G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Overig

Wat is probiotica en waar is een supplement goed voor?

Delen
Wat-is-probiotica-supplement

Wat is probiotica? Heb je er ooit van gehoord? Gezondheid wordt alsmaar belangrijker voor iedereen, en dat is natuurlijk een goede ontwikkeling. Hierbij komen ook steeds vaker de termen probiotica, of probioticum, voorbij. Maar wat is probiotica eigenlijk precies? Waarom zou je het wel of niet nemen? Een probiotica supplement heb je waarschijnlijk wel eens voorbij zien komen, omdat probiotica supplementen op steeds meer plekken verkrijgbaar zijn.

Het zit vaak in kleine flesjes die ook in de supermarkt soms verkrijgbaar zijn. De kleine flesjes zuivel zouden je darmflora moeten helpen gezond te houden. Er zijn ook probiotica supplementen in capsules, poeders en tabletten. Wat probiotica is en alles over de soorten voedingssupplementen ervan lees je hier.

Wat is probiotica?

De centrale vraag: wat is probiotica? Probioticum supplementen zijn weliswaar steeds populairder, het is niet algemeen bekend wat het is en wat de werking kan zijn. Een probioticum is een supplement dat onder andere bestaat uit levende micro-organismen, vaak bacteriën of gisten, die gunstige effecten op je gezondheid kunnen hebben. De meeste probioticum supplementen bevatten de populaire ingrediënten Lactobacillus en Bifidobacterium, wat allebei bacteriën zijn. Vaak worden probioticum door mensen nog verward met prebiotische supplementen. Dat is niet correct, het zijn twee verschillende dingen. Deze soort supplementen hebben ook een heel andere werking.

Als we kijken naar de probiotica werking is het belangrijk om uit te leggen wat er allemaal gebeurd in onze darmen. In de darmen bevinden zich heel veel micro-organismen, die we darmmicrobiota noemen en zijn betrokken bij zaken als de werking van ons immuunsysteem, de energiehuishouding, hersenfuncties en onze spijsvertering. Het nemen van probiotica supplementen heeft als algemeen effect een kolonisatieresistentie. Door het toedienen van goede bacteriën hebben ziekteverwekkende bacteriën minder kans om je darmwand voorbij te komen, en je dus ziek te maken. Daarnaast heeft het nog een aantal andere effecten, zoals het stimuleren van de enzymproductie, het stimuleren van de aanmaak van vitamines en metabolieten.

Probiotica voor de vrouw

Voor vrouwen geldt dat een ander soort probioticum goed is dan voor mannen. Het is goed om specifiek voor jouw situatie te bekijken wat het beste is. De beste probiotica voor een vrouw is net wat anders dan die voor een man. Een goed probioticum voor de vrouw bevat vier bacteriestammen. Je kunt dit supplement ook tijdens de zwangerschap gebruiken, net zoals dat het geschikt is voor vegetariërs. Deze supplementen bevatten namelijk geen gluten, lactose, soja-eiwitten, sacharose, synthetische middelen of kunstmatige geur- en smaakstoffen.

Waar moet je op letten?

Een probiotica supplement wint aan populariteit en dat betekent natuurlijk dat er ook steeds meer op de markt verschijnen. Dat is op zich een goede ontwikkeling, alleen betekent dat ook dat er ook steeds meer minder goede of zelfs ronduit slechte varianten tussen zitten. Bovendien wordt het kiezen van een goede variant niet bepaald makkelijker door de ruime keuze.

Dus waar moet je nou op letten? In principe is het voor iedereen aan te raden om probiotica te nemen, en dan vooral voor mensen die wat aan hun immuunsysteem of spijsvertering willen doen. Let wel altijd goed op eventuele probiotica bijwerkingen. Hoe je vervolgens kiest hangt af van je eigen situatie, maar let in elk geval op de volgende zaken. Onderstaande checklist wordt daarna nog per punt toegelicht.

  • Nemen op een nuchtere maag
  • Kijk naar de probiotica stammen
  • Let op de hoeveelheid hulpstoffen
Wat-is-probiotica-en-alles-over-een-probiotica-supplement
Probiotica en supplementen.

Nuchtere maag

Het is belangrijk om te kijken of het probiotica supplement het maagzuur kan overleven. Anders heeft het natuurlijk geen zin, maagzuur kan namelijk vrij veel doden. Ook de bacteriën in probioticum kunnen op deze manier worden gedood en daarmee nutteloos worden gemaakt. Fabrikanten hebben wel methoden ontdekt om dit maagzuur te omzeilen, zodat er alsnog zoveel mogelijk in de darmen terecht komt. Wij hebben het beste tijdstip voor het nemen van voedingssupplementen vast voor je uitgezocht, dit kan dus niet meer misgaan!

Capsules zijn daarvoor vaak een goede oplossing, omdat het omhulsel pas oplost zodra het al in de darmen zit. Je kunt dit altijd vinden op de verpakking en anders navragen. Als je zeker wil weten dat je maagzuur de effecten niet teniet zal doen, kun je het beste een probiotica supplement slikken op nuchtere maag. Op deze manier heb je hier geen last van.

Probiotica stammen

Probiotica stammen zijn de soort probiotische bacteriën die zijn verwerkt in een probiotica supplement. Je hebt hiervan heel veel verschillende soorten. De belangrijkste 5 worden samengevat als LGG, LA-5, BB-12, GR-1 en RC-14. Deze stammen van bacteriën worden al heel lang verkocht op de vrije markt, worden door heel veel mensen gebruikt, zijn volkomen veilig en hebben bewezen gezondheidseffecten. Men noemt dit ook wel kolonie vormende eenheden, of in het Engels colony forming units. De afkortingen die je vaak voorbij ziet komen zijn dan ook KVE en CFU.

Waar je vooral op moet letten bij de aanschaf wat dit betreft is of het probiotica supplement veel probiotica bevat, en niet vooral prebiotica. Prebiotica heb je weliswaar ook zeker nodig, maar als je daarbij geen probiotica neemt heeft het weinig zin. Als je de afkorting FOS voorbij ziet komen als belangrijkste supplement, is dat een goede reden om nog even verder te zoeken. Dat is namelijk een veelgebruikt prebiotica.

Hoeveelheid hulpstoffen

In probioticum zitten altijd hulpstoffen, en dat is op zich helemaal niet erg. Door deze toevoegingen worden de supplementen vorm gegeven, zijn ze makkelijker te nemen of neemt de houdbaarheid van het supplement toe. Ook het omhulsel bevat natuurlijk ingrediënten, die je op deze lijst zult vinden. Maar let wel op, want niet alle hulpstoffen zijn even goed.

Sommigen zijn wat onduidelijk qua effecten, een aantal zijn simpelweg onnodig. Cellulose, inuline en andere planten zijn onschuldig, die kun je prima nemen. Zoetstoffen en suiker zijn echt overbodig. Het supplement wordt hier wel lekkerder van, maar niet beter. En dat is toch de reden dat je het drinkt. Ook soja en kunstmatige toevoegingen hoeven niet. Andere toevoegingen kun je het beste even opzoeken als je zeker wil weten wat voor effect dit heeft.

Beste probiotica supplement

Het beste probiotica supplement vinden is natuurlijk lastig, want niet elke informatie is even objectief. Maar er is een onafhankelijk onderzoek geweest naar verschillende probiotica supplementen waarbij is gekeken naar de beste werking. We hebben de uitslagen bekeken en de belangrijkste punten op een rijtje gezet. Wanneer er een significant positief effect is gevonden in 3 of meer studies werden er drie sterren gegeven, als dit in twee studies werd gevonden kreeg een product twee sterren en bij een onderzoek een ster. Vertrouw je iets niet? Dan is de Gezondheidsraad er voor jou.

Op basis hiervan zijn er twee producten met drie sterren, namelijk microbiol platinum en culturelle. Daarnaast zijn er zes producten met een ster. Ook de overige conclusies zijn erg interessant. De stam LGG verkleint de kans op diarree door antibiotica het meest. Bij een minimale hoeveelheid probiotica met KVE wordt de kans hierop met een factor drie verkleind. De combinatie van GG met LA-5 en BB-12 scoort ook heel hoog, en is dus ook aan te raden. Over het algemeen scoren producten met een of drie stammen van bacteriën beter dan producten met meer stammen. Meer stammen lijkt dus wellicht beter op het eerste oog, maar is dat niet. Let hierop wanneer je probiotica gaat kopen.

Probiotica supplementen bewaren

Het bewaren van probiotica supplementen komt zeer nauw. Het is van cruciaal belang dat je de verpakking van een product daarom vooraf goed controleert. Is de verpakking minder goed of beschadigt? Gooi het product dan weg. Wanneer je een probiotica supplement namelijk niet op de goede manier bewaart kunenn micro-organismen afsterven, of kan de werking minder worden. Let hier dus goed op!

Nu wel alles rondom probiotica supplementen hebben bekeken kunnen we een goede conclusie trekken over het gebruik hiervan. Het toevoegen van probiotica supplementen is een goede optie, en kan in bepaalde gevallen de kwaliteit van je leven flink verbeteren. De micro-organismen versterken je vermogen van de weerstand en kunnen maag- en darmklachten verminderen of zelfs doen verdwijnen. Het is eigenlijk ook logisch om hier aandacht aan te besteden. Veel mensen besteden met allerlei producten aandacht aan de buitenkant van het lichaam, waarom dan niet ook aandacht schenken aan de binnenkant? Je gezondheid is natuurlijk super belangrijk en bovendien; schoonheid begint van binnenuit.

Je moet goed kijken naar de eigenschappen van de verschillende supplementen en daarnaast is het bewaren van deze probioticum ook een wat andere koek dan het bewaren van andere soort supplementen. Vitamines en mineralen hoef je niet zo goed te bewaren, hierbij moet je goed opletten. De smaak is vaak niet fantastisch, en toch kunnen we iedereen aanraden om er gebruik van te maken. De voordelen van de probiotica supplementen zijn namelijk ontzettend groot, groter dan van veel andere supplementen. Wij zouden zeggen, probeer het en ervaar het zelf.

Tags

2 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *