G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Sport Voedingssupplementen

Hoelang werkt een pre-workout in het lichaam?

Delen
Hoelang-een-pre-workout-werkt-is-afhankelijk-van-de-hoeveelheid-cafeïne

Ben je van plan een pre workout te nemen voor je fitness training, en vraag je je af hoelang je pre workout werkt? Grote kans dat je die extra boost wilt gebruiken om langer te kunnen trainen met betere prestaties. Je wilt natuurlijk optimaal kunnen profiteren van de effecten van een pre workout voor de duur van je training, zonder dat je de rest van de dag nog na stuitert! Lees daarom eerst dit artikel om te weten hoe lang een pre workout werkt. 

Werkzame stoffen

Een pre workout supplement neem je dus om beter en langer te kunnen trainen. De meeste supplementen komen in poedervorm waardoor de ingrediënten snel opgenomen worden.  Door de actieve stoffen in pre workout supplementen, krijg je meer energie en kracht, en een betere focus en uithoudingsvermogen. De precieze samenstelling kan natuurlijk verschillen, maar over het algemeen bevatten de meeste producten beta alanine, creatine en cafeïne. Het is vooral cafeïne wat zorgt voor een energieboost die lang werkt en wel enkele uren merkbaar is in je lichaam. Door beta alanine kan je de bekende tintelingen voelen nadat je je pre workout hebt ingenomen. 

Cafeïne

Zoals gezegd is cafeïne er grotendeels voor verantwoordelijk hoe lang je pre workout werkt. Hoe meer cafeïne er in zit, hoe langer het effect duurt. De piek in het cafeïne gehalte in je bloed is ongeveer een half uur na inname. Na een uur begint dit langzaam te dalen, maar het kan wel tot vijf uur duren voordat de hoeveelheid cafeïne in je bloed is gehalveerd. Of je hier nog echt wat van merkt, of zelfs wakker van blijft, hangt af van hoeveel tolerantie je hebt opgebouwd voor cafeïne. De meeste producten bevatten tussen de 200 en 300 mg cafeïne. Dit is vergelijkbaar met ongeveer drie kopjes koffie van 100 mg cafeïne per kopje.

Denk om je slaap

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk voor het herstel van je spieren. Het laatste wat je wilt is dus wakker liggen omdat je een pre workout genomen hebt! Twee dingen zijn dan belangrijk om op te letten. Ten eerste de hoeveelheid cafeïne in je pre workout. Zorg er in ieder geval voor dat je niet boven de veilige grens van 500 mg cafeïne per dag komt. Voor zwangere vrouwen ligt deze grens een stuk lager volgens de Gezondheidsraad. Zwangere vrouwen moeten pre workouts dan ook niet innemen.

Ben je geen koffiedrinker of ben je gevoelig voor cafeïne? Neem dan liever een pre workout supplement met minder cafeïne, zodat het niet te lang doorwerkt in je lichaam. Ten tweede is het geen goed idee om een pre workout met (veel) cafeïne later op de dag te nemen. Door de tijd die het kost om dit weer af te breken na het trainen, krijg je al snel slaapproblemen. 

Neem-je-pre-workout-een-halfuur-voor-je-gaat-sporten
Let op de hoeveelheid cafeïne als je een pre workout neemt.

Wanneer neem je een pre workout?

Doordat de meeste pre workouts in poedervorm zijn, worden de werkzame stoffen zoals beta alanine snel opgenomen door je lichaam. Meestal begin je de effecten te merken zo’n 15 tot 30 minuten nadat je het supplement hebt ingenomen. Je kunt de pre workout dus het beste een kwartiertje tot een half uurtje voor je fitness sessie innemen om de effecten maximaal te voelen. 

Tot slot: hoe lang werkt een pre workout?

De effecten van een pre workout zijn ongeveer een tot anderhalf uur goed merkbaar in je lichaam, afhankelijk van de samenstelling. Maar de actieve stoffen zijn na het trainen nog niet uit je lichaam verdwenen. Bij cafeïne duurt het bijvoorbeeld wel vijf uur voordat de hoeveelheid in je bloed gehalveerd is. Omdat sommige pre workout producten erg veel cafeïne bevatten is het raadzaam hier goed op te letten zodat de kwaliteit van je slaap niet achteruit gaat.

Tags

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *