G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Vitamines en mineralen Voedingssupplementen

Welke vitamines om zwanger te worden helpen nou echt?

Delen
Extra-vitamines-zijn-goed-als-je-zwanger-wilt-worden

Ga je aan de slag met je kinderwens en wil je extra vitamines binnenkrijgen om gezond zwanger te worden? Dan doe je er goed aan uit te zoeken welke vitamines echt helpen. Aanvullende vitamines kunnen overigens gunstig zijn voor zowel vrouwen als mannen.

Met extra vitamines zwanger worden kan een verstandig traject zijn. Welke vitamines je helpen om zo gezond mogelijk zwanger te worden gaan we in dit blogartikel uit één zetten.

Vitamines om zwanger te worden

Uiteraard bestaat er geen vitamine of supplement dat een spoedige conceptie, probleemloze zwangerschap of een gezond kind kan garanderen. Dat gezegd hebbende, zijn er wel degelijk stimulerende of hulpvaardige vitaminen als je zwanger probeert te raken. Of beter gezegd: als je gezond zwanger probeert te raken.

Wat de beste vitaminen zijn als je zwanger probeert te worden, is lastig te bepalen. Alle vitaminen dragen immers bij aan een gezond lichaam. Een gezonde levensstijl, waarbij je gezond en gevarieerd eet, is van belang als je probeert zwanger te raken. Ook extra vitaminen slikken kan helpen.

Sommige belangrijke vitaminen en mineralen zijn extra handig om te nemen voordat je zwanger bent. Deze ondersteunen bijvoorbeeld de vruchtbaarheid bij vrouwen of de gezondheid van de mannelijke bijdrage. Weer andere vitamines dragen bij aan een gezonde ontwikkeling van je ongeboren kind. Aanbevolen supplementen om zwanger te worden zijn bijvoorbeeld:

Foliumzuur

Foliumzuur, ofwel vitamine B11, vind je onder andere in groene bladgroenten, quinoa, tofu, zonnebloempitten, pistachenoten en aardbeien. B11 in voeding noemen we folaat. Zodra je B11 in supplementen neemt of wanneer dit wordt toegevoegd aan voedingsmiddelen, dan gaat het om foliumzuur. Dit is voor je lichaam makkelijker om op te nemen dan folaat.

Vanaf het moment dat je stopt met anticonceptiemiddelen omdat je een kinderwens hebt, is het verstandig om extra foliumzuur te gaan slikken. Als je dit doet, dan verhoog je het vitamine B11 gehalte in je lichaam. Dit zorgt ervoor dat een eicel dat bevrucht is, zich gezond kan ontwikkelen tot een gezonde baby. Het risico op een “open ruggetje” en op eventuele andere aangeboren afwijkingen, bijvoorbeeld een open gehemelte, neemt af. Ook zorg een goed gehalte aan folaat/foliumzuur ervoor dat de placenta zich goed kan vormen.

De gezondheidsraad heeft zeer specifieke aanbevelingen voor zwangere vrouwen met betrekking tot het aantal microgram foliumzuur dat gesuppleerd zou moeten worden. Het algemene advies is om vanaf minimaal vier weken voor de zwangerschap extra foliumzuur supplementen te slikken. Je zou dan met extra inname ook door moeten gaan tijdens de zwangerschap. Tot zo’n acht weken nadat je zwanger bent geworden. Het is natuurlijk van tevoren moeilijk om in te schatten wanneer je een succesvolle conceptie zult hebben. Daarom is het makkelijker om te starten met extra foliumzuur vanaf het moment dat je besluit om zwanger te willen raken.

Vrouwen die zwanger willen raken en die zwanger zijn, worden geadviseerd om 400 microgram vitamine B11 te suppleren. Daarna kun je teruggaan naar de “normale” dosis voor volwassenen, te weten 300 microgram.

Vitamine D

Een goede vitamine D status helpt je ongeboren kindje bij een gezonde botontwikkeling. Ook wijst onderzoek uit dat extra D vitamine tijdens je zwangerschap, de kans op zwangerschapsdiabetes verlaagt. En er zijn nóg meer gezondheidsvoordelen als je vitamine D tijdens je zwangerschap suppleert. Zo wordt het risico op een kindje met een laag geboortegewicht kleiner. Ook lijkt het erop dat de kans dat je kindje op latere leeftijd astma-achtige symptomen krijgt, kleiner is zodra je extra neemt.

Uit een Noors onderzoek is overigens gebleken dat een goede vitamine D status bij toekomstige pappa’s ervoor kan zorgen dat je sneller zwanger raakt. Spermacellen blijken namelijk sneller en bewegelijker te zijn bij mannen met een hoog vitamine D gehalte.

De aanbevolen hoeveelheid extra vitamine D is vastgesteld op 10 microgram per dag. Je kunt deze vitamine samen met foliumzuur suppleren. Een super supplementen cocktail voor als je zwanger wilt worden dus.

Jodium

De hekkensluiter van vitaminen die helpen om zwanger te worden is Jodium. Hoewel, jodium is meer een mineraal, een spoorelement dat cruciaal is voor een gezonde groei en ontwikkeling van het zenuwstelsel en stofwisseling. Jodium is onmisbaar als je zwanger wilt worden. Een gezonde hersenontwikkeling van een ongeboren kind is mede-afhankelijk van een goede jodiumstatus van de moeder.

Naast suppleren met bijvoorbeeld druppels of tabletten, vind je jodium ook terug in voedsel. Onder andere in zout, brood, zuivel, eieren en vis.

Vitamines-voor-gezond-zwanger-worden
Door gevarieerde voeding krijg je veel vitamines binnen om gezond zwanger te worden.

Meer dan vitamines en supplementen

Zoals al eerder gemeld, voldoende vitamines of andere supplementen kunnen geen goed verloop van de conceptie, zwangerschap en geboorte van een kindje garanderen. Zelfs een gezonde levensstijl kan dit niet. Toch helpt het om alle gezondheids-zeilen bij te zetten en op allerlei vlakken zoveel mogelijk gezonde stappen te ondernemen.

Gezond en gevarieerd eten, gezond leven en een gezond lichaamsgewicht behouden vallen onder dit soort stappen. Dit is heel algemeen en veelomvattend maar wel cruciaal als je zwanger wilt raken. En niet alleen voor toekomstige moeders. Ook de man draagt een steentje bij aan het zwanger worden als hij er een gezonde leefstijl op na houdt. Dus heb je een zwangerschapswens? Leef gezond om de vruchtbaarheid te ondersteunen en kans op zwangerschap te vergroten.

Eet gezond

Zodra je ervoor zorgt dat je de juiste voedingsmiddelen binnenkrijgt, met voldoende vitamines en mineralen, dan houd je jezelf gezond. Dat is heel belangrijk als je zwanger wilt worden. Een gezond lichaam zal immers minder moeite hebben met conceptie dan een lichaam waarin essentiële voedingsstoffen ontbreken. Een gezond eetpatroon is bijvoorbeeld zoals deze staat beschreven in de schijf van vijf. Dit is een goede leidraad met betrekking tot een gezond eetpatroon.

Als je er een andere leefstijl op na houdt, vegetarisch of veganistisch, kijk dan vooral goed of je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Vergelijk dit bijvoorbeeld met een eetpatroon dat volgens het voedingscentrum als gezond wordt beschouwd. De schijf van vijf dus. Suppleer vitamines en mineralen die ontbreken in een vegetarisch of veganistisch dieet.

Zodra je eenmaal zwanger bent dan is het ook wijs om goed in de gaten te houden dat je gezond blijft eten. Zo is visolie een goede aanvulling op je dagelijkse eetpatroon. Je kunt extra DHA innemen en hiermee een gezonde groei van je ongeboren kindje ondersteunen. Dit doe je ook met vitamine C tijdens de zwangerschap.

Gevarieerd eten met veel groenten en fruit maken onderdeel uit van ieder gezond eetpatroon. Ongeacht of je een carnivoor, pescotariër, flexitariër, vegetariër of veganist bent. Ook zijn er voedingsmiddelen die je beter even niet meer zou moeten eten. Je huisarts of verloskundige kan jou hierin goed adviseren.

Leef gezond

Gezonde producten eten is uiteraard een onderdeel van gezond leven. Maar als het goed is bestaat je leven uit meer dan alleen eten. Dus ook andere gezonde maatregelen kunnen een positief effect hebben of je vruchtbaarheid en je kinderwens ondersteunen. Een aantal dingen die onder gezonde keuzes vallen zijn:

  • Voldoende slaap
  • Stress vermijden
  • Voldoende beweging
  • Stop met roken
  • Regelmatig ontspannen
  • Geen alcohol drinken
  • Minderen met cafeïne houdende dranken

Weet dat stress, alcohol en roken een schadelijk effect hebben op vruchtbaarheid bij vrouwen. Bij mannen remt het de aanmaak van zaadcellen en de kwaliteit van zwemmers wordt ook een stuk minder. Tijdens de zwangerschap kun je je ongeboren baby zelfs schade toebrengen als je rookt of alcohol drinkt.

Houd je gewicht gezond

De meeste vrouwen met een gezond gewicht zijn meer vruchtbaar dan vrouwen met over- of ondergewicht. Een gezond gewicht heb je als je een BMI (Body Mass Index) hebt dat tussen 18,5 en 25 ligt. Je kunt dit op de website van het Voedingscentrum berekenen.

Hoe meer onder- of overgewicht je hebt, hoe minder vruchtbaar je bent. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. Zodra je besluit dat je een kindje wilt en je bent nu niet op een gezond gewicht, pak dat dan eerst aan. Je huisarts of een diëtist is de aangewezen gezondheidsprofessional om jou daarbij te helpen.

Tags

4 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *