G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voedingssupplementen

Mineralen supplementen, wat zijn en doen ze?

Delen
Mineralen supplementen bieden enkel een uitkomst als voeding tekorten niet oplost

Mineralen supplementen zitten boordevol voedingsstoffen. Deze komen voor in eten en drinken. Wij hebben ze nodig voor een normale ontwikkeling, goede groei en goede gezondheid. Mineralen leveren geen energie. Mineralen worden in tegenstelling tot de meeste vitamines niet aangemaakt door ons lichaam. Een tekort komt doorgaans niet heel erg vaak voor. Toch zijn er mineralen supplementen te verkrijgen.

Waarom zou ik mineralen supplementen gebruiken?

Een mineralen supplement is niet iets wat je zomaar te pas en te onpas gaat slikken. Het is een supplement wat je neemt wanneer je een tekort eraan hebt. Er zijn een aantal mineralen die je nodig hebt en die erg belangrijk zijn voor je lichaam en een goede gezondheid. Enkele van die mineralen zullen we hier benoemen.

  • Calcium, dit mineraal zorgt voor een goed gebit en gezonde botten. Het helpt ook voor een goede werking van de zenuwen en spieren. Calcium haal je vooral uit melkproducten en groenten.
  • Magnesium, zorgt voor de overdracht van zenuwprikkels en de vorming van spieren en bot. Magnesium zit vooral in volkorenproducten, melkproducten, groente, noten en vlees.
  • Fosfor, dit is een mineraal wat samen met calcium zorgt voor de stevigheid van de botten. Het onderhoud ook je energiestofwisseling. Fosfor zit in bijna alle voedingsmiddelen.
  • Kalium, dit regelt samen met natrium en chloride de vochtbalans in je lichaam. Kalium zit ook in bijna alle voedingsmiddelen maar vooral in fruit, groente, aardappelen, vis, noten en vlees. Ook in melkproducten is het aanwezig evenals in brood.
  • Natrium, regelt met chloride en kalium de vochtbalans in je lichaam, het regelt je bloeddruk en zorgt voor een goede werking van spier en zenuwcellen. Het zit in alle producten waar zout aan is toegevoegd.
  • Chloor, regelt samen met kalium en natrium de vochtbalans. In alle producten waar zout aan toegevoegd is zit ook chloor. Vooral in kant en klare producten, kaas, brood en bewerkt vlees.

Ons advies is om nooit zomaar extra mineraal supplement tot je te nemen en mocht je dit wel gaan doen je dan echt te houden aan de richtlijnen die afgegeven zijn door onder andere het RIVM en de Gezondheidsraad.

Mineralen supplementen kunnen risico's met zich meebrengen. Focus daarom voornamelijk op voeding.
Voeding blijft de basis, daarna pas komen mineralen supplementen.

Wat zijn de risico’s?

Er zijn enkele risico’s wanneer je een teveel of een tekort hebt aan mineralen supplementen. In de westerse samenleving komt een tekort bijna niet voor. Wanneer dit wel zo is dan komt het vaak door een eenzijdige voeding of door een chronisch medicijngebruik. De combinatie voedingssupplementen en medicijnen kan ook nog wel eens voor problemen zorgen. Bij een teveel kunnen er allerlei klachten ontstaan. Welke dit zijn vertellen wij je nu.

  • Aandoeningen aan het zenuwstelsel, ook wel perifere neuropathie genoemd.
  • Het ontstaan van darmklachten
  • Verstoring van de schildklierfuncties
  • Verstoring van de nierfuncties
  • Bij zwangerschap kan het misvorming in de ontwikkeling van de baby veroorzaken

Wij willen dus nogmaals benadrukken dat de inname van mineralen supplementen niet zonder risico’s is en dat en te veel eraan echt schadelijk kan zijn. Doe dit dus echt niet zonder overleg met een arts. Je wilt immers gezond zijn en blijven! Lees verder over de risico’s van voedingssupplementen.

Tags