G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Overig

Supplementen voor het wielrennen: de 9 beste

Delen
Voedingssupplementen-voor-wielrenners-zijn-belangrijk

Wat zijn de juiste supplementen voor wielrenners? En zijn deze zomaar toegestaan in de wielerwereld? Voor de professionele wielrenners behoren supplementen al tot de dagelijkse routine, maar voor de amateur of hobby wielrenners kan dit nog nieuw zijn.

Onder andere voedingssupplementen zijn van groot belang, al vervult gezonde voeding verreweg de belangrijkste rol. Wat heeft dan zin om te nemen? Waar moet je aan denken en hoe weet je wat jij nodig hebt? Je leest hieronder alles over supplementen voor wielrenners!

Supplementen voor wielrenners

Iedere sport vraagt om specifieke voedingsstoffen. Zo worden er bij het hardlopen vaak vitamine D supplementen ingezet, maar welk supplement ondersteunt wielrenners optimaal? Wielrenner is een duursport en daarbij zijn supplementen voor het uithoudingsvermogen (*LINK) onmisbaar. Daarnaast zij ook supplementen die helpen bij een sneller herstel van je spieren van cruciaal belang. Zware inspanning vraagt om voldoende voedingsstoffen om goed te kunnen herstellen.

Voedingssupplementen-voor-wielrenners-wat-wel-en-niet-mag

Als je onvoldoende van bepaalde stoffen uit je dagelijkse voedingspatroon haalt, zijn de volgende supplementen belangrijk voor wielrenners:

  • Creatine
  • Beta alanine
  • Cafeïne
  • Eiwitten
  • Essentiële aminozuren
  • Magnesium
  • Multivitamine
  • Vitamine C
  • Vitamine D

De voedingssupplementen die belangrijk zijn bij het wielrennen, kunnen worden ingedeeld in een paar categorieën. Zo zijn er specifieke supplementen voor het herstel, de prestaties en voor je algemene gezondheid.

Supplementen voor verbeterde prestaties

Hieronder zullen wij je uitleggen welke voedingssupplementen een belangrijke rol spelen voor verbeterde prestaties.

Creatine

Over creatine is vaak nogal wat te doen, met name omdat er veel spookverhalen over dit middel te vinden zijn. De waarheid is echter dat creatine het meest onderzochte preparaat ter wereld is, dat ontzettend veel voordelen biedt. Specifiek bij pedaleurs zorgt het voor een sneller herstel voor spieren en het immuunsysteem, wat ook weer samenhangt met vitamine C. Creatine is daarom een heel goed middel voor wielrijders.

Beta alanine

Beta alanine is een vertrouwde voedingsstof voor veel fanatieke sporters. Hoe dat komt? Indien je dit gedurende een langere periode gebruikt, zul je van dit aminozuur een spiegel opbouwen. Dit is belangrijk als jij je fit wilt voelen. Beta alanine is dus een goed supplement voor nét dat beetje extra explosiviteit.

Daarmee is bèta-alanine uitermate geschikt voor wielrenners, omdat het is bewezen dat dit aminozuur inspanningen met een hoge intensiteit kan bevorderen, tot wel enkele minuten lang. Maar niet alleen voor hoog-intensieve inspanning is dit supplement geschikt, ook voor korte inspanningen met veel herhalingen zoals interval trainingen is het geschikt. Al met al is beta-alanine dus een uitermate geschikt supplement voor wielrenners, hardlopers en voor krachttraining.

€10,79
Op voorraad
Bodyandfit.com

Cafeïne

We kennen deze stof allemaal van koffie, maar veel renners gebruiken dit om extra scherp te zijn en het maximale er uit te halen. De werkzame stof in cafeïne zorgt ervoor dat je scherper bent en dat is wat kunt gebruiken tijdens een zware training of wedstrijd. Daarnaast helpt het ook om minder last te hebben van vermoeidheid en zorgt het eventueel voor extra vetverbranding. Kortom, cafeïne is een van de veel verschillende voedingssupplementen voor wielrenners.

Supplementen voor goed herstel

Naast prestatie bevorderende voedingssupplementen, worden er ook bepaalde supplementen ingezet voor het herstel. Welke zijn dat? Dit lees je hieronder.

Eiwitten

Eiwitten zijn voor elk mens ontzettend belangrijk. Sporters hebben er wat meer voor nodig, en dat geldt dus ook voor wielrenners. Niet voor niets zijn eiwitten zijn veruit het bekendst wanneer het gaat om een goed herstel van de spieren na intensieve trainingen.

Hoewel gevarieerde voeding een aantal supplementen overbodig kan maken, zijn extra eiwitten vaak wel aan te raden. Per kilo lichaamsgewicht kun je normaal een hoeveelheid van 0,8 gram eiwitten aanhouden. Echter als je veel van je spieren vraagt, kan dit verhoogd worden tot wel 2,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Als je dit allemaal uit voeding wilt halen, moet je wel heel erg veel kunnen eten.

Populaire voedingssupplementen met veel eiwitten zijn eiwitshakes, eiwit repen en eiwit pillen.

€56,39
Op voorraad
Bodyandfit.com

Essentiële aminozuren

Het beste voorbeeld van aminozuren die essentieel zijn, zijn de BCAA’s. Deze Branched-Chain-Amino-Acids zijn 3 aminozuren die we onvoldoende uit onze voeding halen en niet zelf aan kunnen maken. Daarom worden ze essentieel genoemd.

Waarom ze belangrijk zijn? Ze vormen de bouwstenen voor eiwitten in ons lichaam, en omdat het geen lichaamseigen stof betreft, kan een supplement hiervoor dé uitkomst bieden.

Magnesium

Eigenlijk voor iedere sport die er bestaat is magnesium een van de meest belangrijke voedingssupplementen. Magnesium zorgt onder andere voor een soepele spierwerking, en welke wielrenner wilt nou geen soepele spieren? Ook dit zorgt er weer voor dat langer doortrainen mogelijk is.

Wanneer magnesium dagelijks genomen wordt en zo geen tekort ontstaat, heeft het ook een effect op het herstel van je spieren. Hierdoor kan het direct een bijdrage leveren aan het herstel van je spieren. Zo zijn er dus veel verschillende soorten voedingssupplementen die het herstellen van je spieren bevorderen.

Supplementen voor een goede algemene gezondheid

Naast prestaties en herstel, zijn er ook nog andere supplementen die helpen om je algemene gezondheid op peil te houden.

Multivitamine

Een multivitamine is een goed supplement wat er voor zorgt dat je in één klap veel verschillende soorten vitamines en mineralen binnenkrijgt. Als je dagelijks bewust bezig bent met je gezondheid, hoort dit supplement absoluut tot de dagelijkse routine. Dit soort supplementen ondersteunen veel verschillende processen in het lichaam, die niet alleen belangrijk zijn voor sporters.

Vitamine C

Ascobinezuur, beter bekend als vitamine C, is een van de meest bekende vitamines die zorgt voor een goede weerstand. Het zorgt namelijk voor een goed werkend immuunsysteem. Een tekort hieraan kent veel risico’s, en die kun je zowel als sporters las niet-sporter beter vermijden. Zorg daarom voor voldoende voeding met vitamine C.

Vitamine D

Tot slot is vitamine D ook heel erg belangrijk. Zeker tijdens de winter is de kans op een tekort groot van deze stof, omdat in deze periode de zon minder vaak schijnt en minder krachtig is. Hierdoor kan het lichaam van deze voedingsstof onvoldoende zelf aanmaken. In dat geval is een voedingssupplement een goede toevoeging. Daarnaast houdt deze vitamine je botten sterk en ondersteunt het ook je immuunsysteem.

Gezonde voeding

Let op: gevarieerde voeding vormt te allen tijde de basis voor een gezonde levensstijl. Zorg dus altijd voor een gevarieerd voedingspatroon waarin veel verschillende gezonde voedingsmiddelen verwerkt zitten. Zo voorkom je tekorten en zul je voedingssupplementen lang niet altijd nodig hebben. Het blijft tenslotte het beste om stoffen uit voeding te halen.

Prestatiebevorderende middelen

Bij prestatiebevorderende middelen wielrennen denk je waarschijnlijk al snel aan verboden middelen, en dat is ook niet zo gek in het wielrennen. Wielrennen en doping worden vaak in één adem genoemd, maar dat is niet wat we hier bedoelen. We hebben het hier over middelen die positief bijdragen aan je resultaten als wielrenner. Als wielrenner vraag je namelijk veel van je lichaam. Tijdens een training of wedstrijd worden er enorm veel spieren belast, en daarnaast ook je uithoudingsvermogen. Denk bijvoorbeeld aan je kuitspieren, je rugspieren en je bovenbeenspieren. Het is daarom belangrijk om je lichaam van voldoende voedingsstoffen te voorzien.

Verboden middelen voor wielrenners

Hierbij gaat het vooral om bloedtransfusies, hormonen, anabolen en andere illegale middelen die de resultaten enorm kunnen verbeteren. Je vindt al deze stoffen terug op de lijst van verboden middelen van de dopingautoriteit en de World Anti Doping Agency, ook wel bekend als WADA.

Controleer al je preparaten goed op deze middelen, zodat je nooit tegen de lamp loopt. Bovendien voorkom je zo gezondheidsrisico’s. Daarnaast zijn er ook veel middelen die zijn getest op doping en daar een keurmerk van hebben. Deze preparaten kun je dan altijd veilig gebruiken.

Het is geen makkelijke keuze om voor voedingssupplementen te kiezen. Er zijn zoveel eisen en regels, zodat je geen misverstanden ervaart. Daarom altijd een goed idee om het lijstje van toegestane middelen in de gaten te houden.

1 Opmerking

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *