G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voeding

Welke kaas is gezond en welke juist niet?

Delen
Welke-kaas-is-gezond

De meeste mensen vragen zich regelmatig af welke kaas nu eigenlijk echt gezond is. Kaas, gemaakt van rauwe melk, is een populair product in Nederland. De gemiddelde Nederlander eet per jaar maar liefst 20 kilo kaas. Toch wordt kaas vaak gezien als een relatief slechte keuze, met name omdat het veel natrium en verzadigd vet bevat.

Maar hoe gezond of ongezond is kaas nou eigenlijk? Er is natuurlijk ook een grote verscheidenheid aan kazen, oude kaas tot jonge kaas en van gemalen kaas tot smeerbare kaas. Daarom gaan we kijken naar hoe gezond kaas nou eigenlijk is, en welke kazen de beste opties zijn.

Is kaas gezond?

Kaas is een zuivelproduct, gemaakt van rauwe melk. Kaas bestaat daarom ook uit de meeste vaste stoffen die ook in melk voorkomen. Dit zijn de eiwitten, vetten en mineralen. Omdat kaas wordt gezien als zuivelproduct staat het in de schijf van vijf. Kaas bevat ook absoluut veel voedingsstoffen waar je iets aan hebt, en die je daarnaast een vol gevoel geven. Ook de mineralen die er in zitten hebben positieve effecten.

Omdat er echter ook veel natrium en verzadigd vet in zit adviseert het Voedingscentrum om niet meer dan 30 gram per dag te eten. Wanneer je graag harde hollandse kazen eet, is het verstandig om 20+ of 30+ te nemen. Deze bevatten namelijk minder calorieën en verzadigd vet.

De waarschuwingen en slechte naam van kaas komt wel ergens vandaan. De verschillende soorten kaas bevatten vrijwel allemaal een hoge hoeveelheid verzadigd vet. Hoeveel dit exact is hangt af van de soort. Maar veel soorten bevatten per 100 gram kaas een aanzienlijke hoeveelheid vet. Dit is in grote hoeveelheden slecht voor je hart- en bloedvaten. Dit wil overigens absoluut niet zeggen dat je nooit meer verzadigd vet zou moeten eten, maar je moet er wel mee oppassen. Haal maximaal 10 procent van je calorieën per dag uit verzadigde vetten, is het algemene advies.

Mozarella-kaas-is-gezond-want-het-bevat-veel-calcium
Mozzarella kaas bevat veel calcium en eiwitten.

Naast vet zit er dus ook veel zout in kaas. Ook hier hangt de hoeveelheid uiteraard af van het soort kaas, maar het is niet gek als er 200 mg natrium per plak in te vinden is. Een simpele conclusie trekken op de vraag of kaas nou gezond is, is dan ook lastig. Er zitten zowel voor- als nadelen aan. Daarom hangt het eigenlijk vooral af van je totale eetpatroon. Als dit in orde is kan kaas hier prima inpassen. Wanneer je echter al te veel verzadigd vet en natrium binnenkrijgt, is kaas waarschijnlijk niet de beste optie. Je moet daarom altijd naar een voedingspatroon in zijn geheel kijken, en niet naar losse producten.

Afvallen en kaas eten

Kaas eten en afvallen is ook een thema waar veel mensen vragen over hebben. Kan dit samen gaan? Ook hier geldt het antwoord dat dit met name afhangt van je totale eetpatroon. Veel mensen vermijden al snel alles waar vet in zit tijdens het afvallen. Dat is echter nergens voor nodig, en zelfs nadelig. Je hebt ook gewoon gezonde vetten nodig.

Sommige kazen bevatten inderdaad behoorlijk wat gram vet per plak, maar magere kaas bijvoorbeeld alweer een stuk minder. Er zitten ook meerdere goede voedingsstoffen in kaas, die je tijdens het afvallen goed kan gebruiken. Denk aan eiwitten, calcium, magnesium, zink, fosfor, kalium en meerdere vitamines. Het is daarom geen enkel probleem om kaas te blijven eten wanneer je wil afvallen.

Parmezaanse-kaas-is-gezond-en-bevat-minder-vet
Parmezaanse kaas bevat minder vet dan andere kazen.

Het is natuurlijk geen voedingsmiddel dat je in grote hoeveelheden moet eten, maar dat geldt voor veel voedingsmiddelen. Kaas bevat niet alleen verzadigd vet en zout, het bevat ook veel goede stoffen. Verse kaas gemaakt van melk kan je veel goede vetten geven. Bovendien is vet ook een belangrijke brandstof voor je lichaam. Daarnaast heb je vetten ook nodig om in vet oplosbare vitamines op te kunnen nemen.

Daarnaast bevat kaas ook onverzadigde vetten, die juist belangrijk zijn om hart- en vaatziekten te voorkomen. Deze vetten helpen je ook om op een gezonde manier af te vallen. Ook voor je cholesterol lijk je vetrijk voedsel zoals boter, verse roomkaas en andere dingen niet te laten staan. Uiteraard moet je wel alles met mate eten.

Wat is de gezondste kaas?

Wat is nou eigenlijk de beste kaas om te eten? Een lastige vraag, maar om je te helpen kiezen hebben we hieronder een aantal populaire kazen op een rijtje gezet en ernaar gekeken.

Parmezaanse kaas

Parmezaanse kaas kent iedereen wel. Deze kaas zit vol voedingsstoffen die goed zijn voor de botten. Het is daarnaast een van de harde kazen, die minder vet en meer eiwit bevatten. Verder is het lactosegehalte een stuk lager dan van andere kazen. Nadeel van deze kaas is wel het hoge gehalte natrium, omdat het een oudere kaas is. Gelukkig is de smaak sterk, waardoor je er niet heel veel van hoeft te eten.

Cottage cheese

Cottage cheese noemen we ook wel hüttenkäse. Dit is een bekende kaas vanwege het lage aantal calorieën. Daarnaast bevat cottage cheese ook veel selenium en eiwitten. Selenium is een antioxidant, die het risico op chronische ontstekingen vermindert. Dit is daarom een goede optie.

Cottage-cheese-bevat-veel-selenium
Cottage cheese bevat veel selenium.

Ricotta

Dit is een Italiaanse kaas, die van verschillende melken kan worden gemaakt. Deze bevat veel eiwit, met hierin ook nog eens essentiële aminozuren. Dit is goed voor spieropbouw en behoud. Daarnaast helpt het met het gezond houden van je hart, en bij het op gewicht blijven. Ook ricotta is daarom een goede kaas, die veel wordt gebruikt in pastagerechten.

Geitenkaas

Dit is een andere kaas dan de meesten, omdat het van andere melk wordt gemaakt. Daardoor bevat geitenkaas minder lactose, en is het voor sommige mensen makkelijker te verteren. Daarnaast veroorzaakt deze kaas ook minder snel darmproblemen. Dit maakt verse geitenkaas een populaire kaas, die vaak wordt gegeten in combinatie met honing.

Mozzarella

Dit is een van de zachte kazen, wat dus meer vet bevat dan harde kaas. Wel bevat het juist minder zout. Verder is mozzarella rijk aan calcium en eiwit. Een voordeel van mozzarella is ook de veelzijdigheid. Je kan het zowel warm als koud eten, en daardoor bijvoorbeeld gebruiken in een salade of omelet.

Andere populaire kazen

Een andere kaas die in Nederland natuurlijk veel wordt gegeten is Goudse kaas. Deze past ook prima in een gezond voedingspatroon, maar dan het liefst wel met zo min mogelijk vet. Er is ook vegetarische kaas, of eigenlijk veganistische kaas verkrijgbaar. Hierbij is het belangrijk goed te kijken naar de ingrediënten.

Oude kaas vs jonge kaas

Een andere belangrijke vraag is nog het verschil tussen jonge en oude kaas. Het is best lastig om te bepalen welke kaas het beste is, en ook welke het lekkerst is. Er is namelijk nogal wat keuze in de supermarkt. Jong, oud, belegen, extra belegen… En dan heb je ook nog de cijfertjes die er achter staan.

Die cijfers geven het vetgehalte per droge stof aan. Hoe lager dit getal, hoe minder vet. Daarnaast is oude kaas vetter dan jonge kaas. Het verschil is ongeveer 10 procent. Dit komt omdat er in oude kaas minder vocht zit. En vocht bevat geen vet. Daarom zitten er in oude kaas ook meer calorieën. Puur voor de gezondheid kun je daarom beter jongere kaas eten.

Tags

1 Opmerking

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *