G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voedingssupplementen

Welke voedingssupplementen voor ouderen zijn belangrijk?

Delen
Voedingssupplementen-voor-ouderen

Kunnen voedingssupplementen ouderen helpen om gezond te blijven? Oud worden willen we allemaal, maar dan het liefst wel op een gezonde manier. Op latere leeftijd kunnen er aan bepaalde vitamines en mineralen eventuele tekorten ontstaan. Dit komt simpelweg doordat een ouder lichaam behoefte heeft aan extra voedingsstoffen voor onder ander het behoud van sterke botten. Welke voedingsstoffen nodig zijn voor ouderen voor onder andere een goede weerstand lees je hier.

Voedingssupplementen voor ouderen

Zodra je ouder wordt, kan het zijn dat er een verminderde opname optreedt voor zowel vitamine d als vitamine c en vitamine B12. Deze vitamines zijn niet alleen belangrijk voor sterke botten, ook voor een goede spierwerking zijn ze essentieel.

Nederlandse ouderen kunnen terugvallen op een goed zorgsysteem in Nederland. Echter zijn er zelf genoeg stappen te ondernemen voor een gezonde levensstijl, ook op je oude dag. In principe is het de bedoeling om dit zonder supplementen te bewerkstelligen. Gezonde en gevarieerde voeding vormt ook voor in leeftijd gevorderden de basis.

Voedingssupplementen-voor-ouderen-om-gezond-oud-te-worden
Voedingssupplementen om gezond oud te worden.

Als het dan alsnog niet lukt om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, dan kunnen voedingssupplementen een oplossing bieden. Maar voordat je dit probeert, zijn onder andere veranderingen in je levensstijl en eetpatroon essentieel.

De Gezondheidsraad adviseert de volgende voedingssupplementen aan ouderen om gezond oud te worden:

  • Vitamine d
  • Magnesium
  • Omega 3
  • Vitamine b12

Vitamine D

Voedingssupplementen voor ouderen bevatten in ieder geval altijd een hoge concentratie vitamine D. Het lichaam maakt namelijk minder vitamine d aan naarmate je ouder wordt. Dit terwijl de behoefte aan deze vitamine alleen maar toeneemt naarmate je ouder wordt.

De Gezondheidsraad heeft de referentie inname vitamine D voor 50 plussers vastgesteld op 10 mcg per dag. Ben je 70 jaar of ouder, dan heb je zelfs 20 mcg vitamine D per dag nodig.

Waarom vitamine d zo belangrijk is voor senioren? Dat komt omdat het een belangrijke rol speelt bij de opname van calcium. Bij een tekort kan het lichaam calcium niet of onvoldoende opnemen. Botten worden hierdoor brozer. Hierdoor neemt de kans op klachten gerelateerd aan spieren, botten en gewrichten toe op oudere leeftijd.

Daarnaast draagt vitamine d bij aan een goede weerstand en het behoud van spierkracht. Simpelweg een onmisbare vitamine als we ouder worden.

Vitamine D is veruit het meest belangrijke voedingssupplement voor ouderen.

Mineralen

Naast vitamines, zijn mineralen ook ontzettend belangrijk. Als je hiervan niet genoeg uit voeding haalt, kan een voedingssupplement de oplossing bieden. Belangrijke mineralen voor ouderen zijn onder andere magnesium, calcium en zink.

Niet alleen omdat ze zorgen voor stevige en soepele gewrichten, maar ook omdat ze belangrijk zijn voor de stofwisseling. De stofwisseling zal ook naar mate de jaren toenemen niet meer verbeteren, dus het slikken van supplementen kan verstandig zijn.

Je hebt als je ouder wordt simpelweg meer mineralen nodig. Supplementen met mineralen bestaan voornamelijk uit bovengenoemde mineralen.

Omega 3 (Visolie)

Naast vitamines en mineralen zijn vetzuren ook enorm belangrijk. Een ander veelgebruikt supplement op latere leeftijd is omega 3, beter bekend als visolie. Hierin zitten de stoffen EPA en DHA welke van positieve invloed zijn op zowel het hart als de hersenen. Deze vetzuren krijg je voornamelijk binnen door voedingsmiddelen zoals (vette) vis.

Hoewel een supplement je kan helpen om het binnen te krijgen, zal het nooit de beste optie zijn. Hetzelfde geldt voor eiwitten. Ook deze zijn belangrijk, en hoewel een supplement kan helpen moet voeding de basis zijn.

Voedingssupplementen voor ouderen zijn belangrijk voor je botten, spieren en stofwisseling.

Vitamine B12

Vitamine B12 is één van de vitamines voor senioren die ervoor zorgt dat jij je ook op oudere leeftijd fit blijft voelen. Zorgt vitamine b12 er bij senioren voor dat ze zich beter kunnen concentreren.

Een vitamine b12 tekort komt op oudere leeftijd vaak voor. Grote kans dat dit komt doordat deze voedingsstoffen slechter opgenomen worden. Een tekort aan vitamine B12 is te herkennen aan bleekheid, vermoeidheid, weinig eetlust en een licht gevoel in het hoofd.

Nog meer supplementen voor ouderen

Met een multivitamine voor ouderen kun je in één keer de aanbevolen dagelijkse behoefte aan vitamines en mineralen binnen krijgen. Welke multivitamine voor ouderen je gebruikt, is afhankelijk van je leeftijd. Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen vitamines voor 50 plussers en vitamines voor 60 plussers of 65 plussers. De behoefte aan bepaalde vitamines neemt namelijk toe naarmate je ouder wordt.

Niet te vergeten

Er is echter nog meer wat je kunt doen. Regelmatig bewegen is namelijk ook belangrijk, al is het maar even een rondje wandelen. Een groot deel van de ouderen komt niet of nauwelijks meer buiten.

Naast voedingssupplementen voor ouderen is beweging ook essentieel.

Ondervoeding is het gevolg van het feit dat je minder gaat eten als je ouder wordt. Aangezien de aanmaak van bepaalde stoffen ook afneemt, is het goed om dit in de gaten te houden. Verschillende studies hebben namelijk aangetoond dat effecten kan hebben op onder andere je concentratie en de stofwisseling.

Ook andere voedingsstoffen dan enkel die hierboven genoemd zijn blijven belangrijk op de oude dag. Eigenlijk zijn alle vitamines en mineralen boven de 70 jaar nog steeds onmisbaar. Dit zal de het gevoel van fitheid stimuleren. In de eerste plaats door natuurlijk producten te eten waar deze stoffen inzitten, en daarnaast kun je het aanvullen met voedingssupplementen voor ouderen.

Tags

2 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *