G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Overig

Hoeveel vitamine B12 is teveel? Dit is waar je op moet letten

Delen
Teveel-vitamine-B12-kan-nadelige-gevolgen-hebben

Vitamine B12 is een vitamine waarvan je geen tekort wil, maar teveel vitamine B12 kan misschien ook nare gevolgen hebben. Steeds meer mensen slikken vitamine B12 supplementen, met name mensen die geen dierlijke producten eten. Vitamine B12 is namelijk alleen te vinden in voedingsmiddelen van dieren, zoals in eieren.

Maar hoe zit het dan met een overschot aan vitamine B12? Want hoewel er altijd wordt gezegd, baat het niet dan schaadt het niet, is dit wellicht niet helemaal het geval. Er wordt namelijk ook gewaarschuwd voor een overschot aan de vitamine. Hieronder gaan we er naar kijken.

Teveel vitamine B12

Vitamine B12 noemen we ook wel cobalamine. Dit is een in water oplosbare vitamine die je enkel vindt in dierlijke producten, zoals melk, vlees, melkproducten, vis en eieren. Wanneer je geen eieren en andere producten van dieren eet, kan je een tekort ontwikkelen. Dit is volgens de Gezondheidsraad iets wat je altijd wil voorkomen. Anders kun je last krijgen van vermoeidheid en heb je een hogere kans op bloedarmoede omdat de aanmaak van rode bloedcellen wordt verstoord. Een supplement kan dan uitkomst bieden.

Deze vitamine is nodig om rode bloedcellen aan te maken. Rode bloedcellen zijn weer nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Verder helpt het ook bij een goede werking van het zenuwstelsel. De kans op nadelige effecten van te veel B12 is klein. Er zijn nog geen nadelige gevolgen gevonden bij onderzoek. Dit omdat je lichaam ervoor zorgt dat er niet te veel vitamine B12 kan worden opgenomen door je lichaam, uit het maag-darmkanaal. Toch zijn er mensen die waarschuwen voor een overschot. Doe daarom altijd even navraag bij de huisarts.

Overschot door supplementen

Zoals al gezegd waren er geen nadelige effecten bekend van een te hoge dosis B12. Nu is er dus toch ergens een aanwijzing gevonden dat dit wel kan zijn. Te hoge concentraties in het bloed zou namelijk de kans op sterfte verhogen. Het is wel goed om te weten dat het hierbij niet om een oorzakelijk verband gaat. Er moet nog meer onderzoek worden gedaan om te bepalen hoe gevaarlijk dit echt is, en of het überhaupt gevaarlijk is. Wanneer je een tekort hebt, of geen vlees en andere producten van dieren eet, is het nog steeds verstandig om B12 te slikken. Let er alleen wel op dat je niet meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen krijgt. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 is 2,8 microgram per dag.

De-gevolgen-van-teveel-vitamine-B12-zijn-nog-niet-goed-onderzocht
Over de gevolgen van teveel vitamine B12 is nog maar weinig bekend.

Gevolgen

De kans op een overschot aan B12 is dus niet zo groot, en ook over nadelige effecten is nog maar weinig bekend. Deze conclusie is bij veel bronnen terug te vinden. Omdat je lichaam ervoor zorgt dat er niet te veel wordt opgenomen vanuit je dunne darm zal een overschot niet kunnen ontstaan. De opname wordt dan dus verstoord door je lichaam. In plaats daarvan zal een overschot direct via je urine worden afgevoerd. Maak je daarom niet al te druk over een overschot, maar eerder om een vitamine B12 tekort.

Een vitamine B12 tekort kan namelijk wel vervelende nadelen met zich meebrengen. Voldoende vitamines eten is daarom heel belangrijk, en desnoods kan je het met supplementen aanvullen. Er is overigens geen bovengrens voor vitamine B12 bepaald, zo geeft ook het vitamine informatie bureau aan. Als je enkel vitamine B12 uit voedingsmiddelen binnenkrijgt, en niet uit supplementen, hoef je je zeker geen zorgen te maken. Een tekort aan vitamine B12 komt veel vaker voor.

Onderzoek naar vitamine B12

Er waren tot op heden dus geen nadelige gevolgen bekend van een overschot aan vitamine B12. Bij andere vitamines vind je daarom vaak bovengrenzen bij vitamine B12 is dat niet het geval. Het onderzoek waarnaar we al refereerden toont echter wel gevolgen aan van een overschot aan vitamine B12. Een te hoge concentratie vitamine B12 in het bloed zou kunnen leiden tot vroegtijdig sterven. Ook in dat onderzoek zegt men overigens dat het nog altijd goed is om mensen bij een tekort aan vitamine B12, nog altijd supplementen met vitamine B12 te geven. Ook zegt men dat er meer onderzoek nodig is om te bekijken hoe het nu precies zit met vitamine B12, en dan met name hoe het zit met een overschot.

Het probleem is alleen wel dat de aanbevolen hoeveelheid 2,8 microgram vitamine B12 is, en dat er nu vaak 100 tot 1000 microgram vitamine B12 in supplementen zit. Hoeveel eerder je eventueel zou kunnen overlijden is niet bekend. Het is volgens het onderzoek echter niet zo dat je maar straffeloos vitamine B12 kunt blijven slikken. Let goed op de hoeveelheid die je binnenkrijgt. Zeker zwangere vrouwen moeten goed kijken naar de hoeveelheid vitamine B12 die ze binnen krijgen. Wanneer je gevarieerd eet al zal dit echter geen probleem zijn. Veganisten komen vaak wel tekort.

Tags

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *