G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Overig

Wat is mangaan en in welke voeding zit het precies?

Delen
Mangaan-mineraal-voeding-belangrijk

Wat is mangaan? Mangaan is een essentieel mineraal wat betrokken is bij onder andere de eiwit, vetzuur, nucleïnezuur en koolhydraatstofwisseling. Wist je dat mangaan behoort tot de spoorelementen? Aangezien het mineraal bij zo ontzettend veel processen in ons lichaam is betrokken, het is absoluut onmisbaar. Maar wat is mangaan precies? In essentie is het een mineraal wat betrokken is bij processen die zorgen voor een goede gezondheid. Dit zijn onder andere het tegengaan van veroudering, zorgen voor een goede ontgifting en het bestrijden van vrije radicalen.

Mangaan supplement

Je kunt mangaan als supplement gebruiken. Het speelt een rol in de bloedcirculatie, in de longen, bij de opbouw van kraakbeen en het zenuwstelsel. Als je zeker wilt zijn dat je voldoende mangaan binnen krijgt, raadpleeg je de Gezondheidsraad. Er is namelijk een referentie inname opgesteld, welke er voor zorgt dat je niet te veel en niet te weining mangaan consumeert.

Mangaan in voeding

Mangaan mogen we een mineraal noemen. Dit mineraal is onder andere te vinden in volkorenbrood en andere volkoren graanproducten. Ook zit het in peulvruchten, noten, groente en fruit. Volwassenen hebben per dag ongeveer 3 milligram aan mangaan nodig. De opname van mangaan in je lichaam kan beïnvloed worden door de aanwezigheid van onder andere calcium, ijzer en fosfor. Wanneer deze in hoge mate in je lichaam aanwezig zijn dan kan dat de opname van mangaan verminderen. Is het gehalte van deze drie mineralen laag, dan komt dat ten goede van de mangaan opname.

Mangaan-mineraal-in-voedingsmiddelen-granen
Mangaan in voeding

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mangaan

Om er zeker van te zijn dat je voldoende mangaan binnen krijgt, bestaat er een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De ADH komt vrijwel altijd overeen met wat de referentie inname aangeeft. Hoeveel mangaan je dagelijks nodig hebt, kun je in onderstaande tabel aflezen:

LeeftijdHoeveelheid mangaan per dag
7-11 maandenmaximaal 0,5 mg
Kinderen 1-3 jaar0,5 mg
Kinderen 4-6 jaar1 mg
Kinderen 7-10 jaar1,5 mg
Kinderen tot 14 jaar2 mg
Volwassenen3 mg
Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mangaan.

Tekort

Wanneer je last hebt van een tekort aan mangaan kun je daar flink last van hebben. Er is namelijk een behoorlijke lijst van symptomen. Je kunt last hebben van de volgende dingen:

  • Vermoeidheid
  • Verzwakte pezen
  • Misselijkheid

Dit zijn echter niet de enige klachten die kunnen ontstaan bij een tekort aan mangaan. Dermatitis kan namelijk ook een gevolg zijn. Dit is een ontsteking van de huid rondom de mond. Het kan zich uiten tot rode en droge pukkeltjes, blaasjes of puistjes. Ook een trage haargroei. Het duurt dan heel lang voordat je haar weer aangroeit. Ze zeggen wel eens elk voordeel heeft zijn nadeel. Het enige voordeel wat we hieruit kunnen halen is dat je niet zo vaak naar de kapper hoeft. Achteruitgang van je gehoor. Dit kan heel vervelend zijn. Zeker als je een beroep hebt waar je veel aan de telefoon zit. Wees er dus snel bij.

Ook kun je last hebben van spierzwakte. Het kan dan zijn dat er enkele functies uitvallen. Je kunt zomaar uit het niets dingen laten vallen of niet meer vast kunnen houden. Dit kan de ene dag erger zijn dan de andere dag. Helaas is dit onlosmakelijk verbonden aan het last hebben van krakende gewrichten. Ze zeggen wel eens krakende wagens gaan het langste mee maar krakende gewrichten hebben kan toch erg vervelend en pijnlijk zijn. Lees welke voedingssupplementen belangrijk zijn voor soepele spieren gewrichten.

Overschot

Er is een mogelijkheid dat een mangaan tekort de kans op cognitieve problemen en ADHD vergroot. Ook is de kans op het krijgen van kanker groter wanneer je last hebt van een mangaan tekort. Er is niet alleen een mangaan tekort wat je kunt ervaren maar ook een teveel aan mangaan. Wanneer je daar last van hebt dan kan dit ook gevolgen hebben voor jouw lichaam. Je kunt dan onder andere last hebben van een beschadiging aan je zenuwstelsel. Het komt weinig voor dat je een teveel een mangaan binnen krijgt maar er zijn wel hele zeldzame gevallen van bekend.

Vormen van mangaan

Wat mangaan is weet je nu intussen wel. Maar wist je ook dat er verschillende vormen van mangaan zijn? Elke vorm van mangaan heeft een andere opneembaarheid. Dat wilt zeggen dat het menselijk lichaam niet even goed in staat is om alles zomaar op te nemen. We benoemen de vormen van mangaan hieronder op volgende van best opneembaar naar minst opneembaar:

  • Mangaan bisglycinaat
  • Mangaan citraat
  • Mangaan gluconaat

Mangaan in water

Mangaan in water, dat klinkt wellicht als een gekke combinatie. Mangaan komt in water voor net zoals dat ijzer er van nature in voor komt. De waarde in het ruwe bronwater is meestal verhoogd. Mangaan kun je zien, het geeft namelijk een zwarte afzetting aan onder andere de leidingen af. Wanneer er een teveel aan mangaanaanslag is dan is er een verminderde watergift en de bacteriedruk is verhoogd. Mangaan in water is dus eigenlijk vrij makkelijk te herkennen.

Alhoewel dat mangaan minder snel oxideert dan dat ijzer dat doet zullen ook hierdoor de leidingen op een gegeven moment dicht slibben. Mangaan geeft het water ook een metaalachtige smaak. Die metaalachtige smaak kan ook bij dieren voor een verminderde wateropname leiden waardoor ze een lagere prestatie hebben.

Klachten?

Wanneer jij klachten hebt die gelijk staan aan de symptomen van een mangaan tekort kan je dit natuurlijk met jouw huisarts bespreken. Ga nooit zomaar zelf mangaan extra slikken maar geef het eerst aan. Wie weet heeft de huisarts wel een andere diagnose en moet er eerst verder gekeken worden. Ook vitamines en mineralen zijn stoffen in je lichaam waar je niet zomaar mee moet gaan zelf dokteren. Je kunt met sommige vitaminen en mineralen ook een overdosis krijgen waardoor je schade aanricht en dat is niet wat je wilt.

Meer weten over mineralen? Lees onder andere verder over zink, kalium of selenium bijvoorbeeld. Ook hebben we artikelen geschreven over mineralen in water!

Tags