G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Overig

Fosfor, wat is het en waar zit het in?

Delen
Volkoren granen zitten boordevol fosfor en hiermee vormt het een goede bron

Fosfor is een mineraal wat een belangrijke functie heeft in ons lichaam. Fosfaat is een verbinding van fosfor met zuurstof. Het ondersteund het energieniveau en helpt bij het behoud van sterke tanden en botten. Fosfaten zijn zowel voor mens als dier erg belangrijk. Wij krijgen het binnen via onze voeding.

Waar zit fosfor in?

In alle voedingsmiddelen komt fosfor voor in de vorm van fosfaat. Voedingsmiddelen zoals melkproducten, kaas, vlees en vis maar ook peulvruchten en volkoren producten bevatten extra veel fosfor. Fosfaat in voeding is dus erg belangrijk. In welke proporties het precies in voeding zit is niet echt bekend. Wel weten we dat je ongeveer een 550 mg aan fosfor per dag nodig hebt.

Fosfor werkt goed samen met andere vitamines en mineralen in je lichaam. Onder andere vitamine B1, B2 B3, B5, B6 en B12 zijn wel vriendjes met fosfaten. Ook vitamine D, magnesium, calcium en kalium behoren tot het vriendengroepje.

Witte fosfor

Fosfor en fosfaat moet zeker niet verward worden met witte fosfor. Witte fosfor is een totaal andere stof die wij gelukkig ook niet in ons lichaam aanmaken. De witte variant wordt namelijk gebruikt voor het maken van onder andere brandbommen. Witte fosfor is een ontbrandbare stof en heeft dus niets met het menselijk of dierlijk lichaam te maken.

Supplementen

Mineralen worden door het lichaam makkelijker uit voedingssupplementen opgenomen dan uit voeding. Dit komt omdat mineralen in voedingsmiddelen met andere stoffen verbonden zijn. Tijdens de spijsvertering worden deze losgemaakt van elkaar zodat het lichaam ze kan opnemen. Dit lukt helaas niet altijd helemaal waardoor een groot aantal mineralen eigenlijk ongebruikt je lichaam verlaten. Het voordeel van supplementen is dat hierin kunstmatige mineralen zitten die niet meer losgekoppeld hoeven te worden. Dit zorgt ervoor dat ze makkelijk opgenomen kunnen worden door je lichaam. Hiermee willen wij trouwens niet de gedachte versterken dat een pilletje beter zou zijn dan gezonde voeding want dat is beslist niet zo. Wanneer je gezond en gevarieerd eet heb je een pilletje helemaal niet nodig.

Peulvruchten zitten vol fosfor.
Fosfor komt van nature sterk voor in peulvruchten.

Inname fosfaten

Je kunt fosfor kopen bij de drogist. Er zijn genoeg middelen te koop waar het in zit. Onder andere in de meeste multivitaminen zit het in. Echter moet je wel voorzichtig zijn met de inname van fosfaten. Het is dan heel erg van belang dat je wanneer je die gaat slikken niet boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid uit gaat komen. Referentie inname is precies hetzelfde. Dit zou namelijk schade aan kunnen richten. Houdt hiervoor altijd de richtlijnen van de Gezondheidsraad aan. Daarbij kun je ook altijd de adequate inname aanhouden.

Tekort aan fosfor

Een fosfor te kort noemen we ook wel hypofosfatemie. Een fosfor te kort is bijna niet mogelijk. Dit omdat het eigenlijk in alle voedingsmiddelen zit. Mocht er wel een tekort aan fosfor zijn dan kan die leiden tot onder andere de volgende klachten.

  • Een gebrek aan eetlust
  • Bloedarmoede kan een gevolg zijn
  • Eventueel kun je last en pijn hebben in je botten en spieren
  • Je kunt gevoeliger worden voor infecties
  • Het kan zijn dat er nierstenen ontstaan

Hoe ontstaat een tekort?

Een tekort kan ontstaan door overmatig gebruik van bepaalde geneesmiddelen zoals bijvoorbeeld maagzuurremmers of plaspillen. Heb je last van een snelwerkende schildklier of een slechte nierfunctie dan ligt een tekort aan fosfaat ook op de loer. Een fosfor te kort hangt vaak samen met een vitamine D te kort. Het kan ook voorkomen wanneer je een teveel aan calcium in je lichaam hebt. Wanneer een fosfor te kort bij kinderen in de groei voor komt dan kan dit leiden tot een verkeerde vorming van de botten. Het is dus belangrijk om ook bij kinderen het in de gaten te houden dat het fosfaat te laag is.

Overschot

Wanneer je fosfaat te hoog is dan kan dat een te hoge botstofwisseling veroorzaken. Je hebt dan een grote kans op botontkalking. Het is tevens zo dat een teveel aan fosfor de opname van zink, koper en ijzer in de weg kan zitten. Wanneer je een teveel aan fosfor in je bloed hebt kan dit bij nierpatiënten zorgen voor problemen. Het kan een versnelde aderverkalking veroorzaken en problemen geven met de botten. Dit is onder controle te krijgen door fosforbindende medicatie te krijgen en een aanpassing te doen in de voeding.

Hoe ontstaat een overschot?

Het is dus niet verstandig om zomaar extra fosfor te slikken omdat je denkt dat het goed voor je is. Een teveel aan fosfor kan zorgen voor de volgende dingen.

  • Het kan je problemen geven met je botten
  • Te veel fosfor kan het proces van aderverkalking versnellen

Betekenis fosfaten

Wat de betekenis is van fosfaten kunnen we eigenlijk heel kort en bondig over zijn. Fosfaten zijn verbindingen tussen het mineraal fosfor en zuurstof. Dit worden fosfaten genoemd.

Tags