G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voedingsnormen

De aanvaardbare bovengrens (AB) voor voedingsstoffen

Delen
Aanvaardbare-bovengrens-voor-voedingsstoffen

De aanvaardbare bovengrens voor voedingsstoffen als vitamines en mineralen zorgt ervoor dat je niet te veel van binnenkrijgt. Een te hoge inname van bepaalde voedingsstoffen kan namelijk net zo schadelijk zijn als een tekort. Krijg je voldoende voedingsstoffen binnen via jouw voeding en houd jij je aan de aanvaardbare bovengrens?

Wat is de aanvaardbare bovengrens?

De European Food Safety Authority (EFSA) heeft voor landen binnen de Europese Unie de aanvaardbare bovengrens vastgesteld. Deze bovengrenzen moeten schadelijke effecten van een te hoge inname voorkomen. In Nederland wordt deze gecontroleerd door de Gezondheidsraad.

Aanvaardbare-bovengrens-geldt-zowel-voor-vitamines-als-mineralen
Bovengrens voor vitamines en mineralen.

In Nederland controleert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) producten niet meer dan de wettelijk aanvaardbare bovengrens bevatten. Er zijn bovengrenzen voor de hoeveelheden vitamine A, B6, en D.

De aanvaardbare bovengrens is vastgesteld op basis van verschillende niveaus. Dit is grofweg onder te verdelen in:

  • NOAEL: no observed adverse effect level
  • LOAEL: lowest observed adverse effect level

Tabel

Twijfel je of je wellicht al op het hoogste niveau zit? Dan is het verstandig om goed bij te houden hoeveel je dagelijks binnen krijgt van een bepaalde voedingsstof.

VoedingsstofAanvaardbare bovengrensMilligram (mg) /micogram (µg)
Vitamines
Vitamine A3000mg
Vitamine B1
Vitamine B2
Vitamine B335mg
Vitamine B5
Vitamine B625mg
Vitamine B8
Vitamine B111000µg
Vitamine B12
Mineralen
Calcium2500mg
Fosfor
Magnesium
Koper
Fluor
Chroom
Jodium600µg
IJzer
Mangaan
Molybdeen600µg
Seleen300µg
Zink25mg
Kalium
Natrium
Chloride
Bron: Online Fit Academy.

Hoger dan de grens

Nu je weet wat de aanvaardbare bovengrens is, is het ook goed om te weten wat er gebeurt als je hier boven komt. Simpel gezegd kunnen er dan ongewenste gezondheidseffecten optreden. In het ergste geval kunnen de gevolgen zelfs schadelijk zijn voor zwangere vrouwen.

Heb je behoefte aan extra vitamines of mineralen of een andere voedingsstof? Wees dan voorzichtig. Willekeurig zomaar voedingsmiddelen nemen of supplementen slikken is niet altijd beter. Te veel is echt niet goed voor je gezondheid.

Je leest hier onder wat je kunt verwachten als je wel over de bovengrens heen gaat. Ook zijn hier de symptomen toegevoegd.

Schadelijke effecten

Als je de aanvaardbare bovengrens van vitamines met regelmaat overschrijdt, kunnen daardoor lichamelijke klachten ontstaan. Langdurige blootstelling aan te grote hoeveelheden van bepaalde voedingsstoffen kan daadwerkelijk schade veroorzaken. Eigenlijk vormt geen voedingsstof een uitzondering hierop.

Klachten die ontstaan door een teveel aan bepaalde vitaminen wordt een vitaminevergiftiging genoemd. Je kunt een vitaminevergiftiging herkennen aan de symptomen die ze veroorzaken. Zo veroorzaakt een teveel aan vitamine C al snel darmklachten veroorzaken.

Vitaminevergiftiging treedt vaak pas op wanneer je langere tijd grote hoeveelheden binnenkrijgt, omdat de vitamines zich dan in het lichaam opstapelen.

Symptomen van klachten die onstaan bij langdurige blootstelling:

  • Vitamine A: duizeligheid, hoofdpijn en misselijkheid
  • Vitamine B3: oogklachten, leverschade en een verwijding van de bloedvaten
  • Vitamine B6: darmklachten
  • Vitamine B11: allergische reacties
  • Vitamine B12: allergische reacties en overgevoeligheid
  • Vitamine C: darmklachten
  • Vitamine D: hartritmestoornissen, prikkelbaarheid en misselijkheid
  • Vitamine E: langzame wondgenezing en snelle neiging tot bloeden
  • Vitamine K: geelzucht en bloedarmoede

Voorbeelden van te hoge doseringen

De wetgeving is onder invloed van adviezen van de EFSA en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit voortdurend aan verandering onderhevig. Het meest recente besluit dateert van 2018 toen de aanvaardbare bovengrens voor vitamine B6 werd aangescherpt tot 21mg.

De-betekenis-van-de-aanvaardbare-bovengrens-is-belangrijk-om-van-op-de-hoogte-te-zijn
Te hogere doseringen komen overal voor.

De Consumentenbond wees in 2014 al op een teveel aan vitamine B6 in voedingssupplementen. Het RIVM bracht in datzelfde jaar het gevaar van een overdosis vitamines aan het licht. Tot slot moet vanwege een grotere kwetsbaarheid voor vitamine A het voortaan op de verpakking vermeld worden als een voedingssupplement niet geschikt is voor ongeboren kinderen en baby’s tot 1 jaar.

Voedingsnormen

De aanvaardbare bovengrens is niet de enige voedingsnorm die er is. Op een verpakking zie je ook geregeld de referentie inname (RI) staan. Dit dient als een richtlijn wat je dagelijks ongeveer nodig hebt. Hetzelfde geldt voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) en de adequate inname (AI). Wist je dat de ADH is gebasseerd op de gemiddelde behoefte?

Dus, wanneer je voortaan meer van een mineraal als bijvoorbeeld jodium inneemt, lees je dan goed in over de bovengrens. Een supplement met een hoge concentratie kan al snel te hoog zijn. Dan kom je boven de aanvaardbare bovengrens vastgesteld door de Gezondheidsraad.

Houd je dus voortaan altijd aan de bovengrens die is vastgesteld, dit is namelijk niet voor niets gedaan. De aanvaardbare bovengrens is er namelijk niet voor niets.

20 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *