G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Vitamines en mineralen

Vegan multivitaminen, het veganistische hulpmiddel!

Delen
Vegan-multivitaminen-veganisten-vegeratiërs

Vegan multivitaminen, wat maakt ze anders? Gezonde voeding is voor steeds meer mensen belangrijk en dat is uiteraard een goede ontwikkeling. Multivitaminen kunnen hierbij een belangrijke rol spelen, om ervoor te zorgen dat je van alle belangrijke vitamines voldoende binnenkrijgt. Multivitamine voor veganisten is echter vaak wat lastiger te vinden. Maar niet getreurd, er zijn ook heel goede vegan multivitamine opties. Hieronder lees je alles over vitamines voor veganisten. Voor de juiste hoeveelheid van een supplement raadpleeg je de Gezondheidsraad.

Zijn multivitaminen altijd vegan?

Het korte antwoord op deze vraag is simpelweg nee. Niet alle multivitaminen zijn geschikt voor veganisten. Dat kan door verschillende redenen komen. Allereerst kan de capsule van gelatine zijn gemaakt, wat niet vegan is. Daarnaast kan de capsule een bepaalde glans bevatten, die wordt veroorzaakt door schellak. Dit is afkomstig van luizen. Ook de supplementen zelf zijn lang niet altijd geschikt voor vegans. Het kan bijvoorbeeld lactose bevatten, en ook hetgene wat je eigenlijk binnen wil krijgen kan dierlijk zijn. Denk hierbij aan omega 3.

Gelukkig zijn er meer dan voldoende alternatieven voor vegans op het gebied van multivitamine voor veganisten. Je kunt supplementen die niet geschikt zijn voor veganisten ook altijd herkennen op de verpakking. Er staat altijd vermeldt wat er inzit en welke stoffen zijn gebruikt. Bovendien worden supplementen die vegan zijn vaak ook expliciet verkocht als geschikt voor veganisten.

Wat zijn vegan multivitaminen?

Allereerst willen we even zeggen dat voeding altijd de basis is, voedingssupplementen zijn slechts een aanvulling hierop. Dat geldt voor elk dieet, en ook voor veganisten. Daarbij kun je supplementen je dus wel helpen. Veganisten eten over het algemeen veel groenten en fruit. Hierdoor krijgen ze veel mineralen, vitaminen en vezels sowieso altijd binnen. Toch hebben veganisten te maken met mogelijke tekorten omdat er geen dierlijke producten worden gegeten. Het gaat in dit geval altijd al heel snel over vitamine B12. Dit is een vitamine waar veel mensen een tekort aan hebben.

Omdat vitamine B12 alleen in dierlijke producten zit geldt dit zeker voor veganisten. Bepaalde voeding, zoals vegan burgers of sojamelk, kan overigens wel verrijkt zijn met vitamine B12. Wellicht denk je nu, waarom zou ik überhaupt supplementen moeten nemen? Vroeger deden ze dat toch ook niet? Klopt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen voordelen kan bieden. Daarnaast zijn er onderzoeken die aantonen dat het eten van tegenwoordig minder voedingsstoffen bevat dan het eten van vroeger. Je zou daarom meer moeten eten om hetzelfde aantal vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

Daarnaast hebben we het tegenwoordig allemaal heel druk, waardoor tijd en aandacht voor goed eten er nog weleens bij in wil schieten. Supplementen zoals multivitaminen zijn dan heel erg belangrijk. Vitamine voor veganisten zijn misschien nog wel belangrijker, vanwege mogelijke tekorten.

Vegan-multivitaminen-bieden-een-makkelijke-oplossing-voor-veganisten
Vegan multivitaminen geschikt voor veganisten en vegetariërs

Vegan vitaminen

Het verschil tussen vegan vitaminen en ‘gewone’ vitaminen is dus wel duidelijk. Maar wat zijn nou echte vegan vitaminen? De twee die het meest worden genoemd zijn uiteraard vitamine B12 en vitamine D. Vitamine B12 wordt door veel veganisten altijd bijgenomen, vitamine D vaak alleen in de wintermaanden. Maar buiten die twee zijn er meer vitaminen die vaak worden gebruikt door veganisten, en uiteraard dan dus altijd in de vegan variant.

Natuurlijke multivitaminen

Natuurlijke multivitaminen zijn supplementen die volledig zijn samengesteld uit natuurlijk stoffen. Nou zijn er natuurlijk veel fabrikanten die je willen doen geloven dat zij ook natuurlijke multivitaminen verkopen. Vaak is dit echter niet helemaal waar. Heel veel vitaminen in voedingssupplementen zijn niet afkomstig uit de natuur, maar worden synthetisch gemaakt. Het zoeken naar natuurlijke multivitaminen is soms nog een behoorlijke opgave, en mede hierdoor ook redelijk duur. In sommige gevallen zou een natuurlijk supplement waarschijnlijk zelfs onbetaalbaar worden. Als voorbeeld hiervan nemen we vitamine C, die wanneer het op basis van fruit zou worden gemaakt niet te betalen is.

Gelukkig is dit een vitamine waarbij het niet uitmaakt of het natuurlijk of synthetisch is. Beiden leveren exact dezelfde vitamine C op, met exact dezelfde werking en voordelen. Bij bepaalde andere vitaminen is dit echter niet het geval. Een zoveel mogelijk natuurlijke multivitamine biedt daarom wel veel voordelen. Omdat bepaalde vitaminen natuurlijk beter zijn wordt een multivitamine supplementen in zijn geheel uiteraard nog niet natuurlijk. De meeste multivitaminen bevatten een combinatie van natuurlijke stoffen en synthetische stoffen. Let hier bij de aankoop altijd heel goed op. Lees alles over natuurlijke en synthetische vitamines.

Kan ik ook zonder?

Absoluut, het is zeker niet noodzakelijk om vegan multivitaminen te slikken. Vegan vitaminen kun je ook gewoon uit voeding halen. Wel is het zo dat het voor iedereen lastig kan zijn om alle vitaminen voldoende binnen te krijgen. Als veganist komt hier nog bij dat je bepaalde dingen mist omdat deze vrijwel alleen in dierlijke producten zitten. Het beste voorbeeld hiervan is vitamine B12. Ook hiervoor is het echter niet noodzakelijk om supplementen te nemen, want in bepaalde voedingsmiddelen die geschikt zijn voor vegans zit extra B12.

Verder is het natuurlijk zo dat de druk op gezonde voeding heel groot wordt wanneer je alles uit je voeding zelf wil halen. Een multivitamine voor veganisten is daarom ook gewoon handig. Je weet dan altijd zeker dat je overal voldoende van binnenkrijgt

Beste vegan multivitaminen

Wat zijn nou de beste vegan multivitamine supplementen? We hebben het hieronder voor je op een rijtje gezet.

Vitamine B12

Dit is standaard voor veganisten, omdat het normaal dus alleen in dierlijke producten zit. Een tekort hieraan kan zorgen voor zenuwschade, dus het is een belangrijk supplement. Voor vegans zijn zuigtabletten of sprays het beste, hiervoor wordt ook niets dierlijks gebruikt.

Vitamine D

Vitamine D komt vooral van de zon, maar in Nederland is dat wat lastig. Zeker in de wintermaanden is het daarom raadzaam om Vitamine D te supplementeren. Helaas zijn veel vitamine D supplementen niet geschikt voor vegans. Zelfs wanneer het is gemaakt in combinatie met bladerdeeg of margarine is het vaak niet veganistisch. Gelukkig zijn er wel ook vegan vitamine D varianten, als je hier goed naar zoekt.

Omega 3

Omega 3 is heel belangrijk, en komt vooral in vis veel voor. Dat is als veganist natuurlijk geen optie. Ook met noten en zaden kun je voldoen aan je vitamine D behoeften. Maar omdat je lichaam dit ook nog moet omzetten en dat niet altijd lukt is een supplement wel raadzaam. Ook hiervoor zijn plantaardige alternatieven, vaak gemaakt op basis van algenolie. Lees meer over omega-vetzuren.

IJzer

Sommige mensen hebben baat bij het innemen van ijzer. Teveel ijzer is echter ook niet goed, dus let hiermee op. IJzer is ook via voeding binnen te krijgen, via groenten. Dat is dus ook voor veganisten over het algemeen geen probleem. Mocht je toch een tekort hebben en daarom wat extra willen innemen, dan zijn er vegan supplementen. Veel fabrikanten gebruiken hierbij ook potjes zonder plastic.

Calcium

Calcium kan ook belangrijk zijn. Veel mensen denken dat dit vooral in melk zit. Daarom zegt men ook dat melk voor iedereen goed is, met name voor sterke botten. Calcium zit echter in veel meer producten, zoals groenten en noten. Je hebt dus geen melk nodig om genoeg calcium binnen te krijgen. Wanneer je als veganist voor een calcium supplement gaat kijken moet je er vooral op letten dat er geen dierlijke vitamine D in voorkomt. Daarnaast moet je erop letten dat de capsules ook vegan zijn.

Magnesium

Magnesium is voor meerdere functies van je lichaam heel belangrijk. Als veganist heb je voldoende opties om dit uit normale voeding binnen te krijgen. Mocht je het toch willen aanvullen moet je vooral letten op de capsules. Deze zijn lang niet altijd vegan.

Eiwitten

Eiwitten in de vorm van poeder is natuurlijk ook populair. Vaak is dit afkomstig van dierlijke producten. Gelukkig zijn er ook genoeg vegan eiwitpoeders. Deze worden ook steeds meer gemaakt.

Tot slot, multivitaminen zijn makkelijk om in één keer alle vitaminen binnen te krijgen. Ook hierbij zijn er varianten die geschikt voor veganisten zijn. Kijk vooral altijd goed naar de verpakkingen, en let er hierbij ook op waar de capsules van zijn gemaakt. Dan is het vinden van vegan multivitamine prima te doen.

Tags