G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen in de lente voor meer energie!

Delen
Voedingssupplementen-lente

Voedingssupplementen in de lente, is het nodig? Niet alleen in de zomer, herfst en de winter, maar ook in de lente zijn voedingssupplementen waardevol. Waarom? Onder andere omdat we meer naar buiten gaan en dus meer bewegen. Wil je weten welke supplementen in de lente van belang zijn? Lees snel verder!

Voedingssupplementen in de lente

Het zijn vaak dezelfde soort voedingssupplementen die in alle seizoenen van belang zijn. Dit komt doordat je lichaam het hele jaar door behoefte heeft aan deze voedingsstoffen. Maar hoe ontstaan er dan toch verschillen in behoefte per seizoen? Dit heeft onder andere te maken met de temperatuur, hoeveelheid beweging en bijvoorbeeld slaap. Zowel vitamines en mineralen zijn onmisbaar in elk seizoen. Hieronder leggen we je uit welke voedingssupplementen in de lente belangrijk zijn.

Vitamine D

Door zonlicht maken we vitamine D aan. Zodra onze huid in aanraking komt met een bepaalde sterke van zonlicht, maken we deze vitamine aan. Dat wilt dus niet zomaar zeggen dat je in elk seizoen voldoende vitamine D aanmaakt. Onder andere in de lente is de zon nog niet op volle kracht om voldoende vitamine D aan te maken. Doorgaans is dit eigenlijk alleen het geval in de zomer. En zelfs in de zomer maken we het niet altijd voldoende aan. Deze vitamine is dus goed om het hele jaar door in de gaten te houden.

Magnesium

Magnesium hebben we al vaker benoemd als een super mineraal. Dit komt doordat het op zo veel verschillende aspecten waardevol is. Het is dus belangrijk om in elk seizoen van het jaar voldoende magnesium binnen te krijgen, ook in de lente. Waarom? Onder andere omdat magnesium helpt bij het halen van energie uit voeding en belangrijk is voor hart- en bloedvaten. Simpelweg onmisbaar dus.

Vitamine C

Net als vitamine D en magnesium is vitamine C ook in elk seizoen onmisbaar, dus ook in de lente. Van vitamine C krijg je energie, het helpt je weerstand een boost te geven en het kan je stress verlagen. Daarom behoort ook deze vitamine absoluut tot de voedingssupplementen voor de lente.

Voedingssupplementen-voor-de-lente
Voedingssupplementen voor de lente.

Vitamine B

Ook vitamine B heb je waarschijnlijk al vaker voorbij zien komen. Niet gek, aangezien het vitamine B-complex uit veel verschillende soorten bestaat met elk een eigen werking. Onder andere vitamine B1, vitamine B6 en vanzelfsprekend vitamine B12 zijn essentieel gedurende de lente.

IJzer en koper

IJzer, ook een van de mineralen welke eigenlijk in alle seizoenen ook weer opduikt. Het zorgt er namelijk voor dat je je energiek voelt. Waarom ijzer dan in de lente van belang is? Omdat je doorgaans in de lente weer meer naar buiten gaat en dus meer beweegt. En je raadt het al, wie meer beweegt heeft meer energie nodig. Een ijzertekort zorgt voor bloedarmoede waardoor je je alles behalve energiek voelt. Wist je trouwens dat koper in dit proces ook van groot belang is? Daarom behoort koper ook tot de voedingssupplementen voor de lente.

Co-enzym Q10

Co-enzym Q10, je leest het goed. Wat dit precies is? Q10 zit in kleine hoeveelheden in je voeding, voornamelijk vlees en vis zijn bronnen hiervan. Aangezien het in kleine hoeveelheden voorkomt, zijn er uiteraard ook Q10 voedingssupplementen te vinden. Maar wat doet het? Co-enzym Q10 zorgt er onder andere voor dat je lichaamscellen worden voorzien van energie. Met name wanneer je lichamelijk zwaar werk verricht of veel sport heb je hier meer behoefte aan. Ook belangrijk in de lente dus, aangezien je in de lente doorgaans meer gaat bewegen.

Multivitamine

Ja, ook de multivitaminen konden vanzelfsprekend niet uitblijven bij het behandelen van voedingssupplementen voor de lente. Dit soort vitaminepillen kunnen je namelijk in één klap voorzien van veel verschillende soorten voedingsstoffen. Ook daarom is een multivitamine een belangrijk voedingssupplement in de lente.

Nieuw in de wereld van voedingssupplementen? Welkom! Op je op weg te helpen, hebben vast tips voor het gebruik van voedingssupplementen op een rijtje gezet. Lees ook wat je kunt doen als je je voedingssupplementen vergeten bent.Houdt je in elk geval altijd aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en referentie inname. Deze zijn niet voor niets vastgesteld door de Gezondheidsraad.

Meer weten?

Ben je nog niet uitgelezen over voedingssupplementen? Geen enkel probleem! We hebben genoeg interessante artikelen voor je klaarstaan. Onder andere over voedingssupplementen op vakantie, of voedingssupplementen gevaarlijk zijn en wat het beste tijdstip is voor het innemen van voedingssupplementen. Er valt nog genoeg te lezen dus!

Tags

3 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *