G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voedingssupplementen

Je uithoudingsvermogen verbeteren met supplementen

Delen
Er-zijn-supplementen-waarmee-je-je-uithoudingsvermogen-kunt-verbeteren

Wist je dat er supplementen zijn waarmee je je uithoudingsvermogen kunt verbeteren? Het verbeteren van je uithoudingsvermogen is een nuttig en nobel streven dat eigenlijk best eenvoudig is. Althans, als je je op meerdere fronten inzet. Dus een combinatie van voeding, leefstijl, beweging én supplementen. Een structureel en duidelijk omlijnd plan kan een goede leidraad zijn.

Niet alleen fanatieke sporters zijn erbij gebaat om hun uithoudingsvermogen te verbeteren. Sowieso heeft een goede conditie vele voordelen, zowel voor sporters als voor mensen die minder fanatiek sporten. In dit blogartikel worden de stappen om je uithoudingsvermogen te verbeteren globaal uitgelegd en vind je een overzicht van supplementen die jou hierbij helpen.

Conditie v.s. Uithoudingsvermogen

Deze begrippen worden nogal eens door elkaar gebruikt. En dat is onterecht, want het zijn zeker geen synoniemen. Uithoudingsvermogen is een onderdeel van je conditie die bestaat uit vijf onderdelen: kracht, lenigheid, snelheid, coördinatie en uithoudingsvermogen.

Het uithoudingsvermogen

Hierbij wordt gekeken naar hoe goed je een inspanning kunt volhouden. Dit kunnen lichamelijke of geestelijke inspanningen zijn. In dit artikel wordt voornamelijk de lichamelijke versie onder de loep genomen.

Er zijn twee soorten lichamelijke uithoudingsvermogens: de anaerobe en de aerobe. Bij de eerste wordt een korte, intensieve inspanning geleverd, terwijl de tweede voornamelijk te pas komt bij een langdurige inspanning. Voor beide inspanningsvormen zijn er specifieke stappen die je kunt nemen om deze te bevorderen en te ondersteunen. Dit komt onder andere omdat ze allebei op een andere manier gebruik maken van de energie die jouw lichaam voortbrengt.

Bij anaerobe prestatie verrichtingen maakt je lichaam gebruik van energie die direct beschikbaar is om te verbranden. Dit zijn voornamelijk de koolhydraten die je uit je voeding haalt. De intensiteit van je training staat centraal en je spieren zullen gedurende deze inspanningen sneller verzuren doordat er melkzuur vrijkomt bij de verbranding. De spieren verbruiken namelijk meer zuurstof dan ze kunnen opnemen.

Flexibiliteit-en-kracht-zijn-onderdelen-van-het-uithoudingsvermogen

En hier komt de aerobe prestatie om de hoek kijken. Bij deze inspanningen gebruikt je lichaam namelijk zuurstof om niet alleen koolhydraten maar ook vetten te kunnen gebruiken als brandstof. Bij de aerobe inspanningen is dus ook sprake van vetverbranding. Ook je hartslag zal stijgen en naar een gezonder niveau worden geholpen. Wanneer je je aerobe uithoudingsvermogen traint en verbetert, dan ondersteun je ook de efficiëntie van je hart die met je longen de zuurstof aanvoert in je lichaam. En hoe beter dát is, hoe beter je algehele uithoudingsvermogen is.

Uithoudingsvermogen supplementen met een positief effect

Het is lastig om de beste supplementen te noemen die positieve effecten hebben op zowel het anaerobe als het aerobe vermogen. UIteraard dragen voedingssupplementen die heilzaam zijn voor een algehele goede gezondheid bij aan een algeheel goed uithoudingsvermogen.

Vitamine C, magnesium, omega-3 vetzuren en tal van andere nutriënten vind je doorgaans terug in de meeste supplementen. Er zijn echter ook supplementen die meer specifiek zijn. Bijvoorbeeld voor duursporters of juist supplementen die een voorspoedig herstel helpen mogelijk te maken. Ook kun je kiezen voor supplementen die je helpen om vermoeidheid uit te stellen tijdens het trainen of die verzuring tegengaan. Het ene supplement is het andere niet. Een aantal (mogelijk) minder bekende voedingssupplementen volgen hieronder.

Beta alanine

Beta alanine is een aminozuur (eiwit) die je lichaam helpt om het vrijgekomen melkzuur in je spieren, om te zetten naar nieuwe energie. Een soort van recycle proces dat mede mogelijk wordt gemaakt door beta alanine. Met name een duursporter kan baat hebben bij dit supplement.

Creatine

Creatine is een soort super eiwit dat bestaat uit drie aminozuren. Deze aminozuren (arginine, glycine en methionine) zorgen ervoor dat je spieren snel en efficiënt kunnen beschikken over energie om te kunnen presteren. Hoewel je lichaam zelf creatine kan aanmaken, kunnen fanatieke krachtsporters, of beter gezegd hun spieren, wel een extra ondersteuning gebruiken.

Uithoudingsvermogen ondersteunen door voeding

Je lichaam levert prestaties (trainen, duursporten, krachttraining maar ook je weerstand en spieruithoudingsvermogen) omdat jij je lichaam voorziet van brandstof. Deze brandstof wordt omgezet in energie en deze energie wordt gebruikt om bewegingen te kunnen volhouden. De juiste voeding levert de juiste brandstof en goede voeding levert dan ook goede brandstoffen. Voorbeelden van voeding die helpen het vermogen om prestaties vol te houden zijn:

  • Noten en zaden (zitten vol vitaminen en mineralen, gezonde vetzuren en antioxidanten)
  • Quinoa (rijk aan koolhydraten, eiwitten, aminozuren en mineralen)
  • Bessen (bosbessen, goji bessen, acai bessen en granaatappels zijn allemaal zeer sterke antioxidanten)

Mineralen als magnesium, natrium, kalium en calcium zijn onmisbaar voor een gezond en goed uithoudingsvermogen. Ook is het van cruciaal belang dat je voldoende gehydrateerd blijft. Water of een sportdrank drinken is dan ook van groot belang als je prestaties wilt leveren. Een snelle manier om je lichaam te hydrateren is het drinken van een isotone sportdrank. Een energiedrank met een goede concentratie aan nutriënten die nuttig zijn en een snelle opname bevorderen.

Een-isotone-sportdrank-kan-het-uithoudingsvermogen-verbeteren

Heb je het vermoeden dat jouw inname van gezonde voeding onvoldoende is, dan kun je altijd overwegen om je gezonde dieet aan te vullen met de juiste supplementen. Op de website van de Gezondheidsraad vind je tevens veel informatie over hoe je via je voeding je lichaam zo goed mogelijk kunt ondersteunen.

Leefstijl voor beter uithoudingsvermogen

Een gezonde leefstijl is verreweg het beste cadeau dat je jezelf kunt geven. Voldoende slaap, voldoende vitamines en een goed voedingspatroon bevorderen niet alleen sportprestaties maar helpen je ook om alle bewegingen die je lichaam doet, langer vol te houden. Een uitgerust lichaam kan een lange training beter volhouden en zorgt voor een snelle opname van goede voedingsstoffen die je binnenkrijgt. Ook het herstel na een training verloopt vele malen voorspoediger als je er een gezonde leefstijl op na houdt. Heb je het idee dat je hulp nodig hebt om een gezonde leefstijl te volgen? Vraag deskundig advies aan een gezondheidsprofessional.

Duursporters-kunnen-baat-hebben-bij-supplementen-voor-het-uithoudingsvermogen

Bewegen om uithoudingsvermogen te verbeteren

Uiteraard is een regelmatige en intensieve training een uitstekende manier om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Trainen, ongeacht of dit hardlopen, wielrennen of een andere duursport of een training gericht op spieropbouw is, oefening baart niet alleen kunst maar ook uithoudingsvermogen.

Duursporters spreken met name hun aerobe vermogen aan en sporters die kracht- en spiertraining doen met name hun anaerobe vermogen.

Tags

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *