Wat zijn de bijwerkingen van een multivitamine?

Heeft een multivitamine bijwerkingen? Er zijn in Nederland veel mensen die dagelijks gebruik maken van een multivitamine, en daarom is het goed om te weten of en welke bijwerkingen er zijn. Doorgaans zijn er geen bijwerkingen bekend. Als dit wel het geval is, komt dit in de meeste gevallen door dat verschillende vitaminepreparaten tegelijk gebruikt worden. Hoewel het als supplement een goede toevoeging kan vormen, blijft het belangrijk dat je voldoende gezonde producten eet.

Bijwerkingen van een multivitamine

Allereerst, laten we voorop stellen dat het ontzettend belangrijk is om vitamines voornamelijk uit gezonde voeding te halen. Dit doe je in eerste instantie door een afwisselend en gevarieerd voedingspatroon aan te houden. Op deze manier, krijg je al verschillende vitamines op dagelijkse basis binnen. Voorbeelden hiervan zijn vitamine K, vitamine D en vitamine C.

Volg je een goed en gezond voedingspatroon maar krijg je alsnog niet voldoende vitamines binnen, dan kan het nemen van extra vitamines uit supplementen helpen. Hier kan niet vaak genoeg bij benadrukt worden dat gezonde voeding de basis vormt. Vanuit de Gezondheidsraad worden niet voor niets richtlijnen zoals de referentie inname (RI) gehanteerd. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is hier ook een goed voorbeeld van.

Let er op dat supplementen altijd een bepaalde hoeveelheid werkzame stoffen bevat. Houd je daarom altijd aan de aanbevolen dosering, om de kans op eventuele bijwerkingen zo laag mogelijk te houden. Hoewel we vaak denken dat te veel vitamines geen kwaad kan, kunnen hoge doseringen dit absoluut wel. Wees daar dus altijd voorzichtig mee.

De bijwerkingen van een multivitamine vallen vaak niet op, maar zijn bij hoge doseringen wel degelijk vaak aanwezig.
Bijwerkingen van een multivitmaine.

Doseringen

Zorg er te allen tijde voor dat je een normale dosering gebruikt. Wees voorzichtig, en houdt te allen tijde de richtlijnen aan die op de verpakking vermeld staan. Wanneer je bijvoorbeeld een aantal stuks fruit eet op dagelijkse basis, vraag jezelf dan eerst of het wel nodig is. Raadpleeg hierover niet zomaar het internet, maar laat je adviseren door een deskundige. Elk supplement heeft namelijk een andere samenstelling, en dit is belangrijk om mee te nemen in je overweging. Supplementen kunnen simpelweg geen fruit vervangen.

Voldoende vitamines haal je uit voeding, en niet uit een supplement. Ook geldt dat mineralen via voeding de basis moeten vormen. Zorg dat je dagelijks voedsel uit voldoende vitamines en mineralen bestaat. Ook wanneer je bijvoorbeeld een caloriearm dieet volgt, kan het zijn dat je behoefte afwijkt. Hoewel het nog ter discussie staat of dit überhaupt een goed dieet is, kan het zorgen voor een afwijkende behoefte.

Tot slot geldt niet voor iedereen dezelfde dosering. Zwangere vrouwen hebben bijvoorbeeld een compleet andere behoefte aan voedingsstoffen dan een man bijvoorbeeld. Extra vitaminen op de willekeur eten of slikken is dus nooit wenselijk. Dan is namelijk de kans op bijwerkingen het grootst.

Extra vitamines

Een multivitamine is zoals de naam doet vermoeden logischerwijs een supplement met veel verschillende vitamines en mineralen. Wanneer je, door wat voor reden dan ook, een tekort hebt kan dit supplement helpen om een tekort te voorkomen.

Voor bepaalde vitamines geldt dat je deze gewoon echt uit voeding moet halen. Dit geldt met name voor de meest essentiële vitamines, zoals onder andere vitamine C en vitamine D. We praten nu over vitamines, maar je hebt natuurlijk ook mineralen nodig.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je voldoende van zowel vitamines als mineralen binnen krijgt? En wanneer kun je supplementen het beste nemen? Vaste tijdstippen kiezen helpt hierin enorm. Voeg het bijvoorbeeld toe aan je ochtendroutine. Leg de supplementen die je wilt nemen neer bij je sleutels. Doordat je deze elke dag nodig hebt, en dus elke keer ze daar ziet liggen, komt het automatisch in je systeem.

Wees voorzichtig

Hoewel het eerder al is benoemd, kan er niet vaak genoeg benadrukt worden hoe voorzichtig je moet zijn. Ook medicijnen kunnen namelijk van invloed zijn op je supplementen. Een hoge inname is in dat gevoel al helemaal gevaarlijk. Houdt daarom de richtlijn aan dat belangrijke vitamines uit goede voeding moeten komen.

Wist je daarnaast dat het langdurig gebruik van supplementen kan leiden tot bepaalde chronische aandoeningen? In dit geval spreken we dan niet perse over multivitaminen, maar het brengt dus wel risico’s met zich mee. Het gebruik van supplementen kan je helpen, maar heeft dus ook zeker nadelige gevolgen.

Over het algemeen vallen deze voor een multivitamine heel erg mee, maar wees voorzichtig. Om er 100% zeker van te zijn dat je veilig zit, dan zijn er aanvaardbare bovengrenzen. Deze grenzen zijn wettelijk vastgesteld en dienen als een uiterste hoeveelheid. Ga hier dus ook niet overheen, want in dat geval heb je juist meer kans op bovenstaande wisselwerkingen.

Geschreven door Yannick

Over mij – Ik ben zelf dagelijks in de sportschool te vinden en eet elke dag (zoveel mogelijk) gezond. Daarnaast slik ik ook verschillende supplementen om elke dag het maximale er uit te halen. Uit deze passie voor gezondheid is VetGezond.nl ontstaan. Een gezond leven is voor iedereen haalbaar, en met VetGezond.nl bieden wij jou de handvatten voor een vet gezond leven. Wat mijn favoriete supplementen zijn? Aminozuren (BCAA’s), vitamine D en magnesium. Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact op via het contactformulier.

Download het gratis E-book

Boordevol tips over voeding, sport en gezondheid!
Je ontvangt het E-book direct in je mailbox!

Andere artikelen in deze categorie

Multivitamine voor sporters, betere prestaties of niet?

Multivitamine voor sporters, betere prestaties of niet?

Multivitamine voor sporters, een mooie combinatie. Vitamines zijn natuurlijk van groot belang. We kunnen die prima uit onze normale voeding…
Vegan multivitaminen, het veganistische hulpmiddel!

Vegan multivitaminen, het veganistische hulpmiddel!

Vegan multivitaminen, wat maakt ze anders? Gezonde voeding is voor steeds meer mensen belangrijk en dat is uiteraard een goede…