt en of je wel echt een gezonde keuze maakt. Volgens het Voedingscentrum is het goed om maximaal 16 gram suiker per 100 gram product aan te houden.

Verzadigd vet

Naast een hoeveelheid gram suiker kan muesli ook vetrijk zijn door noten, zaden en oliën. Noten en zaden bevatten gezonde onverzadigde vetten die goed zijn voor je hart en hersenen, maar sommige oliën, zoals kokosolie, kunnen hoog in verzadigd vet zijn. Kijk op de verpakking om te ontdekken waar het vet vandaan komt. In crunchy muesli zit over het algemeen 2,3 gram verzadigd vet per 40 gram. Vet heb je nodig, maar je moet niet overdrijven.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn ook suiker en vooral granola zit er vaak vol van. Op een granola verpakking staat vaak hoeveel gram suiker de koolhydraten bevatten. Kies altijd voor volkoren producten, want deze bevatten over het algemeen minder suiker.

Wat is de beste manier om muesli te eten?

Oorspronkelijk werd muesli bereid door het een nacht in de melk te laten weken in de koelkast. Door het weken worden de hardere ingrediënten afgebroken, terwijl de gedroogde vruchten voller worden voor een maximaal genot van de textuur. Het fijne van muesli is dat je het, net als havermout, zowel warm als koud kunt eten. Als je het een nachtje laat weken gaat het op pap lijken, dus daar moet je wel van houden. Geef je de voorkeur aan vastere granen, dan kun je je muesli net als havermout bereiden door het met warme melk of water te koken (wat je maar verkiest) en het meteen op te eten.

Met-muesli-kun-je-snacks-maken-die-lekker-en-gezond-zijn
Met muesli kun je snacks maken die lekker en gezond zijn.

Vandaag de dag zijn er talloze gezonde recepten met muesli, cruesli en granola. Je kunt de muesli in een bakje yoghurt doen, er pannenkoeken van bakken of het door de kwark doen. De ingrediënten zijn eindeloos! Ook kun je eindeloos combineren, bijvoorbeeld met hazelnoten, noten, pompoenpitten of rozijnen. Het is aan te raden altijd een paar gram noten in je granola of ontbijtgranen te doen, want dat is naast heel erg lekker ook nog eens gezond.

Tags

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *