G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voeding

Welke noten zijn gezond?

Delen
De-meeste-noten-zijn-gezond

Er bestaan vele verschillende soorten noten en peulvruchten, maar welke noten zijn nou gezond? Bekende en veel gegeten noten zijn onder andere pinda’s, cashewnoten en amandelen. Naast dat noten door de meeste mensen erg lekker worden gevonden, zijn deze ook nog eens ontzettend voedzaam. Een handje noten kan op z’n tijd dus zeker geen kwaad en zal je gezondheid op meerdere manieren ondersteunen. Aangeraden wordt om zo’n 30 gram noten per dag te eten voor het behoud van een gevarieerd voedingspatroon.

 Welke noten zijn goed voor je cholesterol?

Noten zijn een goede aanvulling op je dagelijkse voeding en bieden daarnaast een aantal voordelen voor je gezondheid. Regelmatig noten eten verlaagt namelijk het LDL-cholesterolgehalte in je bloed, waardoor hart en vaatziekten worden voorkomen. 

Amandelen bevatten bijvoorbeeld vitamine E, een antioxidant waarvan bewezen is dat het hartaandoeningen vermindert. Daarnaast zorgen de hoeveelheid vezels, eiwitten en gezonde onverzadigde vetten ervoor dat amandelen het LDL-cholesterol verlagen. Daarnaast zijn ook hazelnoten een rijke bron van vitamine E en magnesium waardoor ook deze noten zorgen voor verlaging van het LDL-cholesterol in het bloed.

Amandelen-zijn-gezonde-noten-en-bevatten-veel-vitamine-E
Amandelen zijn gezonde noten en bevatten veel vitamine E.

Zijn er nog meer gezonde effecten op het lichaam?

Naast de verlaging van het LDL-cholesterol en het voorkomen van hart en vaatziekten, zijn er nog meer voordelen ten opzichte van de gezondheid bekend. Ten eerste heeft het eten van noten een positief effect op de darmen, doordat de aanwezige vezels de stoelgang verbeteren en daarmee obstipatie, oftewel verstopping, tegengaan. Daarnaast zorgt de aanwezige calcium voor het behoud van sterke botten en zorgen de eiwitten op hun beurt voor een goede spieropbouw. Noten bevatten ook een aantal vitamines, waaronder vitamine B1, B2 en B6. Deze zorgen voor een optimale stofwisseling en behoud van een goede spijsvertering.

De eerder genoemde vitamine E zorgt bovendien voor het behoud van een goede weerstand en het bevorderen van de aanmaak van rode bloedcellen. Ook de Gezondheidsraad benadrukt doorgaans dat het belangrijk is dat je voldoende vitamine E binnenkrijgt. Tot slot zorgen mineralen ervoor dat het ijzergehalte in het bloed op peil blijft. Een voorbeeld hiervan is de grote hoeveelheid selenium in verschillende soorten paranoten.

Paranoten-zijn-gezonde-noten-en-bevatten-veel-selenium
Paranoten bevatten veel selenium.

Is er een verschil tussen gebrande en ongebrande noten?

De meeste noten zijn gezond om te eten, maar dat is echter wel afhankelijk van de manier waarop deze bereid zijn. In principe zijn zowel gebrande als ongebrande, rauwe noten gezond zolang ze ongezouten zijn. De ongebrande noten zijn een natuurlijk product, omdat deze niet bewerkt zijn en daarom alleen hun eigen voedingsstoffen bevatten. Deze noten kenmerken zich doordat ze zich nog in een bruine schil bevinden. 

Gebrande noten zijn daarentegen blootgesteld aan een hoge temperatuur en zijn in aanraking geweest met frituurolie, waardoor ze minder vitamines en mineralen bevatten dan de ongebrande, rauwe noten. Geroosterde noten worden eveneens verhit, maar niet blootgesteld aan olie. Ook bij deze noten gaat een deel van de voedingsstoffen verloren tijdens het verhitten, afhankelijk van de temperatuur waarop de noten geroosterd worden.

Cashewnoten-zijn-lekkere-en-gezonde-noten
Ongebrande, ongezouten cashewnoten zijn gezond.

Wat zijn de meest gegeten noten en welke voedingsstoffen bevatten ze?

Er zijn veel verschillende noten op de markt, met elk hun eigen goede voedingsstoffen. Pinda’s zijn misschien wel de bekendste noten en deze kan je in vrijwel iedere notenmix vinden. Pinda’s zijn echter geen noten, maar vallen onder de categorie peulvruchten. Pinda’s bevatten onder andere vezels en proteïnen en zorgen voor een verzadigd gevoel.

Pindas-zijn-gezond-en-bevatten-veel-vitamine-E

Pecannoten bevatten onder andere omega 6 vetzuren en antioxidanten. Deze noten groeien aan bomen en lijken qua uiterlijk veel op walnoten. Walnoten bevatten onder andere magnesium, calcium en vitamine B6, en behoren bovendien tot één van de meest gezonde noten. Cashewnoten bevatten echter veel B vitamines en zijn daarom ook erg gezonde noten om regelmatig te eten. 

Tot slot worden ook amandelen en pistachenoten veel gegeten en ook deze gezonde noten kenmerken zich door de aanwezigheid van vele voedingsstoffen. Pistachenoten bevatten bijvoorbeeld veel vitamine B6 en bezitten bovendien samen met walnoten en pecannoten de meeste antioxidanten.

Welke noten zijn geschikt om af te vallen?

Noten staan er om bekend dat het eten er van je lichaam beschermt, maar wist je dat veel soorten noten ook goed in een dieet passen? Een voorbeeld hiervan zijn paranoten, welke onbewerkt zijn en geen zout bevatten, en daarmee uiterst geschikt zijn als gezond tussendoortje of als toevoeging aan een avondmaaltijd. 

Maar ook vele andere noten, waaronder amandelen, cashewnoten, hazelnoten, walnoten en macadamia’s kunnen als gezonde noten voor een dieet worden gezien. Laatstgenoemde staat bekend om het hoge gehalte aan onverzadigde vetzuren. Daarnaast zijn er meer voordelen verbonden aan het eten van noten, waaronder vermindering van het hongergevoel. Hierdoor zal je minder snel de neiging krijgen om te eten en daardoor ook sneller gewicht kwijtraken.

Pecannoten-bevatten-omega-6-vetzuren
Pecannoten bevatten veel antioxidanten.

En welke noten bevatten dan de minste calorieën?

Natuurlijk wil je in het geval van een dieet graag op de inname van calorieën letten als je een portie noten neemt. Per 100 gram bevatten cashewnoten de minste calorieën, gevolgd door pistachenoten en amandelen. 

Waar cashewnoten 591 kcal bevatten per 100 gram, zijn dat er 601 kcal bij pistachenoten en 609 bij amandelen. De meeste calorieën zijn te vinden in macadamianoten en pecannoten. Echter bevatten deze wel essentiële voedingsstoffen, zoals omega 3 vetzuren en goede vetten. Af en toe een portie van één van deze noten kan dus zeker geen kwaad.

Hoeveel gezouten noten mag ik eten?

Ongezouten noten mogen dan het meest gezond zijn, maar dat zijn ze ook met een goede reden. Wanneer je namelijk gezouten noten eet , krijg je al snel teveel zout binnen met alle gevolgen van dien. Teveel zout heeft namelijk een nadelig effect op de nierfunctie en het hart- en vaatstelsel. Dit komt omdat zout ervoor zorgt dat je lichaam meer vocht vasthoudt, waarbij een verhoogde bloeddruk kan optreden. Dit zorgt op zijn beurt weer voor schade aan het lichaam.

Wil je toch graag af en toe genieten van een portie zoute noten? Hou het dan beperkt tot kleine porties en drink daar voldoende vocht bij.

Pistachenoten-bevatten-veel-vitamine-B6

Zijn noten ook gezond voor kinderen?

Omdat noten gezond zijn voor het lichaam, is het logisch dat men zich afvraagt of kinderen dan ook noten zouden moeten eten. Ten eerste is het af te raden om jonge kinderen noten te geven, omdat er een groot gevaar bestaat op verstikking. Ook oudere kinderen kunnen zich soms verslikken in noten, dus het is raadzaam om pas te beginnen met het eten van noten wanneer het gebit voldoende is ontwikkeld. Mocht je kind oud genoeg zijn voor het eten van noten, zorg dan ervoor dat het kind rustig kauwt en laat je kind nooit zonder toezicht de noten opeten.

Zijn noten gezond voor zwangere vrouwen?

Het is geen enkel probleem om tijdens de zwangerschap noten te blijven eten. Sterker nog, er zijn vele voordelen verbonden aan het eten van noten tijdens de zwangerschap. De gezonde vetten zorgen voor verlaging van het cholesterol, waardoor de kans op een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap wordt verlaagd. Daarnaast zorgt ook de foliumzuur in de noten ervoor dat de ontwikkeling van de baby op een positieve manier wordt ondersteund. Genoeg redenen dus om een extra handje noten te nemen.

Tags

5 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *