G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voeding

Welke pindakaas is gezond en welke niet?

Delen
Welke-pindakaas-gezond-is-hangt-af-van-de-ingrediënten

Er zijn vele soorten pindakaas, maar welke is nu eigenlijk gezond? Iedereen eet weleens pindakaas of heeft het op zijn minst ooit gegeten. De boterham met pindakaas is natuurlijk bekend, maar daarnaast kun je er nog veel meer mee. Dat pindakaas nog altijd zo populair is blijkt ook wel uit het aanbod in de supermarkt. Je hebt tegenwoordig ontzettend veel keuze. Dat roept ook de vraag op: welke soorten pindakaas is het beste? En hoe gezond is pindakaas überhaupt? Hieronder gaan we ernaar kijken!

Is pindakaas überhaupt gezond?

We beginnen met de vraag of pindakaas gezond is in het algemeen. Het antwoord is echter niet eenduidig, want gezondheid wordt niet bepaald door slechts één voedingsmiddel. Het gaat veel meer over je voedingspatroon in zijn geheel. Toch kunnen we natuurlijk wel dieper ingaan op de gezondheid van pindakaas op zichzelf. Het belangrijkste is dan om goed te letten op de ingrediënten van pindakaas.

100 pindakaas, waar dus niets aan is toegevoegd, bestaat enkel uit pinda’s en is best gezond. Wel bevat dit veel calorieën. Wanneer je zo’n pot bekijkt zie je ook altijd een dikkere pindakaas met daarop een olielaagje. Hierin zitten geen toegevoegde suikers of andere ingrediënten. 100% pindakaas zonder toegevoegde suiker en zout valt tevens in de Schijf van Vijf, zoals het Voedingscentrum aangeeft.

Pure-pindakaas-past-in-een-gezond-voedingspatroon
100% pindakaas past in de Schijf van Vijf.

Daartegenover staat smeuïge pindakaas. Dit is minder gezond omdat het gehard palmvet zout in zit. Ook kan hier plantaardige olie raapzaad soja in zitten, of door soja volledig geharde palm. Dat maakt pindakaas een stuk minder gezond. Kies daarom altijd voor 100 procent pindakaas. Deze levert je dus veel calorieën, waarmee je dus moet opletten, maar ook eiwitten en andere goede voedingsstoffen. Denk aan magnesium, vitamine b en gezonde vetten. Daarnaast verzadigt pindakaas goed waardoor je langer vol zit.

Waar moet je op letten bij pindakaas?

Het belangrijkste is dus om te kijken naar de ingrediënten van pindakaas. Je wil niet te veel suiker, en vooral onverzadigde vetten. Volledig geharde palm zout varianten wil je vermijden, net als plantaardige olie raapzaad soja volledig geharde palm. Gehard palmvet zout is namelijk schadelijk voor je lichaam. Te veel van deze soort vetten zorgt ervoor dat je kans op hart- en vaatziekten toeneemt. Daarom wil je dit zo min mogelijk binnenkrijgen.

De voordelen van pindakaas

Naast eventuele nadelen biedt het eten van pindakaas ook wel degelijk voordelen, wanneer je het met mate eet. De belangrijkste hebben we voor je op een rijtje gezet:

  • Het is rijk aan onverzadigde vetten, die HDL cholesterol doen stijgen en LDL cholesterol verlagen
  • Pinda’s of pindakaas zijn een goed alternatief voor vlees, crackers of brood
  • Het is een redelijke bron van eiwitten, zeker voor mensen die geen vlees eten
  • Pindakaas bevat veel vitamine E en antioxidanten
  • Het verzadigt goed, waardoor je langer vol zit en minder van andere dingen zult eten
100-pindakaas-op-de-boterham-is-gezond-en-lekker
Pure pindakaas is het meest gezond.

Welke pindakaas is het beste?

Van alle soorten pindakaas die er tegenwoordig op de markt zijn, welke kan je het beste kopen. De verschillende soorten lijken weliswaar allemaal op elkaar, er zit wel degelijk een belangrijk verschil tussen de varianten. Zo kun je dus beter 100 procent pindakaas eten, gemaakt van 100 pinda en niets anders. Zelf pindakaas maken is overigens ook een goede optie. De pinda op zich bevat namelijk veel goede voedingsstoffen. We hebben hieronder nog een aantal bekende varianten bekeken.

Calvé pindakaas

Calvé pindakaas is natuurlijk de bekendste van allemaal. Calvé heeft ook weer verschillende varianten. In vrijwel allemaal vind je helaas ook olie raapzaad soja volledig, raapzaad soja volledig geharde palm vet, gehard palmvet en 85 plantaardige olie raapzaad.

100% natuurlijke pindakaas

Pindakaas gemaakt van enkel pinda’s, zonder andere ingrediënten, is absoluut de beste optie. Hierin zit geen transvet, geen zonnebloemolie, geen toegevoegde suikers en de voedingswaarden zijn beter. Wat je eet is puur pinda’s. Pinda’s zijn een goede toevoeging aan een gezond eetpatroon, omdat pinda’s veel gezonde vetten bevatten. Neem daarom altijd pindakaas van 100 pinda’s. Minder vet, minder suiker en meer voordelen waar je lichaam wat mee kan.

Pindakaas met stukjes of zonder?

Pindakaas met stukjes is verder niet wezenlijk anders dan de andere variant. De ingrediënten zijn hetzelfde. Als je gezonder wil eten kun je beter pindakaas van pinda 85 plantaardige olie nemen, of pinda zonnebloemolie. De ingrediënten van deze varianten zijn een stuk beter. Er zit minder transvet in, en transvetten is iets wat je wilt voorkomen.

Al met al kunnen we concluderen dat het een vrij goed product kan zijn, dat wel veel calorieën bevat. Daarnaast ligt het er dus aan welke variant je kiest. Let altijd goed op de voedingswaarden en maak op basis daarvan een goede keuze, zodat dit product prima past in een gezond voedingspatroon.

Tags

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *