G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voedingssupplementen

De beste supplementen voor droge ogen, dit zijn ze!

Delen
Voedingssupplementen-voor-ogen-gezondheid

Supplementen voor droge ogen kunnen vervelende oogkwalen zoals een slechter zicht, droge ogen en zelfs staar voorkomen. Hoewel supplementen kunnen helpen, is de rol van gezonde voeding bij het ondersteunen van je ogen echter niet te onderschatten. In dit artikel lees je meer over welke vitamines en mineralen je ogen nodig hebben en welke supplementen je eventueel daarbij kunnen helpen. 

Supplementen voor droge ogen

Op latere leeftijd verandert de conditie van onze ogen. Zo is het bekend dat vrouwen in de overgang vaker last krijgen van droge ogen. Het zicht wordt over het algemeen ook minder scherp als gevolg van beschadigingen aan de kegeltjes in het oog. Ook al zijn veel van deze kwaaltjes aan het oog een gevolg van de leeftijd, toch kun je zelf dat proces beïnvloeden met voeding en / of voedingssupplementen. Wie namelijk gezond eet, krijgt voldoende vitamines, mineralen en antioxidanten binnen. 

Voedingssupplementen-voor-ogen-vitamine-a-b-zink-gezondheid

Deze voedingsstoffen vertragen het proces dat leidt tot droge ogen en minder scherp zicht en kunnen zelfs staar voorkomen. Lukt het niet om deze stoffen in voldoende mate uit de voeding te halen? Dan kun je deze aanvullen met supplementen voor droge ogen. Belangrijke vitamines en mineralen zijn bijvoorbeeld vitamine A, vitamine B en zink. Ook antioxidanten spelen een belangrijke rol om oogschade te voorkomen. 

Kun je je ogen verbeteren door voeding?

Voeding speelt dus een belangrijke rol bij het tegengaan van oogkwalen. Eet jij gezond en bewust? Dan is het wel degelijk mogelijk om schade aan je ogen te voorkomen puur door de juiste voedingsmiddelen te kiezen. Een gezond voedingspatroon bevat twee keer per week vis zoals zalm, makreel of tonijn. Vette vis bevat omega-3 en omega-6 vetzuren. Omega 3 en omega 6 zijn essentiële voedingsstoffen die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Om die reden moet je ze uit je voeding halen.

Oogkwalen-komen-vooral-voor-op-latere-leeftijd

Daarnaast is het belangrijk om elke dag 200 gram groente te eten. Groene groenten zoals broccoli, boerenkool en spinazie bevatten het krachtige antioxidant luteïne, en deze stof zorgt weer voor een gezond netvlies. Je hebt ook dagelijks 200 gram fruit nodig om voldoende mineralen en vitamines binnen te krijgen. Gezonde voeding voor droge ogen is ook gevarieerd en bevat vlees, graanproducten en noten. Er zijn ook voedingsmiddelen waarmee je het gezichtsvermogen juist (indirect) beschadigt, zoals alcohol en grote hoeveelheden cholesterol en verzadigde vetten. 

Antioxidanten

Een veel voorkomende oogkwaal is leeftijdsgebonden maculadegeneratie. Bij deze kwaal raken de kegeltjes in het oog beschadigd waardoor je minder scherp kunt zien. Uit onderzoek van het Oogfonds is gebleken dat deze kegeltjes extra gevoelig zijn voor vrije radicalen. Gelukkig zijn er voedingsstoffen die de ogen hiertegen kunnen beschermen: antioxidanten. Antioxidanten zijn bijvoorbeeld vitamine C en vitamine E. Zo helpt vitamine C om je ogen te beschermen tegen oxidatieve stress en beschermt vitamine E tegen celbeschadiging.

Ook de mineralen koper en zink kunnen helpen om het goed functioneren van je ogen te bevorderen. Je kunt deze antioxidanten op een natuurlijke manier binnen krijgen door voldoende groenten te eten of supplementen (speciaal ontwikkeld voor de ogen) te gebruiken. Zoals we hierboven al benoemden, hebben groene bladgroenten hierbij de voorkeur. Bij voldoende antioxidanten kun je (leeftijdsgebonden) maculadegeneratie voorkomen. Zit je al in het voorstadium van maculadegeneratie, dan kun je door middel van je voeding dit proces vertragen. 

Voedingssupplementen voor je ogen

Gezond eten is de beste manier om alle voedingsstoffen voor gezonde ogen binnen te krijgen. De natuurlijke vorm van vitamines en mineralen is namelijk makkelijker op te nemen door het lichaam. Lukt het niet om voldoende vitamines binnen te krijgen of wil je jouw lichaam een boost geven? Dan kan een multivitamine voor de ogen uitkomst bieden. Multivitaminen bevatten bijvoorbeeld hoge concentraties vitamine C, vitamine E (antioxidanten) en zink.

Een-oogarts-kan-je-adviseren-over-supplementen-voor-de-ogen

Supplementen voor gezonde ogen zijn in allerlei vormen verkrijgbaar. Het is nog niet bewezen dat de ene vorm van supplementen beter is dan de andere. Daarnaast is het wel wetenschappelijk aangetoond dat supplementen voor gezonde ogen het zicht bij het voorstadium van maculadegeneratie kunnen verbeteren. Omdat hiervoor hoge concentraties van bepaalde vitaminen nodig zijn, is het wel aan te raden om dit eerst te overleggen met je (oog)arts.

Zink

Eén van de belangrijkste supplementen voor gezonde ogen is zink. Dit mineraal speelt namelijk een rol bij het transporteren van vitamine A naar het netvlies. Hierdoor is zink een belangrijk mineraal bij het voorkomen of vertragen van maculadegeneratie. Je vindt het met name terug in voeding zoals zuivelproducten, vlees, noten en granen. De hoeveelheden in voeding zijn echter heel klein, waardoor een gevarieerd voedingspatroon nodig is om voldoende binnen te krijgen. 

In zinksupplementen is de concentratie zink veel hoger. Zink uit voeding is echter makkelijker te verwerken door het lichaam, waardoor een gezond voedingspatroon altijd belangrijk blijft.

Vitamine A

Vitamine A wordt ook wel bètacaroteen of retinol genoemd. De vitamine A die door zink naar het netvlies wordt getransporteerd, wordt omgezet naar melanine. Melanine is een pigment dat de ogen beschermt tegen vrije radicalen en schadelijk UV licht. Een tekort aan vitamine A kan zorgt ervoor dat je last krijgt van droge ogen en minder goed kunt zien in het donker. Het is dus belangrijk om voldoende vitamine A binnen te krijgen.

Vitamine-A-wordt-gebruikt-als-supplement-voor-de-ogen
Voldoende vitamine A is belangrijk voor goed zicht.

Vitamine A zit voornamelijk in voeding zoals vlees, vis, zuivelproducten en eieren. Ook zit er provitamine A (carotenoïden) in groente als worteltjes, tomaten, en groene bladgroente. Je lichaam zet deze carotenoïden weer om in vitamine A. Daarnaast wordt het vaak toegevoegd aan bak- en braadproducten. Haal je te weinig vitamine A uit je voeding? Dan kun je jouw ogen ondersteunen met een voedingssupplement.

Vitamine B2

Vitamine B2 – ook wel riboflavine genoemd – is belangrijk bij het voorkomen van een minder scherp zicht. Vitamine B2 zorgt er namelijk voor dat de ogen voldoende zuurstof krijgen. Daarnaast is vitamine B2 essentieel voor een goede werking van de oogspieren. Krijg je te weinig vitamine B2 binnen? Dan worden de ogen gevoeliger voor licht en heb je een groter risico op ooginfecties en andere oogaandoeningen. Een ernstig tekort aan vitamine B2 kan zelfs leiden tot een verlamming van de oogspier.

Vitamine B2 zit in grote hoeveelheden in zuivelproducten. In kleinere hoeveelheden komt het ook in groente, fruit, vlees en graanproducten voor.

Omega 3 vetzuren

Zoals gezegd zijn omega 3 vetzuren (ALA, EPA en DHA) onmisbaar voor een goed gezichtsvermogen. Omega 3 draagt namelijk (volgens sommige studies) bij aan een efficiënte aanmaak van traanvocht. DHA komt tevens voor in het netvlies. Hoewel niet alle wetenschappers ervan overtuigd zijn dat omega 3 vetzuren bijdragen aan het voorkomen van oogaandoeningen, is het natuurlijk wel een goed idee om minimaal twee keer per week vette vis te eten.

Tags

1 Opmerking

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *