Typ om te zoeken

Vitamines en mineralen

Vitamines, welke zijn er en waar zitten ze in?

Delen
Vitamines, welke zijn er

Kort gezegd zijn vitamines een chemische verbinding. Deze chemische verbindingen zijn onmisbaar voor een gezond en goed functionerend menselijk lichaam. De functie van vitamines is ons lichaam voorzien van de benodigde voedingsstoffen voor allerlei processen in het lichaam.

Wat doen ze?

Vitamines spelen een rol bij de groei, herstel en normale werking van het menselijk lichaam. Ze zijn ook erg belangrijk voor de lichamelijke gezondheid. Vitamines zijn van nature aanwezig in onze voeding. Het is ook de beste manier om vitamines uit je voeding te halen. Dit komt doordat het lichaam zelf niet in staat is om ze aan te maken. Dit benadrukt het belang van een gezond en gevarieerd eetpatroon. Een misvatting over vitamines is dat ze direct het lichaam voorzien van een grote hoeveelheid energie. In werkelijkheid leveren vitamines niet direct energie, maar zijn ze noodzakelijk om het lichaam van energie te voorzien. 

Vitamines of vitaminen?

Je ziet beide namen veel voorbij komen: vitamines en vitaminen. Om verwarring te voorkomen, is het fijn om zeker te weten welke vorm nou correct is. De simpele waarheid is dat beide manieren correct zijn. Het maakt dus niet uit of je vitamines of vitaminen gebruikt. In de Nederlandse taal hebben sommige woorden soms meerdere meervoudsvormen. Dit geldt hier dus ook.

Wat zijn vitamines?

Vitamines zijn zeer kleine hoeveelheden van minuscule stoffen die in ons voedsel worden aangetroffen. Ze leveren niet direct energie, maar zijn nodig voor een gezond leven. Met andere woorden, ze zijn essentieel voor het lichaam om energie aan te maken en te gebruiken. Vitamines, net als mineralen, zijn de leidende kracht van verschillende lichaamsprocessen. Denk bijvoorbeeld aan groei of energieconversie. Er zijn 13 verschillende vitamines, allemaal met een verschillende functie.

Welke zijn er?

In totaal bestaan er 13 verschillende soorten vitamines. Hiervan zijn er 4 in vet oplosbaar en 9 zijn oplosbaar door middel van water. Vet oplosbare vitamines zijn vitamine A, D, E en K. Deze kunnen dus in het lichaam worden opgeslagen. Water oplosbare vitamines zijn vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12 en tenslotte vitamine C. Gezien het feit dat deze vitamines water oplosbaar zijn, kan het lichaam deze niet vasthouden of opslaan. Hierdoor moeten deze vitamines dus dagelijks worden aangevuld. Ter verduidelijking, een overschot aan vitamine C bijvoorbeeld wordt dus door het lichaam afgestoten en uit geplast, doordat vitamine C niet opgeslagen kan worden door het lichaam.

In welke voeding zitten vitamines?

Vitamines komen van nature voornamelijk voor in onze voeding, zoals in groenten en fruit. Het lichaam is niet (voldoende) in staat om genoeg van alle vitamines zelf aan te maken. Daarom is een gezond en evenwichtig voedingspatroon enorm belangrijk. Om het alvast wat makkelijker te maken, hebben we alvast een aantal vitaminerijke producten voor je gezocht.

Groenten en fruit

Doorgaans vormen groenten en fruit de ideale basis voor vitamines en mineralen. Twee stuks fruit of een smoothie helpt je een heel eind op weg om aan je dagelijkse behoefte te voldoen. Maar welke voeding is nou echt rijk aan vitamines?

vitamines in voeding zoals groenten en fruit.
Voeding rijk aan vitamines.

Blauwe bessen

Een bron van antioxidanten maar dat niet alleen. Een blauwe bes wordt ook wel een vitamine C bommetje genoemd.

Pindakaas

Van pindakaas weten we dat het gezond is, al zitten er vaak wel nog een hele hoop toevoegingen aan de pindakaas die in de supermarkt te koop is. Wat veel mensen niet weten, is dat pindakaas heel gemakkelijk zelf te maken is. Pinda’s even kort roosteren in de oven, als je wilt nog wat andere noten erbij, en dan in de blender. De oliën van de noten zijn voldoende om er smeuïge 100% natuurlijke pindakaas van te maken. Je hoeft er verder niets aan toe te voegen en door de noten vormt de pindakaas een bron van vitamine E.

Avocado

Dat de avocado een bron is van gezonde vetten is tegenwoordig geen geheim meer. Maar was je er ook van op de hoogte dat de avocado vol zit met het vitamine B complex, vitamine K en zelfs vitamine E?

Spinazie

Ten slotte spinazie. Vanaf kleins af aan krijgen we al te horen dat spinazie goed voor ons is en dat we er groot en sterk van worden. Maar hoe komt dat? Spinazie bevat veel ijzer, en ijzer zorgt er voor dat we rode bloedcellen kunnen aanmaken en helpt het bij het vervoeren van zuurstof door het lichaam. Dit noemen we ook wel de energievoorziening van het lichaam.

Supplementen

Als je onvoldoende vitamines en mineralen uit voeding haalt, is het belangrijk om kritisch te kijken naar je levensstijl. Voedingssupplementen kunnen hier een oplossing voor bieden. Echter, voeding blijft gelden als basis. Ook voor tekorten aan vitamines bestaan er supplementen. Doorgaans veel voorkomende vitaminesupplementen zijn vitaminepillen of multivitamines. Het grootste verschil is dat multivitamines lagere concentraties van bijvoorbeeld vitamine C bevatten dan een puur vitamine C supplement. Een multivitamine is dus een mooi begin als je tekorten hebt, maar biedt zeker niet altijd de oplossing. Specifieke vitamine C en D supplementen bevatten vanzelfsprekend hogere concentraties.

Vitamine tekort

Een tekort aan vitamines kun je herkennen aan de hand van een aantal symptomen. Omdat zowel een tekort als een overschot lastig te herkennen is, is het zaak om scherp te blijven. Vrijwel de enige manier om 100% zeker te zijn dat het een vitamine tekort betreft, is een bloedtest. Symptomen waaraan je een tekort kunt herkennen zijn:

  • Verminderde weerstand
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Bloedarmoede
  • Duizeligheid

Mocht je last hebben van een of meerdere van de bovengenoemde symptomen, wilt dat niet meteen zeggen dat je een tekort hebt. Laat dit hiervoor altijd adviseren door een (huis)arts of deskundige.

Vitamine overschot

Zelfs te veel gezonde voedingsstoffen kunnen nadelige gevolgen hebben voor je gezondheid. “Hoe meer, hoe beter” gaat dus absoluut niet op bij vitamines en mineralen. Een overschot kan leiden tot verschillende problemen met de gezondheid zoals darmklachten en zelfs een verminderde weerstand. Je kunt een overschot aan vitamines herkennen aan de hand van de volgende symptomen:

  • Misselijkheid en duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Darmstoornissen en diarree

Ook voor deze symptomen geldt dat als je last er van hebt, dit niet meteen door een vitamine overschot komt. Om een overschot uit te sluiten, kun je eveneens een deskundige of (huis)arts.

Tags