G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Overig

Multivitamine voor sporters, betere prestaties of niet?

Delen
Multivitamine-voor-sporters-tijdens-het-sporten

Multivitamine voor sporters, een mooie combinatie. Vitamines zijn natuurlijk van groot belang. We kunnen die prima uit onze normale voeding halen, maar vaak wordt het nog aangevuld met extra middeltjes. Hierdoor weet je zeker dat je alle nodige stoffen binnen krijgt. Maar leveren deze capsules of tabletten nou eigenlijk ook betere prestaties op? Daar gaan we hieronder naar kijken!

Sport supplementen

Preparaten speciaal gebruikt door sporters, bestaat dat nou of niet? Vitamines en mineralen zijn hoe dan ook nodig voor vele processen in ons lichaam. Denk aan de aanmaak van cellen en weefsel, het ondersteunen van de stofwisseling, de bescherming tegen vrij radicalen en de ondersteuning bij een normale spierwerking. Iemand die sport heeft door de vele inspanningen een grotere behoefte aan (bepaalde) stoffen en mineralen. Er zijn daarom ook absoluut supplementen beschikbaar aan een sporter op de markt. Deze bevatten vaak pycnogenol, wat je meerdere voordelen bij het herstel biedt.

Ook bevatten ze heel veel B vitaminen

Deze helpen bij het vrijmaken van energie uit je voeding. Vitamine B12 ondersteunt daarnaast de aanmaak van rode bloedlichamen en vitamine C is er ter ondersteuning van het immuunsysteem. Allemaal heel handig tijdens sporten natuurlijk. Een niet onbelangrijk detail is dat in goede capsules voor sporters geen vitamine B6 zit, omdat veel atleten hiervan al te veel hebben.

Multivitamine voor elke sporter

Preparaten voor sporters zijn zo belangrijk dat het aan te raden is om er speciale aandacht aan te besteden. Maar wat is nou de beste capsule of tablet hetgeen een sporter gebruikt? Dat is een goede vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Het hangt af van vele factoren, zoals wat je doel en niveau is. Om hier toch een beter antwoord op te kunnen geven gaan we kijken naar welke supplement je op welk moment zou kunnen nemen.

Multivitamine-voor-sporters
Multivitamine voor sporters

Voor het sporten

Het is aan te raden om je lichaam voorafgaand aan een wedstrijd of training al te voorzien van de juiste voedingsstoffen. Vitaminen en mineralen horen hier ook bij. Als sporter vraag je veel van je lichaam, wat het extra belangrijk maakt om ervoor te zorgen dat je voldoende stoffen binnen krijgt gedurende de dag. In principe kun je dit gewoon bewerkstelligen door gevarieerd en gezond te eten, maar iedereen weet dat dit niet altijd lukt. Zelfs de meest fanatieke sporters lukt het niet om altijd goed en gezond te eten.

Een aantal vitaminen verdienen voor het sporten bijzondere aandacht.

Naast vitaminen gaat het hierbij ook om het mineraal magnesium. Het kan dan ook aan te raden zijn om via supplementen of speciale voeding extra van deze stoffen binnen te krijgen. Vitamine B, ijzer en ginseng bouwen meer energie op bij vermoeidheid. Vitamine B en zink stimuleert weerstand tegen stress. Vitamine B en ginseng zijn ook goed om het geheugen en het concentratievermogen te verbeteren, wat je als atleet natuurlijk ook regelmatig nodig hebt.

Daarom zijn de volgende vitaminen/mineralen handig voor het sporten:

Tijdens het sporten

Tijdens het sporten zijn vitamines voor sporters ook erg handig. Met name in bepaalde situaties vraagt je lichaam op dat moment om net wat meer energie. Denk aan drukke perioden, vermoeidheid of wanneer je het gevoel hebt niet meer te kunnen geven. Je hebt dan met name een verhoogde behoefte aan energie. Het is dan goed om bepaalde stoffen te nemen die helpen tegen vermoeidheid en je energieniveau snel kunnen ondersteunen.

De volgende vitamines zijn dan goed om te nemen:

Na het sporten

Na een zware training of wedstrijd heeft je lichaam behoorlijk wat te verduren gehad. Je energie is flink uitgeput en je spieren zijn op de proef gesteld. Goed herstellen is dan heel belangrijk. Wat je na het sporten binnenkrijgt is daarom ook heel belangrijk. Allereerst moet je zorgen voor voldoende eiwitten, die het spierherstel bevorderen. Ook koolhydraten zijn belangrijk om na inspanning voldoende binnen te krijgen. De voorhaard hiervan is namelijk flink uitgeput, dus die moet worden aangevuld.

Het beste is dan ook om een goede combinatie van koolhydraten en eiwitten te eten na het sporten. Ga dan voor hoogwaardige bronnen. Hierbij krijg je waarschijnlijk ook direct vitaminen binnen. Ook dat is belangrijk tijdens het herstel.

De volgende vitaminen zijn na het sporten goed om binnen te krijgen:

Sporters
Sporters

Maximale hoeveelheden niet voorbij gaan

Voor bepaalde supplementen is er een aanvaardbare bovengrens geplaatst. Er kunnen ongewenste bijwerkingen ontstaan door te veel preparaten te slikken. Door normaal te eten, overschrijdt je de grens niet. Dit gebeurt meestal door lange tijd supplementen te slikken of veel voedingsmiddelen met extra vitamines eraan toegevoegd. Wanneer je toch overweegt extra capsules of tabletten te gebruiken, moet je erop letten dat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) niet voorbij gaat. Het is altijd een goed idee om eerst het etiket door te nemen.

Kortom, wil je meer weten over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en eventuele bijwerkingen van voedingssupplementen? Raadpleeg dan zowel de Gezondheidsraad als Apotheek.nl.

Tags