G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voedingssupplementen

Het immuunsysteem versterken met supplementen: zo doe je dat

Delen
Er-zijn-meerdere-supplementen-waarmee-je-je-immuunsysteem-kunt-versterken

Wist je dat er supplementen zijn waarmee je je immuunsysteem kunt versterken? Niet alleen bepaalde vitamines en mineralen, maar ook antioxidanten en andere stoffen worden als supplementen aangeboden waarmee je je immuunsysteem sterker kunt maken. Het immuunsysteem wordt ook wel het afweersysteem genoemd en is simpelweg de verdediging tegen ziektes van jouw lichaam. Hierbij bestrijdt het zowel interne als externe ziekteverwekkers.

Je immuunsysteem bevindt zich onder anderen in je darmen, huid, luchtwegen, bloed en lymfestelsel. Dit werkt allemaal samen met maar één doel; je lichaam gezond houden. Het immuunsysteem is bij veel mensen echter niet zo sterk als dat het zou kunnen zijn. Je kan zelf op meerdere manieren bijdragen aan een goed werkend immuunsysteem. Zo is bewezen dat een gezonde levensstijl bij kan dragen, net als voldoende vitamines en mineralen. Supplementen spelen hierbij ook een rol. Hieronder gaan we daarnaar kijken!

Je immuunsysteem

We kijken allereerst naar wat het immuunsysteem nou precies is. Het is dus je verdedigingsmechanisme dat je beschermt tegen infecties, toxines, ziektes en allergische stoffen. Het helpt je daarnaast bijvoorbeeld ook bij het herstellen na een blessure. Je immuunsysteem bestaat uit een complex netwerk. De lymfe en het bloed transporteren alle stoffen door je lichaam, waaronder ook de stoffen die het immuunsysteem nodig heeft om goed te werken. De lymfen zijn dan ook een belangrijk onderdeel van je immuunsysteem.

Omega-supplementen-kunnen-je-imuunsysteem-versterken

Zo is lymfevloeistof belangrijk, dat bestaat uit witte bloedcellen en weefselvocht. Deze vloeistof stroomt door het stelsel van de lymfevaten, en wordt gefilterd door de lymfeklieren. Het stelsel van lymfevaten zorgt er ook voor dat immuuncellen kunnen reizen tussen je bloedbaan en het weefsel. Bovendien sporen de witte bloedcellen in het lymfevatenstelsel virussen, bacteriën en andere lichaamsvreemde stoffen op.

Waarom is ons immuunsysteem minder sterk?

Het immuunsysteem van de gemiddelde persoon is tegenwoordig minder sterk dan voorheen. Dit heeft meerdere oorzaken. Allereerst hebben veel mensen waarschijnlijk een tekort aan vele vitamines en mineralen. Dit kan zorgen voor een verminderde weerstand. Dat veel mensen tekorten hebben komt onder andere omdat het aantal vitaminen en mineralen in voeding sterk is gedaald. De grond waarop producten worden verbouwd wordt steeds armer, en tegelijkertijd wordt er meer bewerkte voeding aangeboden, wat dus leidt tot minder inname van deze belangrijke stoffen. 

Daarnaast kan het zijn dat er meer vitamines en mineralen worden verbruikt dan dat er binnen komen, wat bijvoorbeeld bij veel bewegen en/of stress het geval kan zijn. Verder kunnen bepaalde gewoontes ervoor zorgen dat de opname van vitamines wordt verslechterd. Denk aan roken of het gebruik van alcohol en drugs. Ook ouderdom en zwangerschap kunnen hierbij een negatieve rol spelen. Verder kunnen bepaalde eetpatronen, zoals een veganistisch dieet, ervoor zorgen dat je te maken krijgt met allerlei tekorten. Is ons immuunsysteem verzwakt? Zeker, maar dat kan je dus wel deels zelf oplossen met een gezonde levensstijl. 

Immuunsysteem versterken met supplementen

Naast gezonde voeding zijn er ook veel supplementen waarmee je jouw immuunsysteem versterkt. Door extra specifieke voedingsstoffen binnen te krijgen bouw je een goede weerstand op, waarmee je de natuurlijke weerstand kan versterken. Hieronder hebben we de belangrijkste supplementen op een rijtje gezet.

Vitamine C

Waarschijnlijk is vitamine C de belangrijkste voedingsstof voor een sterk immuunsysteem. Daarmee zijn vitamine C supplementen super belangrijk voor meerdere mensen, omdat niet iedereen voldoende uit voeding haalt. Vitamine C is een in water oplosbare vitamine. Dit wil zeggen dat je lichaam het niet goed kan opslaan, en je het daarom regelmatig opnieuw moet binnenkrijgen. Vitamine C is een krachtige antioxidant, die je lichaam helpt om oxidatieve stress van vrije radicalen tegen te gaan. Hiermee beschadig je de cellen tegen oxidatieve schade.

€15,20
Op voorraad
Deonlinedrogist.nl

Vitamine D

Vitamine D3 is een andere belangrijke vitamine voor je immuunsysteem, en natuurlijk meer. Het is een in vet oplosbare vitamine. Je lichaam kan deze vitamine zelf aanmaken wanneer je huid in aanraking komt met de zon, maar dat is in Nederland niet genoeg het geval. Daarom is het in elk geval in de herfst en winter aan te raden om een vitamine D supplement te nemen. Vitamine D supplementen kun je heel makkelijk vinden.

Koper

Ook koper is belangrijk voor een sterk immuunsysteem, en zou een van de goede stappen kunnen zijn die je kan nemen bij wanneer je immuunsysteem verzwakt is. Het beschermt je lichaam tegen vrije radicalen en is betrokken bij de aanmaak van t cellen. Het werkt samen met zink, waardoor ze vaak samen worden genomen.

Zink

Zink werkt dus samen met koper, en is ook belangrijk voor een goed werkend immuunsysteem. Een tekort aan zink heeft directe invloed op de werking van je immuunsysteem. Naast koper kan je zink ook goed combineren met vitamine C.

Mangaan

Mangaan is een wat minder bekende mineraal, maar wel heel belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat je lichaam bepaalde vitamines beter kan inzetten. Het kan daarom nuttig zijn om dit supplement ook te nemen.

€11,99
Op voorraad
Deonlinedrogist.nl

Kurkuma

Kurkuma, ofwel geelwortel, is de wortel van een bepaalde plant. Bij Ayurveda wordt kurkuma al ontzettend lang ingezet als een medicijn dat ontstekingen kan remmen. Kurkuma is vaak sterker dan ontstekingsremmende medicijnen, en heeft bovendien geen bijwerkingen. De medicijnen die ontstekingen remmen hebben dit vaak wel.

Glutathion

Glutathion is een belangrijke antioxidant, die is betrokken bij antioxidatie en detoxificatie. Het wordt ook wel gezien als de moeder van alle antioxidanten. Je immuunsysteem is in de activiteit en groei afhankelijk van glutathion. Bij virale infecties en bacteriële infecties heeft je lichaam vaak ook extra behoefte aan glutathion. Wanneer je een supplement aanschaft, moet je er goed op letten dat deze ook daadwerkelijk goed kan werken in de darm. Dat is namelijk niet altijd het geval.

Omega 3

Omega 3 is heel belangrijk, dat zagen we al onder het kopje voeding. De omega 6 en omega 3 ratio is nog belangrijker. Wanneer je moeite hebt om voldoende omega 3 uit voeding te halen, of om die ratio optimaal te laten zijn, kan een omega 3 supplement je hierbij helpen. Focus je dan wel op EPA en DHA, en niet op ALA. Die laatste wordt namelijk maar zeer beperkt omgezet naar EPA en DHA, terwijl deze twee het belangrijkst zijn.

Probiotica

Tot slot zijn er nog de probiotica. Deze ondersteunen het microbioom, net als het eten van voldoende vezels, en het darmslijmvlies. Probiotica remmen de groei van schadelijke bacteriën in je darmen en geven je immuunsysteem een boost. Veel probiotica supplementen kunnen de zure omgeving van de maag echter niet overleven, en komen daardoor niet aan hun werking in de dikke darm toe. Daarom moet je bij het kopen van een probiotica goed letten op de samenstelling. Alleen een goed samengestelde variant kan in de darmen doen wat het moet doen.

Je immuunsysteem versterken met de juiste voeding

De eerste stap bij het opbouwen van een goede weerstand, is een goed voedingspatroon. Denk aan voldoende slaap, gezonde voeding, voldoende beweging, voldoende groente, regelmatig handen wassen en zeker ook gevarieerde voeding. Een gevarieerd voedingspatroon is belangrijk omdat je hiermee veel verschillende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Dat is ook de reden dat instanties zoals de Gezondheidsraad vaak een gevarieerd eetpatroon aanraden. Verder kan je nog letten op de volgende zaken omtrent je voeding:

  • Koolhydraten. Een goed voedingspatroon bestaat uit een goede mix van koolhydraten, eiwitten en vetten. Koolhydraten kun je hierbij het beste halen uit onbewerkt voedsel. Vermijd geraffineerde bronnen en toegevoegde suikers zoveel als het kan.
  • Omega 3 en omega 6 ratio. Deze type vetzuren zijn beiden meervoudige onverzadigde vetzuren, waarmee ze vaak ook gezond worden genoemd. Omega 3 vetzuren hebben echter een anti-inflammatie werking, omega 6 vetzuren zijn juist pro inflammatie. Inflammatie hebben we nodig, maar niet te veel. Wanneer je veel meer omega 6 binnenkrijgt dan omega 3, dan is dit wel het geval. Helaas is dat in het Westerse dieet wel een probleem. Let hier dus goed op.
  • Eet voldoende eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstenen van vrijwel alles in het lichaam, en ook van afweerstoffen en enzymen. Verder zijn eiwitten nodig bij herstel van infecties en wonden. Idealiter ligt het percentage van de calorieën die afkomstig zijn van eiwitten op zo’n 30 procent. We zouden ons daarom kunnen focussen op het eten van minder koolhydraten en meer eiwitten.
  • Zuur base evenwicht. Zure en basische resten blijven in ons lichaam over na het verteren van voedsel. Het liefst heeft je lichaam een licht overschot aan basen, en daar streeft het dus ook naar. We eten echter vaak veel voeding die zuurvormend is, waardoor dit evenwicht wordt verstoord. Dit komt ook het immuunsysteem niet ten goede. Voeding die basenvormend zijn, zijn onder andere groenten, fruit, aardappelen, melk en yoghurt. Onder andere dierlijke producten, alcohol, koffie, bewerkte producten en suiker zijn zuurvormend. Er zijn ook nog neutrale producten. Het liefst zou je 2 keer zoveel basenvormend voedsel binnenkrijgen dan zuurvormend voedsel.
  • Voldoende vezels. Dit is goed voor het microbioom. Microben zitten in onze darmen en bestaan uit bacteriën, schimmels, gisten en virussen. Wanneer deze gezond is, zal je immuunsysteem ook vaak sterk zijn.
Tags

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *