G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voedingssupplementen

De 5 beste testosteron verhogende supplementen

Delen
Testosteron-verhogende-supplementen

Testosteron verhogende supplementen zie je tegenwoordig steeds vaker. Testosteron is een hormoon dat bij iedereen in het lichaam aanwezig is en allerlei functies heeft. Een van die functies heeft te maken met de opbouw van spieren en kracht, omdat dit hormoon anabool is. Daarom wordt het ook zo vaak genoemd rondom krachttraining en bodybuilding, en is de (illegale) inname van testosteron gunstig voor dit proces.

Echter zijn er, zoals de meeste mensen weten, ook veel nadelen verbonden aan de illegale inname van dit hormoon. Maar er zijn ook supplementen die het testosteron gehalte mogelijk verhogen. Hiermee kun je dus meer spieren opbouwen, maar bijvoorbeeld ook je libido verhogen. Nieuwsgierig geworden? Lees hieronder alles over supplementen die het testosteronniveau verhogen.

Testosteron verhogende supplementen

Testosteron is dus een anabool hormoon dat bij iedereen in verschillende mate in het lichaam aanwezig is. Zowel mannen als vrouwen hebben dit hormoon, maar het hogere testosterongehalte bij mannen zorgt ervoor dat zij meestal meer spierweefsel hebben dan vrouwen. Daarom wordt het ook wel het mannelijk geslachtshormoon genoemd. Dit hormoon speelt tevens een rol bij de ontwikkeling van de secundaire geslachtskenmerken van mannen tijdens de pubertijd. Door de verhoogde testosteron productie tijdens de pubertijd krijgen mannen een lagere stem, ontwikkelen ze meer haargroei, en ontwikkelen de penis en testikels zich verder. 

Om de bovengenoemde redenen is testosteron dan ook zeer belangrijk voor het menselijk lichaam. Een te laag testosteronniveau kan verschillende symptomen veroorzaken, zoals een verlaagd libido, verminderde spiergroei en moeite met het groeien van een baard. Het kan echter ook allerlei psychische klachten met zich meebrengen, zoals futloosheid, stemmingswisselingen en slapeloosheid. Niet zo gek dus dat niet alleen sporters, maar ook mensen die echt een tekort hebben naar supplementen grijpen.

Niet-natuurlijke supplementen zijn uiteraard illegaal. Natuurlijke supplementen die de aanmaak van testosteron bevorderen bestaan vaak uit natuurlijke verbindingen die al in de oude geneeskunde werden gebruikt, zoals ginseng en tribulus terrestris. Dit soort middelen zullen echter maar een beperkt effect hebben. Daarnaast heb je andere supplementen die de productie van natuurlijke testosteron (zouden kunnen) verhogen. Dit zijn bijvoorbeeld ZMA en D-asparaginezuur. Hieronder gaan we naar een aantal belangrijke supplementen kijken.

D-asparaginezuur

D-asparaginezuur komt je wellicht niet bekend voor. Het is een aminozuur dat zich onder andere in de reproductieve weefsels bevindt en speelt daarnaast een rol bij de regulatie van hormonen. De werking van dit aminozuur is gecompliceerd, maar wanneer bepaalde gebieden in je hersenen meer hiervan toegevoerd krijgen, kan er meer testosteron geproduceerd worden.

Bij onderzoeken waarbij mannen met lage testosteronniveaus zijn gevolgd is aangetoond dat na 12 dagen suppletie met dit aminozuur extra testosteron aangemaakt werd – maar liefst 40% meer. Bij mannen met normale testosteron niveaus die ook al langer trainen lijkt het effect echter niet aanwezig te zijn. Wanneer je dan teveel van dit aminozuur neemt zou dit zelfs nadelige effecten op je prestaties in de gym kunnen hebben. Vooral voor ongetrainde mannen met een testosteron tekort is dit middel dus interessant.

Wees-voorzichtig-met-testosteron-verhogende-supplementen
Laat je altijd goed informeren over testosteron boosters.

Vitamine D

Deze vitamine is belangrijk voor een goede werking van het immuunsysteem, voor de groei en het behoud van sterke botten en tanden, en voor het goed functioneren van de spieren. De enige natuurlijke manier om voldoende vitamine D binnen te krijgen is via zonlicht. In Nederland is het lastig om op natuurlijke wijze voldoende hiervan te krijgen, waardoor bijna iedereen hier zonder suppletie met een tekort rondloopt. Er zijn verschillende vormen van vitamine D, maar vooral D3 wordt vaak aangeprezen als een vitamine die mogelijk de testosteronproductie kan verhogen. 

Dit komt doordat er vitamine D3-vormende enzymen zijn gevonden in de testes. Hierdoor denkt men dat het wellicht een rol speelt bij de productie van mannelijke hormonen zoals testosteron. Daarnaast is er ook aangetoond dat mannen met overgewicht die proberen af te vallen baat hebben bij suppletie met vitamine D3 omdat dit bijdraagt aan de productie van testosteron. Helaas is het bewijs dat deze vitamine de testosteron niveaus verhoogt vrij zwak.

Toch is het aan te raden om het te nemen vanwege de verschillende voordelen en de grote kans dat je hieraan een tekort hebt. Een van die functies is dus ook een betere weerstand. Dat is ook beter voor je testosterongehalte, want ziekte kan deze flink verlagen. Wellicht blijkt het als bijkomend voordeel ook nog een positieve invloed te hebben op je testosteronproductie. 

Testosteron-supplementen
Testosteron supplementen

Zinc Monomethionine Aspartaat

Zinkmonomethionine aspartaat is wat we vaak bedoelen wanneer we het over zink hebben. Vaak wordt dit samen genomen met magnesium aspartaat en vitamine B6. Dit noemen we dan ZMA. Veel mensen hebben lage zink en magnesium niveaus in het lichaam, en dit kan leiden tot een daling van de productie van testosteron. Daarom denkt men dat het aanvullen met ZMA een goede manier is om de productie van natuurlijke testosteron te bevorderen.

Wanneer je vaak traint en dit op een redelijk hoge intensiteit doet verlies je waarschijnlijk nog meer mineralen, en daarmee loop je ook weer risico op een daling van de productie van testosteron. Dit komt doordat zink en magnesium verloren gaan in zweet. We moeten wel eerlijk zeggen dat het bewijs voor de werking van ZMA voor de testosteron niveaus matig is. Slechts één studie toont aan dat ZMA echt werkt.

Een ander positief effect van ZMA is wel beter bewezen. Van zink is namelijk aangetoond dat het een gunstig effect heeft op de duur en kwaliteit van slaap, alhoewel wetenschappers nog niet precies weten hoe. Een slechte nachtrust kan leiden tot een laag testosterongehalte. Meerdere studies, waaronder deze gepubliceerd door de National Library of Medicine, hebben aangetoond dat suppletie met zink de slaap verbetert en hiermee indirect ook het testosteron niveau. 

Hoeveel effect heeft slaap dan op je testosteron niveau? Wanneer je vijf uur slaapt wordt het niveau van testosteron zo’n tien tot vijftien procent minder dan wanneer je acht uur zou slapen. Geen wonder dus dat ZMA veelbelovend klinkt. Ook in dit geval geldt echter dat je ook op andere manieren voor voldoende slaap kunt zorgen.

Ashwagandha

Ashwagandha is een oosters kruid dat in sommige gevallen gebruikt wordt om de productie van testosteron te stimuleren. Dit kruid kan helpen om het hormoon cortisol te verminderen, waardoor je minder last zult hebben van stress. Stress werkt de productie van testosteron tegen, dus indirect kan Ashwaganda werken bij een laag testosterongehalte.

Gember

Gember werkt ontstekingsremmend en kan daarmee helpen om je immuunsysteem te versterken. Daarmee kun je dus ook indirect de aanmaak van het hormoon testosteron stimuleren. Je kunt voor verse gember producten kiezen of voor gember supplementen.

Gember-wordt-toegepast-als-testosteron-verhogend-supplement

Wanneer heb je het nodig?

Testosteron verhogen heeft een voordelig effect op spiermassa en kracht en vermindert daarnaast lichaamsvet. Hoe meer je lichaam testosteron produceert, hoe meer deze effecten naar voren komen. Je zou dan misschien denken dat het nemen van testosteron verhogende supplementen altijd nuttig is. Dat is echter niet helemaal duidelijk. Bij gezonde mannen met normale testosteron niveaus en ervaring in krachttraining is het nut hiervan niet aangetoond.

Wel zijn er bepaalde factoren die ervoor kunnen zorgen dat de productie van testosteron lager wordt. Oudere mannen produceren bijvoorbeeld minder van dit hormoon. Ook stress, obesitas, aangeboren afwijkingen, overtraining, snelle gewichtsafname en een overschot aan oestrogeen kunnen de boosdoeners zijn. 

Hoe merk je dit dan, zodat je eventueel suppletie kunt overwegen? Een hoger vetpercentage, minder kracht en spiermassa, een mindere gemoedstoestand, minder vitaliteit en een lager libido zijn allemaal symptomen. Testosteron boosters kopen zonder recept raden we vanwege alle mogelijke nare bijwerkingen nooit aan. Laat je altijd goed informeren!

Testosteron-supplement
Testosteron supplement.

Bijwerkingen

Aangezien het bewijs voor de werking van een testosteron verhogend supplement matig is, blijft het een risico om op eigen houtje je hormoonpeil te verhogen. Focus je daarom eerst op de natuurlijke manieren om je testosteronspiegel te bevorderen. Een testosteron booster kan ook bijwerkingen met zich meebrengen, vooral wanneer je er teveel van neemt. Dan kunnen testosteron boosters zelfs gevaarlijk zijn. 

Klachten die hierbij voorkomen zijn letsel aan de nieren en lever en buikpijn. Ook kun je ongewenste lichaamsgroei krijgen, kan het cholesterolgehalte in het bloed uit balans raken, is de kans op hartaandoeningen wellicht groter, en zijn er nog minder bekende risico’s. Pas er dus mee op en win eerst advies in. Zodra je goed geïnformeerd bent, kun je zowel bij de apotheek als online producten kopen die mogelijk de testosteronproductie verhogen. 

Natuurlijk testosteron verhogen

Voordat je daarom allerlei testosteron verhogende supplementen gaat proberen, ook al zijn dat natuurlijke testosteron supplementen, kun je eerst eens kijken naar natuurlijke manieren om de productie van testosteron te bevorderen. Veel mensen die een te laag niveau van testosteron hebben doen namelijk dingen die de productie niet bepaald ten goede komen. 

Om het je makkelijk te maken, hebben we voor je op een rijtje gezet welke factoren belangrijk zijn om een testosteron tekort te voorkomen.

  • Goede slaap, zowel qua kwantiteit als kwaliteit
  • Een goed ontbijt
  • Een gezond gevoel van competitie ervaren
  • Zo min mogelijk stress
  • Zonlicht voelen
  • Veel water drinken
  • Een combinatie van kracht- en cardiotraining (hiermee verhoog je je metabolisme)
  • Biologisch eten (met voldoende vitaminen en mineralen)
  • Zorg voor goede cholesterol
  • Zorg voor een gezond seksleven
  • Drink zo min mogelijk alcohol
  • Rook niet

Meer informatie over supplementen

In dit artikel hebben we uitgebreid gekeken naar testosteron verhogende supplementen. Hierbij zijn er vele supplementen aan bod gekomen. Uiteraard zijn er nog veel soorten verkrijgbaar die nuttig zijn voor allerlei verschillende doeleinden. Het kan weleens lastig zijn om te bepalen welke supplementen nou eventueel nuttig zijn en welke niet. Daarbij is het goed om te vermelden dat het altijd belangrijk is om eerst te zorgen voor een zo goed mogelijk dieet, zodat je minder afhankelijk bent hiervan. Supplementen zijn altijd een aanvulling op een gezond dieet, geen vervanger daarvan. Ook testosteron supplementen niet.

Wij hebben heel veel informatie over alle supplementen, zodat je niet meer hoeft te twijfelen over welke nuttig is en welke niet. Niet alleen hebben we informatie over verschillende soorten supplementen, maar bieden we ook informatie over de verschillende doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan supplementen om stress te verlagen, of over het verlagen van cortisol met supplementen. Ook supplementen tegen vermoeidheid hebben we al behandeld, net als het libido verhogen met supplementen. Kijk eens rond en zorg er op die manier voor dat jouw dieet wordt aangevuld met de juiste supplementen!

Tags

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *