G-ST2X7V9JM6

Typ om te zoeken

Aminozuren

Ga je door het nemen van aminozuren beter slapen?

Delen
Aminozuren-en-slaap-nachtrust-slapeloosheid

Aminozuren en slaap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Slaap je slecht? Dan is het mogelijk dat je een tekort aan aminozuren hebt. In dit artikel leggen we je het verband uit tussen glycine en slapen, ornithine en slapen en alle andere aminozuren die je kunnen helpen om je slaapkwaliteit te verbeteren. Met een gezond voedingspatroon kun je een tekort aan aminozuren voorkomen of verbeteren. Als dit niet voldoende werkt, kun je naast gezonde voeding ook kiezen voor voedingssupplementen met aminozuren tegen slapeloosheid.

Wat hebben aminozuren en slaap met elkaar te maken?

Aminozuren en slaap hebben meer met elkaar te maken dan je in eerste instantie denkt. Aminozuren zijn namelijk noodzakelijk voor een goede nachtrust. Zo wordt de melatonine waardoor je in slaap valt aangemaakt met behulp van het aminozuur tryptofaan. Andere aminozuren zorgen ervoor dat jij je beter kunt ontspannen en minder onrust ervaart. Het verband tussen aminozuren en slaap is wetenschappelijk onderbouwd.

Heb jij moeite met slapen? Dan zou dit dus kunnen komen doordat je te weinig aminozuren binnen krijgt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is dat je te weinig aminozuurrijke voedingsmiddelen gebruikt. Je vindt aminozuren vooral in dierlijke producten, zoals vlees, zuivelproducten en eieren. Lees verder over in welke voeding aminozuren zitten.

Een tekort aan aminozuren kan ook veroorzaakt worden doordat je veel suikerrijke producten gebruikt. Suikers zoals fructose en glucose zorgen ervoor dat je minder goed aminozuren op kunt nemen. Een aanpassing van het voedingspatroon en eventueel voedingssupplementen met aminozuren tegen slapeloosheid kunnen bij een tekort aan aminozuren de balans herstellen.

Welke aminozuren helpen bij een goede nachtrust?

Aminozuren en slaap hebben veel met elkaar te maken. Tryptofaan is een goed voorbeeld van het verband tussen aminozuren en slaap. Zonder tryptofaan geen melatonine. Het aminozuur glutamine zorgt bijvoorbeeld voor een kalmerende werking. Doordat jij meer rust ervaart, val je makkelijker in slaap. Bij een tekort aan glutamine kan je niet alleen last krijgen van slapeloosheid, maar ook van stemmingsklachten. Gamma-aminoboterzuur en glycine zijn andere aminozuren die rust brengen. Gebruik voldoende glycine en slapen gaat aanzienlijk beter. Carnitine ondersteunt de mentale gezondheid. Mensen met een tekort hebben slaapproblemen en zijn vatbaarder voor een burn-out.

Tot slot zijn vitamines uit het B-complex belangrijk voor onze energiehuishouding. Bij een tekort krijg je al snel vermoeidheidsverschijnselen en slaapproblemen. Te weinig van deze aminozuren en slaap kan een serieus probleem worden. Een tekort aan aminozuren is makkelijk te voorkomen met een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Indien nodig kan dit worden aangevuld met een supplement met aminozuren tegen slapeloosheid. Mocht je gebruik maken van een aminozuren supplement, wees dan op de hoogte van de richtlijnen over de veiligheid van aminozuursuppletie:

  • Tryptofaan
  • Glutamine
  • Gamma-aminoboterzuur
  • Carnitine
  • Ornithine
  • Glycine
  • Arginine
  • Vitamine B-complex
Relatie-tussen-aminozuren-en-slaap
De relatie tussen aminozuren en slaap.

Ornithine en slapen

Ornithine en slapen gaan hand in hand en wel op een ingenieuze manier. Samen met glutamine en arginine zorgt ornithine er namelijk voor dat ammoniak uit ons lichaam wordt omgezet in ureum. Je kunt een teveel aan ammoniak ontwikkelen wanneer je veel vlees eet of als je leverfunctie niet optimaal is. Ammoniak vergift onze cellen en zorgt voor verschillende lichamelijke ongemakken.

Eén van de tekenen van te hoge ammoniakgehaltes is slapeloosheid. Je kunt dit goed bestrijden door voedingssupplementen met aminozuren tegen slapeloosheid te gebruiken. De glutamine, ornithine en arginine ondersteunen de lever en zorgen zo voor een goede afvoer van ammoniak en andere gifstoffen.

Natuurlijk is het altijd het beste om de balans met behulp van gezonde voeding te behouden. Voedingssupplementen zijn slechts een aanvulling op ons voedingspatroon. Een vermindering van het gebruik van suikerrijke producten kan een eerste stap zijn naar een gezonde nachtrust. Kies voor voeding welke rijk is aan aminozuren en slaap als een roos!

Meer weten over aminozuren?

Heb je nog een vraag over aminozuren of gewoon nieuwsgierig? Lees dan verder! Zo lees je onder andere alles over de structuurformules en afkortingen van aminozuren. Ook zochten we voor je uit wat BCAA’s zijn, wat aminozuren en eiwitten met elkaar te maken hebben en zelfs hoe je met aminozuren kunt afvallen. Kortom, naast aminozuren en slapen valt er nog genoeg te lezen over dit onderwerp!

Tags

3 Opmerkingen

Laat weten wat jij ervan denkt

Your email address will not be published. Required fields are marked *